Pogranicza
artykul zaporzyczony z interii ale ciekawy
Superwtrysk
Tego jeszcze nie by³o: dwulitrowy wysokoprê¿ny silnik z turbo osi±ga moc ponad 200 KM.
Jeszcze do niedawna za najbardziej wysilone dwulitrowe turbodiesle uchodzi³y jednostki TDI o mocy 170 KM oraz francuskie dCi osi±gaj±ce moc o 5 KM wy¿sz±.
Jednak s³yn±cy z zami³owania do sportu koncern BMW postawi³ poprzeczkê na niespotykanym dot±d poziomie - 102 KM z ka¿dego litra pojemno¶ci to nienotowany dot±d wska¼nik. Nawet doskona³a jednostka o mocy 286 KM z modelu 535d musi uznaæ wy¿szo¶æ nowego silnika twinturbo.
Jednostki 2.0 twinturbo s± technologicznie spokrewnione z poprzedni± generacj± silników, znan± z pierwszych wersji BMW E90 320d. Jednak zwiêkszenie mocy ze 163 KM do 204 KM wymaga³o daleko id±cych zmian podnosz±cych wytrzyma³o¶æ samego silnika.
Miêdzy innymi zwiêkszono ¶rednicê wa³u korbowego, co pozwala przy wiêkszych osi±gach oczekiwaæ trwa³o¶ci na niezmienionym poziomie. Jednocze¶nie zmiana bloku z ¿eliwnego na aluminiowy umo¿liwi³a obni¿enie masy ca³ego silnika a¿ o 17 kg.
Z powodów bezpieczeñstwa (ochrona pieszych) ca³y ³añcuchowy uk³ad napêdu rozrz±du przeniesiono przed ko³o zamachowe. W tej jednostce zastosowano kilka trików, które pozwoli³y zmniejszyæ opory wewnêtrzne. W¶ród nich wymieniæ mo¿na m.in. igie³kowe ³o¿yska wa³ków wyrównowa¿aj±cych i zaledwie jeden pasek klinowy do napêdzania agregatów.
Powa¿ne zmiany wprowadzono tak¿e w uk³adzie dolotowym. Kana³y dolotowe maj± w czê¶ci g³owicowej kszta³t spiralny, co zapewnia bardzo du¿e zawirowanie ³adunku, nawet przy niskich obrotach. Sprzyja to z kolei poprawie procesu spalania i pozwala obni¿yæ emisjê szkodliwych sk³adników spalin.
Uk³ad wtryskowy common rail III generacji (wtryskiwacze piezokrystaliczne) pracuje z ci¶nieniem roboczym a¿ 2000 barów. Wysoka precyzja wtrysku umo¿liwia zachowanie du¿ej kultury pracy silnika przy zmniejszonym do warto¶ci 16:1 stopniu sprê¿ania. Tak niska kompresja by³a konieczna w jednostce pracuj±cej z bardzo wysokim ci¶nieniem do³adowania wynosz±cym 2 bary.
W odró¿nieniu od wiêkszo¶ci silników wysokoprê¿nych, które pracuj± z pojedyncz± turbosprê¿ark± o zmiennej geometrii, tu zdecydowano siê na zastosowanie uk³adu dwóch turbin: du¿ej i ma³ej. Pierwsza w³±cza siê do efektywnej pracy tu¿ powy¿ej obrotów biegu ja³owego, druga za¶ zapewnia odpowiednie ci¶nienie do³adowania przy wy¿szych obrotach.
Dziêki sekwencyjnemu do³adowaniu ju¿ przy 1500 obr./min silnik dysponuje momentem ponad 330 Nm, a przy 2000 obr./min osi±ga równo 400 Nm.
Oczywi¶cie ten wysilony superdiesel bez problemu spe³nia wy¶rubowane normy emisji spalin. Tak jak inne jednostki BMW umo¿liwia te¿ odzysk energii przy hamowaniu.
Superwtrysk. W silniku pracuje uk³ad wtryskowy common rail III generacji. Wysok± sprawno¶æ zapewniaj± mu szybkie wtryskiwacze piezokrystaliczne
Do³adowanie sekwencyjne. BMW zdecydowa³o siê wykorzystaæ dwie turbosprê¿arki. Ma³a zapewia dynamikê przy niskich obrotach, du¿a - ogromn± moc maksymaln±.
Aluminiowy blok. Kad³ub silnika wykonany z aluminium oznacza ni¿sz± o 17 kg masê silnika pomimo wiêkszej liczby osprzêtu ni¿ w poprzedniej jednostce 2.0d - 163 KM.
Wa³ki wyrównowa¿aj±ce. To ju¿ codzienno¶æ w lepszych turbodieslach. Tu jednak, w celu zmniejszenia strat, pracuj± one w ³o¿yskach igie³kowych.
W silniku zastosowano superlekkie materia³y, znane dot±d g³ównie z jednostek wyczynowych.
£añcuch rozrz±du przeniesiono na tyln± czê¶æ silnika, przed samo ko³o zamachowe. Pozwoli³o to odsun±æ silnik od maski (bezpieczeñstwo pieszych).
i co wy na to
a ja na to: nie ma to jak benzynka
Pó³ roku temu o tym czyta³em i wowczas zafascynowal mnie ten silnik. pomyslec tylko jak mozna go jeszcze podkrecic :)
powinni wyposcic wersje 335D w takiej technologii, zeby wykrecal ponad 300kucy w serii :)
"£añcuch rozrz±du przeniesiono na tyln± czê¶æ silnika, przed samo ko³o zamachowe." - to chyba utrudni dostep do niego podczas wymiany??
wymiana ³añcucha nie jest w³a¶ciwie przewidywana. gorzej np z napinaczem, ale mo¿e do niego dostêp bêdzie mo¿liwy.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl