Pogranicza
Czas sie sprezyc. Prosze o zgloszenia.
Harmonogram turnieju
06.06.2008 – pierwszy dzieñ turnieju
Przyjazd bractw rycerskich
21.00 - koncert zespo³u muzyki ¶redniowiecznej - na dziedziñcu zamkowym- pokazy ognia,
22,00 - rozgrywki szachowe - na dziedziñcu zamkowym,
24.00 - zakoñczenie pierwszego dnia,
07.06.2008 – drugi dzieñ turnieju
10,00 – odprawa dowódców bractw - w obozowisku historycznym,
11,30 - oficjalne otwarcie turnieju - prezentacja przyby³ych bractw – na placu turniejowym,
12,00 – sesja Rady Miasta – wrêczanie nagród,
12.30 - turniej dla bia³og³ów-„Bieg po sukno” – pod zamkiem,
13.00 - turniej bojowy pieszy – na placu turniejowym,
15.30 - turniej ³uczniczy – w fosie,
17,30 - turniej zapa¶niczy – na placu turniejowym,
18.00 - inscenizacja nadania aktu lokacyjnego Bêdzina na prawie magdeburskim,
18,30 - pokazy konne,
19,30 - wielka bitwa o zamek,
20.00 - turniej dru¿ynowy ( buhurt ) – pod zamkiem,
21,00 - koncert zespo³u muzyki ¶redniowiecznej Abalienatus – na scenie na placu turniejowym- pokazy ognia,
22,00 - zakoñczenie drugiego dnia
22.15 - biesiada - na dziedziñcu zamkowym ( turniej bardów, teatrzyk kukie³kowy, wystêp zespo³u muzyki ¶redniowiecznej )
08.06.2008 – trzeci dzieñ turnieju
11,00 - turniej rzutu w³óczni± – w fosie, - gry, zabawy i swawole,
12,00 - konkurs na najlepszy strój historyczny,
13.00 - zakoñczenie turnieju, wrêczenie nagród turniejowych – na placu turniejowym,
Zasady obowiazuj±ce na turnieju
Turniej w Bêdzinie jest imprez± historyczn± zamykaj±ca siê w okresie 1350-1450. Uczestnicy turnieju winni posiadaæ stroje, uzbrojenie i wyposa¿enie obozowe z tego okresu i spójne historycznie. Uzbrojenie powinno byæ pozbawione rdzy i innych zanieczyszczeñ oraz byæ stêpione. Stroje wykonane byæ musz± wy³±cznie z materia³ów naturalnych. Panie nie u¿ywaj± wspó³czesnych ozdób i wyra¼nego makija¿u. Podczas turnieju nie u¿ywamy przedmiotów nie pochodz±cych z okresu, który obejmuje turniej, a w ¿adnym wypadku przedmiotów wspó³czesnych. Szczególnie u¿ywanie wspó³czesnych opakowañ takich jak puszki, butelki jest niedopuszczalne. Palenie tytoniu moze odbywaæ siê tylko w wyznaczonym miejscu na terenie obozu. Na terenie obozu mog± byæ rozstawiane tylko namioty historyczne. Dla grup i osób ich nie posiadaj±cych przewidziany jest nocleg w o¶rodku kultury ( nale¿y mieæ w³asne ¶piwory i karimaty ). Posi³ki : w sobotê rano ¶niadanie od 9.00, obiad od 14.00 oraz biesiada na zamku od 22.15. W niedzielê ¶niadanie od 9.00.
Podczas turnieju bojowego i innych zmagañ dostêpna bêdzie ca³y czas woda, nale¿y mieæ naczynia historyczne, tylko do takich woda bêdzie nalewana. Dostêpna bêdzie s³oma do sienników oraz drewno na opa³. Za postawê i wygl±d danej grupy odpowiedzialny jest jej dowódca. Odprawa dowódców odbêdzie siê o godz. 10.00 w sobotê w obozie. W trakcie turnieju na zamku, pod zamkiem i w obozie bêdzie czuwa³a specjalnie wyznaczona stra¿, która bêdzie têpi³a wszelkie przypadki jakiegokolwiek mroczenia.
Poniewa¿ turniej ten, a szczególnie rozpoczêcie jest dla nas wydarzeniem szczególnie uroczystym prosimy o chodzenie w pe³nym stroju historycznym ( prosimy o nie chodzenie w samej bieli¼nie – minimum to dublet, suknia spodnia ), a na rozpoczêciu wymagany jest strój wierzchni.
Uzbrojenie walcz±cych bêdzie przegl±dane pod k±tem historyczno¶ci i bezpieczeñstwa zgodnie z zasadami turnieju bojowego przed jego rozpoczêciem w szrankach. Uzbrojenie nie spe³niaj±ce wymagañ nie zostanie dopuszczone do walk. Podobnie strój walcz±cych musi byæ schludny i w³a¶ciwy dla okresu historycznego turnieju. Zasady te obowi±zuj± na wszystkich konkurencjach turniejowych.Zasady turnieju bojowego pieszego
I. Uzbrojenie.
1.Uzbrojenie zaczepne.
W walkach turniejowych dopuszczalne jest u¿ywanie jednej z nastêpuj±cych broni:
- miecz jednorêczny z tarcz±,
- miecz pó³torarêczny,
- topór z tarcz±.
Broñ zaczepna, jak i tarcze powinny byæ têpe i pozbawione ostrych krawêdzi.
Wysoko¶æ tarczy nie mo¿e przekraczaæ 90 cm, szeroko¶æ 60 cm.
2. Uzbrojenie ochronne:
Minimalne wymagane uzbrojenie ochronne stanowi±:
- he³m zamkniêty mocno le¿±cy na g³owie ( wymagany czepek pikowany pod he³m ), ze stabiln± zas³on±, która nie mo¿e otwieraæ siê w czasie walki ( dopuszczalny jest kapalin, ale wy³±cznie z podbródkiem, mocno zachodz±cy na twarz ),
- solidna ochrona szyi ( np. pikowany ko³nierz, czepiec kolczy lub kaptur kolczy ),
- ochrona korpusu cia³a: przeszywanica wraz z kolczug± lub wraz ze zbroj± sztywn± tak± jak p³aty, kirys kryty, napier¶nik p³ytowy,
- ochrona d³oni: rêkawice pancerne lub mocne podszyte rekawice kolcze ( dla walcz±cych mieczem pó³torarêcznym wymagane s± rêkawice pancerne ),
- ochrona r±k i ramion: wymagana jest ochrona stawów – naramienniki, na³okietniki wraz z pikowanymi lub kolczymi rêkawami ( dla walcz±cych mieczem pó³torarêcznym wymagane s± pe³ne p³ytowe lub zbrojnikowe narêczaki ),
- ochrona nóg: p³ytowe lub zbrojnikowe beigwanty lub nakolanniki wraz z d³ug± przeszywanic± siêgaj±c± co najmniej do po³owy uda.
Uzbrojenie winno byæ zgodne z przedzia³em czasowym ( 1350-1450 ), a jego elementy spójne dla okresu odtwarzanego przez dan± osobê.
Ka¿dy z walcz±cych musi mieæ giermka, który bêdzie podawa³ mu uzbrojenie i wchodzi³ do szranek, aby pomóc walcz±cemu w naprawie uszkodzonego uzbrojenia.
Przeciwnicy mog± przed walk± uzgodniæ rodzaj broni, na jak± bêd± walczyæ.
Uzbrojenie powinno byæ czyste, nie pordzewia³e i w dobrym stanie.
II. Zasady walk turniejowych.
Walki oceniane s± przez piêciu sêdziów na czele z Namiestnikiem Turnieju. Sêdziowie decyduj± o dopuszczeniu do walki pod k±tem wymaganego uzbrojenia. Po dwóch sêdziów nalicza trafienia otrzymane przez jednego z walcz±cych. Sêdziowie mog± przerwaæ walkê i wykluczyæ w jej trakcie walcz±cego, który nie przestrzega regu³ turniejowych lub gdy jego uzbrojenie uleg³o zniszczeniu oraz we wszelkich sytuacjach zagra¿aj±cych bezpieczeñstwu walcz±cych lub publiczno¶ci.
Do walki nie zostan± dopuszczone osoby bêd±ce pod wp³ywem ¶rodków odurzaj±cych oraz alkoholu.
Walka trwa 90 sekund. Zaliczane s± ciêcia w nogi powy¿ej kolan, w rêce powy¿ej ³okci, w korpus oraz g³owê. Zabronione s± pchniêcia ( sztychy ) oraz przechwytywanie rêk± broni przeciwnika. Zabronione s± ataki po utracie broni ( wypadniêcie, zniszczenie ). Utrata broni liczona jest jako 1 pkt. dla przeciwnika. Dozwolone jest nacieranie powierzchni± tarczy w celu zablokowania broni, odepchniêcia, powalenia przeciwnika. Uderzenia tarcz± nie s± traktowane jako trafienia. Zabronione s± celowe ataki krawêdzi± tarczy. Powalenie liczone jest jako 1 pkt. dla przeciwnika.
Po zakoñczeniu walki sêdziowie og³aszaj± zwyciêstwo jednego z walcz±cych, bior±c pod uwagê ilo¶æ zadanych trafieñ oraz ogóln± przewagê. W razie wyrównanej walki, gdy sêdziowie nie mog± jej rozstrzygn±æ na rzecz jednego z walcz±cych, mog± oni zarz±dziæ dodatkow± walkê, która trwa 30 sekund. W razie w±tpliwo¶ci decyduj±cy g³os nale¿y do Namiestnika Turnieju.
Decyzje sêdziów s± ostateczne i nie podlegaj± ¿adnym dyskusjom.
III. Przebieg walk.
Walcz±cy przed przyst±pieniem do walk turniejowych stawiaj± siê wszyscy razem w szrankach, gdzie nast±pi ich prezentacja, a nastêpnie zostanie sprawdzone ich uzbrojenie przez sêdziów. Walcz±cy, który chce wyzwaæ do walki wchodzi w szranki, wskazuje spo¶ród tarcz przeciwników zawieszonych na trybunie tarczê tego, którego wyzywa ( mile widziane bêd± kwieciste, acz przystojne wyzwania oraz ¶luby wobec dam czynione przed walk± ). W razie nieparzystej liczby walcz±cych o tym, któremu z przegranych daæ szansê na jeszcze jedn± walkê z ostatnim wyzywaj±cym zadecyduje Trybuna³ Piêkno¶ci, czyli damy zasiadaj±ce na trybunie.
Po zakoñczeniu pierwszej tury walk zwyciêzcy stocz± dalsze walki zgodnie z powy¿szymi zasadami i tak, a¿ do czasu, gdy pozostanie czterech walcz±cych, z tych przegrani stocz± nastêpnie walkê o trzecie miejsce, a zwyciêzcy stocz± walkê o zwyciêstwo w turnieju.
IV. Postanowienia pozosta³e.
Sytuacje nieokre¶lone w niniejszych zasadach rozstrzygaj± sêdziowie, a ich decyzje s± ostateczne.
Zabronione jest posiadanie jakichkolwiek innych ni¿ historyczne elementów uzbrojenia i stroju ( posiadaj±cy takowe zostan± wykluczeni z udzia³u w walkach ).
Walcz±cym odpoczywaj±cym pomiêdzy walkami bêdzie podawana woda. Wodê mo¿na podawaæ wy³±cznie w naczyniach stylizowanych na historyczne ( prosimy o przygotowanie przez bractwa, których cz³onkowie bêd± stawali do turnieju, takich naczyñ).
Walcz±cy pomiêdzy walkami przebywaj± w wyznaczonych dla nich miejscach przy szrankach. W miejscach tych mog± przebywaæ wy³±cznie walcz±cy oraz osoby ( w strojach historycznych ) podaj±ce im wodê i dbaj±ce o ich uzbrojenie.
Zabronione jest palenie tytoniu.
Walcz±cy powinni byæ we w³asnym zakresie ubezpieczeni.
Pamiêtaæ nale¿y o tym, aby czci i honoru rycerskiego przestrzegaæ, co najwiêksz± chwa³ê przynosi.
Prosze o pilne zg³aszanie siê kto jedzie i w jakim komkurencjach bierze udzia³. (Liczba miejsc max 6)
Konkurencje :
1. turniej bojowy
2. turnej ³uczniczy
3. bieg po skukno
4. bohurt dru¿ynowy
5. zapasy
6. Turniej bardów
7. Turniej szachowy
8. bitwa
9. Konkurs strojów
10. Turniej rzutu w³óczni±
Liste zamykam jutro (czwartek) o 20:00.
Szacunkowy koszt wyjazdu to ok. 220-250 z³ / ilo¶c osób -1
Zg³oszenie:
- ja : 1,2,7,8,10
- Magda : 2
Raczej ja tez i mam nadzieje ze nie przekroczy to kosztu 60 zl .
nr.7
nr.10
Dopisuje Miko³aja : 7,8,10
Lista zamknieta
1
tylko proszê nie udawaæ, ze nie ma tego posta
biorê udzia³ w turnieju bojowym
1 Jak zobacze naprawione rêkawice...
Koszt przejazdu na osobe wyszed³ - 55 z³
Osoby które jecha³y pociagiem odliczaja sobie 18 z³.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl