Czy m³odzi chemicy z Wroc³awia podbij± Europê? 

Pogranicza

Teraz dla m³odych wroc³awian pora zmierzyæ siê z równie zdolnymi rówie¶nikami z Europy. Twórcy trzech najlepszych prac w Polsce, w tym m³odzi chemicy z Wroc³awia, ju¿ 14 wrze¶nia zmierz± siê w finale europejskim, rozgrywanym w tym roku w Walencji. Warunkiem uczestnictwa s± sukcesy na krajowym podwórku i wiek uczestników, który nie mo¿e przekroczyæ 21 lat. Co roku w tej rywalizacji na wiedzê uczestniczy oko³o 30 tysiêcy m³odych naukowców.

Otworzyli dla nich laboratoria

– Znacznie poprawili¶my nasz± prezentacjê. Wyci±gnêli¶my wnioski i wiemy, ¿e nie wystarczy sama praca i pomys³. Trzeba jeszcze umieæ atrakcyjnie go sprzedaæ. Teraz jeste¶my na to przygotowani i na pewno nie przestraszymy siê konkurencji – deklaruj± wroc³awianie. Na pytanie o sukcesy m³odych chemików, prof. Zbigniew Szewczuk z Wydzia³u Chemii Uniwersytetu Wroc³awskiego u¶miecha siê znacz±co. – To prawdziwi pasjonaci, ludzie zakochani w nauce i posiadaj±cy olbrzymi± wiedzê jak na swój wiek. Rzuceni na g³êbok± wodê, poradzili sobie i uczestniczyli w badaniach prowadzonych przez zespó³ naszych naukowców – opowiada prof. Zbigniew Szewczuk. Razem z doktorem Piotrem Stefanowiczem zaufali m³odym wroc³awianom ju¿ dwa lata temu. Otworzyli przed nimi laboratoria Wydzia³u Chemii, dali do dyspozycji uniwersytecki sprzêt.

– Od wielu lat inwestujemy w bardzo m³odych, zdolnych ludzi i nigdy siê na tym nie zawiedli¶my. Wyniki badañ Paw³a i Dominika s± obiecuj±ce i wierzê, ¿e przy umiejêtnej ich prezentacji, maj± szansê na sukces, nawet w skali Europy – deklaruje prof. Zbigniew Szewczuk. Podkre¶la, ¿e do zakoñczenia badañ nad now± metod± potrzeba jeszcze wielu eksperymentów. – Na pewno bêdziemy chcieli to doprowadziæ do koñca i opublikowaæ wyniki w naukowym czasopi¶mie. A pó¼niej zaj±æ siê innymi, nie mniej fascynuj±cymi problemami – zapewniaj± m³odzi chemicy.

Jerzy Wójcik
------------------------------------------------------------
Gratulujê m³odym! Tylko tak siê zastanawiam, ile talentów siê u nas marnuje? Czêsto s³yszê, ¿e uczniowie mog± tylko pomarzyæ o do¶wiadczeniach na lekcjach, a niektórzy s± ganieni przez nauczycieli za to, ¿e wykazuj± zainteresowanie przedmiotem. Czêsto te¿ likwiduje siê szkolne pracownie. Jak uwa¿acie, czy uczniowie uzdolnieni maj± warunki do rozwijania swojej pasji w szkole?


Co do twojego pytania DM to da siê co¶ zrobiæ tylko z fajnymi nauczycielami. Ja akurat trafi³em na bardzo fajn± kobiete, która nawet na lekcji robi do¶wiadczenia (ostatnio widma, ognie bengalskie [!])
My¶le ¿e wszystko zale¿y od stopnia dogadania siê uczniów z nauczycielami.
Ale takie relacje, ¿e nauczyciele z uczniami "razem" poznaj± ¶wiat danego przedmiotu to rzadko¶æ... ja mia³em aby tyle szczê¶cia, ¿e z 3 przedmiotów znalaz³em pasjonatów, a ze wzglêdów zdrowotnych pozosta³a mi tylko fizyka póki co Babka z fizy "zamyka³a" mnie na zapleczu i siedzia³em tam niejednokrotnie przez ca³e zajêcia w szkole a chemia to w domciu, biologia zreszt± tys
Zamyka³a Ciê na zapleczu? :D Có¿ to tak :P jakie¶ recedywistyczne sposoby uczenia? :D


Zamyka³a w tym sensie, ¿e nie mia³em innego ju¿ zajêcia, tylko sprz±ta³em tam, naprawia³em jakie¶ stare klamory, nie przejmuj±c siê innymi przedmiotami, bo zazwyczaj by³em z nich zwolniony. A nie za karê, tylko jeszcze mi siê dostawa³o to i owo ile ja ju¿ wynios³em z zaplecza nieu¿ywanych tam rzeczy, waga szalkowa, rurki, termometr, lampka spirytusowa, kolby, jakie¶ soczewki, magnesy, nie sposób wymieniæ, co ja tam znalaz³em i mog³em sobie po prostu wzi±æ.
W dodatku musze jeszcze przypomniec siêmojej chemicy, bo na zapleczu dalej chomikuje te "przeterminowane" odczynniki opakowania s± oryginalne, wiêc mo¿na bedzie skorzystaæ - w koñcu do utylizacji...

ile talentów siê u nas marnuje?
oj marnuje sie, marnuje tych m³odych talentów na pewno niema³o. I g³ówna winê ponosi nasz chory system szkolnictwa - ale o tym to by mozna pisac i pisac...

W pierwszej klasie z³o¿y³em wniosek o ITN'a z chemii - nie przyznali. Niewa¿ne.
Wa¿ne ¿e moja chemiczka powiedzia³a ¿e mogê do niej przychodziæ jak ma okienka i wtedy zwolni mnie z lekcji. Teraz zamiast grac w karty na religii siedze u chemiczki Kiedy¶ nawet zdarzy³o mi siê przesiedzieæ 3 dni w labo zamiast chodziæ na lekcje Takim nauczycielom powinni stawiaæ pomniki.
Czasami tylko mnie opieprzy ¿e siê uczê tego co mi siê nawet na olimpiadê nie przyda i tracê tylko czas.
Dodam tylko, ¿e jestem w klasie, po której ona odchodzi na emeryturê, a mimo tego potrafi jeszcze po¶wiêciæ siê dla uczniów a nie tylko ci±gn±æ do emerytury
i to jest nauczyciel z prawdziwego zdarzenia, nauczyciel + pedagog, oby takich wiêcej by³o :)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl