Pogranicza
Nie wiedzia³em gdzie to wrzuciæ, wiêc umieszczam tu.
Klika s³ów o CSi -
produkowane by³o od 08/92 do 11/96 , ca³kowita liczba sztuk - 1510, auto w ca³osci ze stajni //M o czym swiadczy vin zaczynajacy sie nie na WBA a na WBS , jak wszystkie auta //M. Oprocz tego oczywiscie silnik, rozwiniecie M70 , przebudowany przez //M . Nadano mu oznaczenie S70 B56 co dumnie oznajmia³o pojemnosc skokow± 5.6 litra. Podniesiono stopien sprezania z 8,8:1 na 9,8:1 a moc maksymalna wynosi³a 381 PS przy ledwie 5300obr. Moment obrotowy by³ nie mniej imponujacy i wynosi³ az 550 Nm przy 4000 obr. Przy 300PS i 450 Nm zwyk³ej 850 by³y to wartosci robiace wrazenie. Warto dodaæ,ze silnik ten by³ pozniejsza podstaw± do skonstruowania silnika S70/1 ( 550 konny silnik maj±cy napêdzaæ M8) a jeszcze pozniej S70/2 czyli tego, ktory napedza³ McLarena F1 - mia³ on, podobnie jak S70/1 4 zawory na cylinder i moc 627koni. Do dzis jedna z najpotezniejszych jednostek wolnossacych na ¶wiecie.
S70 w stosunku do M70 rozni³y blok, inne kolektory ssace, wa³ korbowy, t³oki, wa³ki rozrz±du, oraz oczywiscie zmieniona elektronika silnika z ogranicznikiem obrotów na 6400 rpm zale¿nym od wybranego biegu.
Skrzynia ( S6S 560 Getraga ) jak i ko³o zamachowe pochodzily z 850i manual . Jednak ju¿ Dyfer ró¿ni³ siê od tego z 850- zamiast 3,15 mia³ prze³o¿enie 2,93 i pozwala³ rozpêdzic 850 CSI do realnych 290 km/h na szóstce co spowodowane by³o ogranicznikiem obrotow przy 6000 obr na owym biegu. Dodatkowo posiada³ ten dyfer seryjn± szperê 25 % i jako jedyne BMW w tamtym czasie , posiada³o CSi wraz ze szper±, seryjnie kontrole trakcji ASC+T .
Csi wg danych fabrycznych by³o 75 kg ciezsze ni¿ 850i i wazy³o 1865 kg.
Co jeszcze ró¿ni³o CSi od zwyk³ej 850i ?
- Sztywniejsze i ni¿sze o 15 mm zawieszenie /M
- Servotronic specjalnie zaprojektowany przez //M ( //M Steering- dostêpne tylko w CSI)
- Pakiet zewnêtrzny //M – felgi M Tech II( opcjonalnie farbig ) , zderzaki , progi,lusterka
- wiêksze hamulce - 345x32 mm przod, 328x20 mm ty³
- zegary //M z czerwonymi wskazówkami
- Skóra //M bicolor
- znak //M na wewnêtrznych progach drzwi
- w wersjach na rynek USA napisy BMW MOTORSPORT na klamkach
- no i na koniec AHK – Aktive Hiterachs-Kinematik – system skrêcaj±cy tylnie ko³a w zakrêtach, umo¿liwiaj±cy 850CSi bycie naprawde gro¼nym w slalomie autem.
Od prêdko¶ci ok. 60 km/h ( BMW nie podaje szczegó³owych danych) , sterowany komputerowo system hydrauliczny skrêca³ tylne ko³a od 1,5 do 2,5 stopnia . Jak to dzia³a³o niech zilustruje fakt,ze CSI pokona³o ówczesne Porsche 911 Turbo w slalomie w jednym z testow Auto Motor und Sport.
AHK by³o tak¿e opcj± dla innych E31 ale kosztowa³o Az 12000DM co sprawia,¿e ósemki nie bêd±ce CSI a posiadaj±ce AHK s± bardzo rzadkie.
A je¶li chodzi o daty pojawiania siê poszczególnych modeli oprocz CSI-
840Ci - 07/1993 - 02/1996, M60 B40 V8
840Ci- 01/1995 - 05/1999, M62 B44 V8
850i - 05/1989 - 12/1992, M70 B50 V12
850 Ci- 01/1993 - 10/1994, M70 B50 V12
850 Ci - 02/1994 - 05/1999, M73B54 V12
Pozosta³e silniki w E31 to tajemnice BMW - wiemy o 830Ci - silnik nieznany , jednak mozemy przypuszczac ,ze to by³ M60 B30 V8, zbudowano 18 prototypów , wszystkie pozniej zniszczono.
Wiemy tak¿e o M8 - z silnikiem S70/1 o mocy 550 koni,. Podobno jedyny istniej±cy prototyp nie zosta³ jeszcze zniszczony… w takim przypadku by³oby to chyba najcenniejsze BMW wszech czasów.bezczelnie skopiowane
st±d
Ósemeczki to naprawdê piêkne auta. A¿ chcia³oby siê mieæ u siebe w gara¿u takiego potworka .
¦wietna bryka,prawdziwy rarytas, nigdy nie widzia³em jej,na ¿ywo.To ju¿ Ferrari,czy Lamborghini prêdzej spotkaæ mo¿na.Ps.Dobry temat
widzialem kilkukrotnie w szczecinie 8 ... nie wiem na jakich blachach ale bodajze 3 razy pod moja uczelnia (na cukrowej) bardzo ciemny granat lub czarny sie pokazywal.
Wspaniale autko.
Dawno, dawno temu widzia³em nawet co¶ takiego w naszym mie¶cie:
Kolor czerwony, rejestracja niemiecka, ale widzia³em je kilka razy.
8-ka czesto gesto stoi na Krakowskiej...blisko koscio³a
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl