Drogie dokrêcanie 

Pogranicza



Dokrêcanie kó³ jest czynno¶ci± prost±, wiêc wykonuj± j± najmniej do¶wiadczeni mechanicy lub praktykanci. Niedbalstwo mo¿e jednak kosztowaæ nas sporo nerwów i pieniêdzy.

Wydawaæ siê mo¿e, ¿e trudno jest znale¼æ prostsz± czynno¶æ ni¿ dokrêcenie kó³ w samochodzie. Niestety, tak¿e i to mo¿na ¼le wykonaæ.


W wiêkszo¶ci przypadków ko³a dokrêcone kluczem pneumatycznym s± przykrêcone za mocno

Bardzo czêsto ko³a s± przykrêcone za mocno lub za s³abo. Na szczê¶cie skrajne przypadki nale¿± do rzadko¶ci. Zbyt lekko dokrêcone ko³o stanowi ogromne zagro¿enie dla bezpieczeñstwa jazdy. Je¶li wcze¶niej wykryjemy nieprawid³owo¶ci unikniemy wypadku, ale felga bêdzie na pewno do wymiany.

Równie¿ zbyt mocne dokrêcenie nie jest korzystne. Z regu³y dowiadujemy siê o tym podczas wymiany ko³a na drodze. Dysponuj±c tylko fabrycznym kluczem bêdziemy mieli powa¿ne problemy z odkrêceniem. W wielu serwisach ze wzglêdu na wygodê i szybko¶æ monta¿u u¿ywa siê kluczy pneumatycznych, a to sprawia, ¿e ko³a s± za mocno przykrêcane.

Pó¼niej przy próbie odkrêcenia, ¶ruba mo¿e siê urwaæ, a je¶li nawet uda siê j± odkrêciæ, to gwint w pia¶cie mo¿e byæ zniszczony. To z kolei powoduje konieczno¶æ wymiany ³o¿yska, demonta¿u zwrotnicy, a pó¼niej równie¿ regulacji geometrii zawieszenia. Koszty spore, a winê trudno udowodniæ.


Do dokrêcania kó³ nie ma potrzeby u¿ywaæ dodatkowej rurki, wystarczy sam klucz fabryczny

W wiêkszo¶ci samochodów osobowych si³a, z jak± trzeba dokrêciæ ko³o wynosi oko³o 110 Nm. Najlepiej dokrêcaæ kluczem dynamometrycznym, gdy¿ tylko wówczas jeste¶my w stanie zrobiæ to prawid³owo. Tak powinny robiæ serwisy. Natomiast kierowcy do dokrêcenia wystarczy klucz fabryczny. Nie trzeba na niego zak³adaæ ¿adnej rurki w celu przed³u¿enia ramienia i dokrêcenia z jeszcze wiêksz± si³±.


Zbyt mocne dokrêcenie felgi spowoduje zniszczenie gniazd pod ¶ruby.

Aby prawid³owo dokrêciæ ko³o, trzeba przestrzegaæ kilku podstawowych zasad. Przed za³o¿eniem nale¿y oczy¶ciæ piastê i felgê, najlepiej szczotk± drucian±, aby felga równo przylega³a do piasty. Gdy by³y problemy ze ¶ci±gniêciem felgi warto posmarowaæ piastê smarem na bazie miedzi.

Nastêpnie najlepiej wszystkie ¶ruby do oporu wkrêciæ rêk± zwracaj±c uwagê, aby felga ca³ym obwodem przylega³a do piasty i jeszcze przed opuszczeniem ko³a na ziemiê dokrêciæ ¶ruby kluczem. Kolejny krok, to opuszczenie samochodu, ale nie ca³kiem i to jest kolejny etap dokrêcania. ¦ruby trzeba dokrêcaæ po przek±tnej, aby felga by³a równomiernie przykrêcona. Ostatni etap przykrêcania mo¿na ju¿ wykonaæ po ca³kowitym opuszczeniu samochodu.


Ju¿ odkrêca³em ja na drugim obrazku,a ile miêsa posz³o to tylko ja i Bóg wie.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl