Asfalt z gum± na krakowskich ulicach? 

Pogranicza

Jest tañszy, trwalszy i bardziej bezpieczny. Na wroc³awskich drogach zaczyna królowaæ asfalt, do którego dodaje siê gumê ze zu¿ytych opon. Czy nowa technologia sprawdzi siê równie¿ pod Wawelem? Magistrat nie mówi nie. - Sprawdzimy - obiecuj± urzêdnicy.

Stan asfaltu na krakowskich ulicach pogarsza siê z miesi±ca na miesi±c. Drogowcom bud¿et na ³atanie dziur skoñczy³ siê ju¿ na wiosnê. Urzêdnicy rozpoczêli starania o nowe ¶rodki, a tak¿e zaczêli poszukiwania trwalszych technologii k³adzenia nawierzchni.

- Przez najbli¿sze trzy weekendy bêdziemy remontowaæ al. 29 Listopada na odcinku od skrzy¿owania z ul. Powstañców do drugiego wiaduktu kolejowego. Asfalt tam po³o¿ony bêdzie ³±czony siatk±, która zapobiegnie powstawaniu kolein - informuje Jacek Bartlewicz, rzecznik Zarz±du Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Podkre¶la, ¿e je¿eli system siê sprawdzi, zostanie zastosowany tak¿e na innych drogach, co nie oznacza, ¿e zarzucone zostanie poszukiwanie nowych rozwi±zañ.

Do tej kategorii zalicza siê technologia produkcji "gumowego" asfaltu, czyli ³±czenia tradycyjnej nawierzchni z odzyskan± ze zu¿ytych opon samochodowych gum±. Takie drogi sprawdzaj± siê ju¿ m.in. w Stanach Zjednoczonych.

- Domieszka gumy sprawia, ¿e wytrzyma³o¶æ asfaltu wzrasta dwukrotnie, skraca siê droga hamowania, zmniejsza ha³as i zwiêksza przyczepno¶æ - wymienia jednym tchem Adam Bisek, prezes firmy, która zajmuje siê produkcj± nowoczesnych nawierzchni. - Chyba najwiêksz± zalet± jest cena. U³o¿enie jednego metra kw. takiej drogi mo¿e byæ nawet dwa razy tañsze ni¿ dotychczas - zapewnia. Bisek "gumowe" drogi budowa³ ju¿ m.in. w Kanadzie i Szwecji. Niedawno na taki asfalt zdecydowa³ siê Wroc³aw. - Now± technologiê zastosowali¶my tam ju¿ na 29 odcinkach - wylicza.

Dobr± jako¶æ takich nawierzchni potwierdzi³a swoim certyfikatem Politechnika Wroc³awska. - Chcia³bym, ¿eby nawierzchnie tego typu k³adziono w ca³ej Polsce na wiêksz± skalê. Do Krakowa mam bli¿ej ni¿ do Kanady, nie musia³bym tyle podró¿owaæ - ¿artuje Bisek.

Jacek Bartlewicz potwierdza zainteresowanie ZIKiT-u now± technologi±. - Sprawdzamy wszystkie za i przeciw. Je¿eli nasza ocena bêdzie równie optymistyczna, co zapewnienia producenta, to bardzo mo¿liwe, ¿e zdecydujemy siê na w³a¶nie ten typ asfaltu - zapowiada.

Gazeta Wyborcza Kraków

kurde... a moze by tak u nas ? mam kilka ulic-kandydatek w Chorzowie



mam kilka ulic-kandydatek w Chorzowie
a ja siê dopiszê z ulicami Siemianowic
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl