[IRC] Rajd Barum: 21.08.-23.08.2009 

Pogranicza

Wszystkie wiadomo¶ci i przebieg rajdu



Oficjalna strona rajdu



Drugi Proton na Barumce

MEM Motorsport zapowiada, ¿e w Rajdzie Barum rozszerzy swój sk³ad do dwóch samochodów. Zespó³ odmawia póki co komentarza na temat kierowcy - wiêc mo¿na pospekulowaæ o szansach Bryana Bouffiera. Mistrz Polski ma za sob± romans z Protonem pod koniec ubieg³ego roku.



- Bêdziemy mieli drugie auto na Barum Rally Zlin, ale nie mogê powiedzieæ, kto nim pojedzie - zapowiada Chris Mellors, szef MEM Motorposrt.

Satria Neo Wilksa wróci³a z Rosji w czwartek. Trwa przebudowa na specyfikacjê asfaltow± i jutro auto wyrusza ma Maderê. Testy przed kolejn± rundê IRC przeprowadzone zostan± ju¿ na miejscu.

Kolejny Proton ma rozpocz±æ starty w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku. Faworytem do wystêpów w bardzo wa¿nym dla malezyjskiej marki czempionacie jest Alister McRae.




Novikov na Barumkê w Fabii S2000

Serwis almrally.ru przynosi zaskakuj±ce wie¶ci dotycz±ce Jevgenija Novikova. Rosjanin ma siê zjawiæ w Rajdzie Barum za kierownic± Skody Fabii S2000.

Rosjanin przed sezonem zapowiedzia³ okazjonalne starty w mistrzostwach Czech. ¯enia po raz pierwszy pojedzie jednak w Zlinie samochodem S2000 - i do tego od razu zmierzy siê z czo³ówk± IRC. Samochód przygotuje w³oski A-style Rally Team, za¶ Skoda wy¶le do pomocy w obs³udze jednego z in¿ynierów fabrycznej ekipy.

Ewrc.cz nieoficjalnie podawa³o wcze¶niej, ¿e w Skodzie powinien siê zjawiæ tak¿e Pavel Valousek. Doliczywszy dwa fabryczne samochody, szykuje siê atrakcyjny Rajd Barum dla mi³o¶ników czeskiej marki.


Andreas Mikkelsen, do tej pory ³±czony raczej z Protonem i Skod±, niespodziewanie pojawi siê w innym S2000. Wed³ug doniesieñ serwisu norsk-rally.com, utalentowany Norweg ma wystartowaæ Oplem Cors± w Rajdzie Barum.

- Super 2000 to dla nas nowe do¶wiadczenie - mówi Mikkelsen - Ta klasa ma byæ przysz³o¶ci± rajdów na najwy¿szym poziomie, zatem z przyjemno¶ci± oczekujê na jej sprawdzenie. Pojedziemy dla MSD, odpowiedzialnego za przygotowanie Opla Corsy.

Corsa S2000 debiutowa³a w IRC podczas rajdu Ypres. Alex Bengue znalaz³ siê za drog± ju¿ na OS 1 i mo¿na by³o zapomnieæ o dobrym wyniku. W maju zapowiedziano, ¿e Francuz tak¿e wystartuje w Barumce, zatem w Zlinie zjawi± siê dwa Ople.


Czescy fani ciesz± siê z wie¶ci o coraz wiêkszej liczbie lokalnych kierowców, którzy pojad± w Rajdzie Barum wozami S2000. Martin Prokop, ¶wie¿o upieczony mistrz w JWRC, pojedzie 207 S2000 w ramach programu BFGoodrich Drivers Team. Tymczasem Jaroslav Orsak zapowiedzia³ Grande Punto S2000.

Jurorzy, którzy decydowali o przyznaniu czwartego Peugeota z Kronosa, mieli do wyboru ponad 20 kandydatów. Do finalnej pi±tki awansowali Jaroslav Orsak, Martin Prokop, Jaromir Tarabus, Jan Cerny i Eva Vykydalowa. Ostatecznie postawiono na Prokopa.

Jaroslav Orsak w takiej sytuacji sam sobie za³atwi³ S2000 i pojedzie Punto z JM Engineering - Barum na niezwyk³± atmosferê i ka¿dy kierowca chce tam mieæ konkurencyjny wóz. W Mitsubishi niewiele bym zdzia³a³ wobec S2000, dlatego pomy¶leli¶my o przesiadce do takiego auta - opowiada Orsak.

Tymczasem Pavel Valousek, rok temu jad±cy Peugeotem 207 BFGoodrich, potwierdzi³, ¿e pojawi siê w Zlinie z S2000, choæ jeszcze nie wie jakim - W najbli¿szych dniach podpiszemu umowê z wiod±cym europejskim zepso³em. Stoimy przed powa¿n± decyjê - zdradza.




Czo³ówka RSMP na Barum

Bryan Bouffier (Satria Neo S2000), Leszek Kuzaj (207 S2000), Grzegorz Grzyb (Grande Punto S2000) i Micha³ So³owow (207 S2000) to czwórka uczestników Rajdu Rzeszowskiego która udaje siê prosto na Rajd Barum. Do Zlina pojedzie te¿ Kajetan Kajetanowicz, który chce przeprowadziæ rekonenans. £ukasz Habaj, obecny na li¶cie zg³oszeñ, po wypadku musia³ zrezygnowaæ ze startu.

Na li¶cie zg³oszeñ jest 119 pozycji, z czego 25 stanowi± samochody S2000. Na czele s± posiadacze priorytetów FIA A. Pierwszy numer startowy przyznano Juho Hanninenowi, za¶ dwójkê otrzyma³ Luca Rossetti.

Trójkê otrzyma³ nowy mistrz JWRC, Martin Prokop, za¶ za nim startuj± Basso, Mikkelsen, So³owow, Van den Heuvel i Kresta. Bouffier otrzyma³ numer 14 (wy¿szy ni¿ Wilks), Kuzaj 21 a Grzyb 24.

Novikov, debiutuj±cy z Fabii S2000, jedzie z nowym pilotem - Stefannem Prevot. MSD wystawia tylko jednego Opla i Bengue musia³ ust±piæ miejsca Mikkelsenowi.

Lepszy Proton na Barum ?

Protony Satria Neo, którymi w Rajdzie Barum bêd± startowaæ Bryan Bouffier i Guy Wilks, powinny spisywaæ siê w Czechach lepiej ni¿ na Maderze. Chris Mellors, szef zespo³u, wyja¶nia, ¿e samochód Guya Wilksa podczas poprzedniej rundy IRC mia³ k³opoty z ustawieniami.



- Wprowadzili¶my pewne zmiany w ustawieniach amortyzatorów, ale one siê nie sprawdzi³y - mówi Mellors - W trakcie rajdu nie mieli¶my mo¿liwo¶ci zmiany ich specyfikacji.

- Guy musia³ sobie radziæ ze sta³± podsterowno¶ci± samochodu. Na takim rajdzie jak Madera to nie jest co¶, czego potrzebujesz. Mamy jednak czas, aby rozwi±zaæ ten problem przed Rajdem Barum - dodaje.

Satria dla Bryana ma byæ nowym egzemplarzem. Po rajdzie samochód prawdopodobnie trafi do W³och.

Bouffier chce kontynuowaæ dobr± passê

Bryan Bouffier liczy na kolejny udany wystêp w Rajdzie Barum. Mistrz Polski dwa razy osi±ga³ podium w tej imprezie, tym razem pojedzie za kierownic± Protona Satria Neo S2000.

- To oczywi¶cie fantastyczne, ze startujemy w IRC i dziêkujemy MEM za po³o¿one w nas zaufanie - mówi Bouffier - Czeski Barum Rally to ¶wietna impreza, w której mieli¶my w przesz³o¶ci du¿o szczê¶cia.

- Jeste¶my te¿ zadowoleni, ¿e wracamy na pok³ad Protona Satria Neo S2000, w którym bêdziemy u¿ywaæ opon BFGoodrich. Choæ celem jest uzyskanie jak najlepszego wyniku, nadal siê rozwijamy i ta impreza bêdzie cenna - dodaje.


£ukasz Habaj znajduje siê w¶ród 11 kierowców, którzy nie odebrali dokumentów do zapoznania z tras± przed Barum Rally Zlin. Stawi³o siê 107 za³óg z listy zg³oszeñ. Kajetan Kajetanowicz zgodnie z planem przyjecha³ na rekonesans.

Habaj z powodu kontuzji po wypadku motocyklowym musia³ odpu¶ciæ ju¿ Rzeszowski, nie powalczy te¿ w kolejnej rundzie czeskiego Citroen Racing Trophy - Jestm bardzo rozczarowany, to mia³ byæ szczytowy punkt sezonu - mówi £ukasz - Niestety wygl±da na to, ¿e nie bêdê ju¿ móg³ startowaæ w tym roku.

Z czo³owej dziesi±tki listy zg³oszeñ zabrak³o Jaspera van der Heuvela, który zapowiada³ Lancera Evo X. Nie przyjecha³ te¿ Josef Petak, który mia³ ciê¿ki wypadek w swoim S2000 podczas Rally Krkonose. Znany z RSMP Yurij Protasov tak¿e zrezygnowa³ ze startu.


Grzegorz Grzyb podczas Barum Rally Zlin koñczy maraton piêciu wystêpów w siedem tygodni. Polak ma nadziejê, ¿e teraz, gdy jest dobrze rozjechany, ³atwo mu bêdzie o dobre wyniki w Zlinie.

Grzyb zacz±³ seriê w pierwszy weekend lipca na Rallysprincie Kopna, po czym zaliczy³ kolejno wy¶cig górski na Pezinskiej Babie, Rally Bratislava i Rajd Rzeszowski. Grzegorz po wystêpie Peugeotem 207 w Rzeszowie wraca do Abartha Grande Punto i ma nadziejê na to, ¿e sprzêt wytrzyma trudy rajdu.

- Jestem bardzo zadowolony, ¿e zespó³ kolejny rok z rzêdu pozwoli³ nam na wystêp w Barum Rally Zlin - mówi Grzegorz Grzyb - Jeste¶my teraz rozjechani, co dobrze pasuje do porównania siê z miêdzynarodow± stawk±.

- Rok temu na Barumce by³o super, mogli¶my osi±gaæ czasu porównywalne z fabrycznymi kierowcami, ale ostatecznie wycofali¶my siê po awarii technicznej, gdy zajmowali¶my ósm± pozycjê. Mam nadziejê, ¿e w tym roku k³opoty omin± nas z daleka.


Rajd Barum jest katastrofalny dla MEM Motorsport i przygotowanego przez nich Protona Satria Neo S2000. Ju¿ przed pierwszym prawdziwym oesem w stawce nie pozosta³a ani jedna Satria. W samochodzie Wilksa tak¿e zepsu³ siê silnik.



U Bouffiera motor eksplodowa³ ju¿ na odcinku testowych. Wilks pokona³ superoes na trzech cylindrach, dzi¶ rano dzia³a³y tylko dwa i Brytyjczyk ostatecznie siê podda³.

Silnik, oparty na jednostce 1.8 produkcji Renault, od pocz±tku kariery samochodu sprawia³ problemy i in¿ynierów czeka sporo pracy.

Ruszy³y ju¿ zmagania na sobotnich oesach. Pierwszy przejazd legendarnej Pinduli wygra³ Jan Kopecky, który zosta³ nowym liderem. Za nim uplasowali siê trzej kierowcy Kronosa. Nicolas Vouilloz mia³ drugi czas i obj±³ drug± pozycjê. Juho Hanninen spad³ na trzecie, a Basso na czwarte miejsce.

Kuzaj mia³ 12 czas i awansowa³ na identyczn± pozycjê w generalce, zostaj±c liderem wsród Polaków. Grzyb by³ 16 a So³owow 22. Novikov wskoczy³ na ósme miejsce, wyprzedzaj±c drugiego debiutanta w Fabii - Valouska.


Ostatnia pêtla Rajdu Barum pomimo sporych ró¿nic miedzy kierowcami nie zaczê³a siê spokojnie. OS 13 by³ pechowy dla Juho Hanninena, Luci Rossetiego, Evgeniego Novikova i Vaclava Pecha - oraz Grzegorza Grzyba.



Zajmuj±cy trzeci± pozycje Fin by³ poza drog±, straci³ 52 sekundy i spad³ za Krestê. Roman, który przez ca³y rajd powoli awansowa³, znalaz³ siê na podium i ma 4 sekundy przewagi nad Finem przed dwoma ostatnimi odcinkami.

Rossetti mia³ kapcia, co kosztowa³o go ponad 3 minuty starty i spadek na koniec pierwszej dziesi±tki. Novikov po k³opotach technicznych z Fabi±, wycofa³ siê przed startem próby.

Po przetasowaniach na szóstym miejscu znalaz³ siê Valousek, który awansowa³ z dziewi±tej pozycji. Siódmy jest Toth, Pech, który po kapciu straci³ 1.5 minuty, spad³ na ósme miejsce, za¶ dziewi±ty jest Micha³ So³owow. Kielczanin mia³ dziesi±ty czas, Kuzaj znalaz³ siê w klasyfikacji odcinka dwie pozycje wy¿ej.

Grzegorz Grzyb zakoñczy³ jazdê po wypadku. Problemy na Trojaku mia³ te¿ seria innych kierowców.


Jan Kopecky bezdyskusyjnie wygra³ pe³en wydarzeñ Rajd Barum, rz±dz±c na oesach od sobotniego poranka. Czech potwierdzi³ przepowiednie Juho Hanninena, który typowa³ go na zwyciêzcê. Minutê za Janem finiszowa³ Kris Meeke - po k³opotach na pi±tkowym superoesie Irlandczyk powinien byæ zachwycony z o¶miu punktów. Micha³ So³owow wygra³ rundê ME i wróci³ na czo³o punktacji.



Hanninen wygra³ ostatni oes, utrzymuj±c siê przed Krest± i zdobywaj±c podium. Prokop zdoby³ pi±t±, Valousek szóst± a Toth siódm± pozycjê. Pech finiszowa³ jako najszybszy kierowca N-ki.

Kopecky zgarn±³ dziesiêæ punktów i zmniejszy³ przewagê Meeke'a w klasyfikacji do 3 oczek. Nadal nie wiadomo jednak, czy Skoda rozszerzy swój program. Basso oraz Loix nie punktowali i nadal pozostaj± na trzeciej pozycji. Hanninen wyprzedzi³ Vouilloza i obj±³ czwarte miejsce.

Micha³ So³owow osi±gn±³ metê na najwy¿szej pozycji spo¶ród Polaków. Kielczanin by³ dziewi±ty w generalce, wygra³ rundê Mistrzostw Europy i powróci³ na prowadzenie w punktacji. Basso zgarn±³ trzy bonusowe punkty za niedzielê. Leszek Kuzaj po powrocie w SupeRally regularnie wyprzedza³ dzi¶ So³owowa na oesach.

Nieoficjalne wyniki


W serwisie Youtube znale¼æ mo¿na film z wypadku Grzegorza Grzyba w Rajdzie Barum. Polak odpad³ z rywalizacji na OS 13, pechowym dla wielu innych kierowców.
Grzyb wpad³ do rowu w le¶nej czê¶ci Trojaka i dachowa³. Kraksa nie by³a zbyt mocna, ale auto nie nadawa³o siê do dalszej jazdy.

[/youtube]


- To by³ perfekcyjny rajd dla mnie i dla wszystkich zaanga¿owanych - komentuje Jan Kopecky, triumfator Rajdu Barum - Auto nie mia³o ani jednego potkniêcia i mog³em przez ca³y czas koncentrowaæ siê po utrzymywaniu przewagi. Atmosfera przez ca³y weekend by³a fantastyczna, fani dawali niesamowite wsparcie i jestem dumny z ich powodu, jak te¿ ze wzglêdu na domow± wygran± Skody.

- Muszê przyznaæ, ¿e trochê ba³em siê o dyscyplinê w¶ród kibiców i mo¿liwo¶æ odwo³ywania odcinków - zdradzi³ Peter Stary, pilot Kopecky'ego - Ale organizatorzy wykonali ¶wietn± robotê. Wszystko dzia³a³o na 100%, po pierwszym oesie nieco poprawili¶my ustawienia, a potem tylko wymieniali¶my opony. Zawsze marzy³em o tym, ¿eby tu wygraæ - i marzenia sta³y siê rzeczywisto¶ci±.

- Tak wiele rzeczy podoba³o mi siê w tym rajdzie - opowiada drugi na mecie Kris Meeke - Od atmosfery do samych odcinków, które stawiaj± kierowcy ogromne wyzwanie. Mieli¶my pecha i na pierwszym odcinku z³apali¶my kapcia, który zepchn±³ nas do ty³u. Ale muszê te¿ przyznaæ, ¿e na dalszej drodze tak¿e pope³ni³em kilka b³êdów. Na szczê¶cie kosztowa³y na one tylko tyle, ¿e nie mog³em walczyæ z Janem o prowadzenie.

- Nie by³em optymist± co do mo¿liwo¶ci zdobycia tak wysokiej pozycji przed startem - przypomina Juho Hanninen, który stan±³ na najni¿szym stopniu podium - Ale wygrali¶my pierwszy oes! Potem by³o ju¿ nieco normalniej, pierwszego dnia tempo by³o niesamowite i zdecydowa³em siê nie ryzykowaæ i powoli pooprawiaæ swoje wyniki. Na koñcu da³o to dobre efekty. W niedzielê siê obróci³em i spad³em na czwart± pozycjê, ale mieli¶my szczê¶cie i zdo³ali¶my siê odbiæ.

- Nie mia³em w ten weekend ¿adnych du¿ych problemów - poza tym, jak szybcy byli ci inni go¶cie! - o¶wiadczy³ Roman Kresta - Je¶li mam byæ szczery, nie mam innego wyj¶cia ni¿ czuæ rozczarowanie, ¿e nie by³em bli¿ej szczytu. Ale jeszcze tu wrócimy.

Martin Prokop w swoim debiucie w S2000 osi±gn±³ pi±t± pozycjê - To by³ ¶wietny rajd. Zawsze dobrze siê tu bawi³em, ale tym razem jeszcze lepiej, bowiem przyjecha³em jako mistrz ¶wiata. Sporo czasu zajê³o mi przyzwyczajenie siê do Peugeota, ale to fantastyczne auto i cieszê siê, ¿e znalaz³em sposób na szybk± jazdê, oraz, ¿e auto jest w jednym kawa³ku. To by³a ¶wietna jazda i naprawdê dobrze bawi³em siê na hopach.

Pavel Valousek po sobotnich k³opotach technicznych zaliczy³ fantastyczn± niedzielê, wskakuj±c na szóst± pozycjê - Straty na pierwszy etapie by³y rozczarowaniem i musia³em gnaæ jak szalony, ¿eby to nadrobiæ - relacjonuje - Pope³ni³em kilka b³êdów, parê razy siê obróci³em, ale dotarli¶my do mety i pokazali¶my, ¿e potrafimy przejechaæ dobry rajd bêd±c pod ci¶nieniem.

Evgeny Novikov po kilku przygodach, ale te¿ trzymaniu przyzwoitego tempa, zakoñczy³ swój pierwszy wystêp w Fabii na dojazdówce - Po serwisie zatrzymali¶my siê na, aby sprawdziæ ci¶nienie opon - opowiada - Wy³±czy³em dop³yw pr±du i gdy wrócili¶my do auta stara³em siê uruchomiæ silnik, ale nic nie zadzia³a³o. Prawdopodobnie by³ problem z przeka¼nikiem, lecz zespó³ nie móg³ znale¼æ dok³adnej przyczyny. To by³ dla nas wa¿ny rajd - przyzwyczajamy siê do siebie, ponadto oesy by³y bardzo interesuj±ce, zmienne pogoda. To by³ fajny trening!


- Niestety wystêp w tegorocznym Rajdzie Barum pozostanie jednym z tych o których nasz zespó³ bêdzie chcia³ zapomnieæ jak najszybciej - komentuje na swojej stronie przebieg imprezy Przemys³aw Mazur, Pilot Grzegorza Grzyba - Choæ impreza sama w sobie pod wieloma wzglêdami przyprawia o kolorowy zawrót g³owy, nam nie by³o dan siê cieszyæ z ukoñczenia tego trudnego rajdu.

- Trasy zlokalizowane wokó³ miasta Zlin, nale¿± do najpiêkniejszych na jakich mamy okazjê siê ¶cigaæ w ca³ym sezonie. Ta eliminacja Mistrzostw Europy i IRC jest jedyna w swoim rodzaju pod wzglêdem obsady, która ka¿dego roku jest niezwykle silna a tak¿e ilo¶ci polskich kibiców, którzy przyje¿d¿aj± dopingowaæ "swoich". Zapewne te dwie rzeczy decyduj± ka¿dego roku o tym, ¿e ten akurat rajd obowi±zkowo znajduje siê w kalendarzu startów.

- Tegoroczna edycja, wyj±tkowo mocno obsadzona przez najlepszych kierowców ¶wiata, mia³a byæ dla nas czym¶ w rodzaju "rozpoznania bojem" gdzie jest nasze miejsce w szeregu. Okaza³o siê do¶æ szybko, ¿e samochodem jakim dysponujemy nie jeste¶my w stanie nawi±zaæ walki z czo³ówk±. Notowane przez nas czasy na odcinkach specjalnych plasowa³y nas poza pierwsz± dziesi±tk± klasyfikacji generalnej rajdu. Jako za³oga nie przywykli¶my do tego aby stanowiæ t³o w rywalizacji o podium. Oczywi¶cie zdawali¶my sobie sprawê, i¿ walka o podium w tym rajdzie nie wchodzi w grê ale straty na ka¿dym kilometrze rajdu by³y ogromne. Pomimo, i¿ jechali¶my na granicy bezpieczeñstwa, nie mogli¶my ¶cigaæ siê jak to czynimy na co dzieñ. W efekcie nasz samochód opu¶ci³ drogê na odcinku nr 13 "Trojak" 2 kilometry po starcie. Wypadniêcie z trasy okaza³o siê na tyle beznadziejne, ¿e samochód dachowa³, uszkadzaj±c elementy zawieszenia i napêdu. O dalszej je¼dzie nie by³o mowy.

- Nauka jak± wyci±gnêli¶my z tego startu, oprócz sporej ilo¶ci kilometrów "na ostro" jest taka, i¿ my¶l±c w przysz³o¶ci o starcie w tak doborowym towarzystwie, na tak trudnych odcinkach, musimy dysponowaæ samochodem w najlepszej mo¿liwej specyfikacji.

- Chcia³bym w tym miejscu podziêkowaæ wszystkim tym, którym chcia³o siê przyjechaæ na rajd, staæ w deszczu i kibicowaæ nam na trasie rajdu. Zwykle nie mamy czasu aby pozdrowiæ kibiców stoj±cych z flagami przy oesie ale dziêki Wam nawet tak nieudany rajd po powrocie do domu staje siê zdecydowanie przyjemniejszy. Do zobaczenia w Koszycach, gdzie rozstrzygnie siê mistrzowski tytu³ w s³owackim czempionacie.


Grzegorz Grzyb zapowiedzia³, ¿e chce po¿egnaæ siê z Abarthem Grande Punto S2000 po nieudanym Rajdzie Barum. Polak od pocz±tku rajdu nie mia³ dobrego tempa a samochód sprawia³ k³opoty. Wypadek na 13 odcinku specjalnym zakoñczy³ wystêp Grzyba w po³±czonej rundzie RME i IRC.

- Od pocz±tku rajd nasze auto nie dzia³a³o tak jak by¶my z Przemkiem chcieli - mówi Grzyb - Choæ czuli¶my, ¿e nie mo¿emy byæ konkurencyjni, starali¶my siê osi±gaæ jak najlepsze wyniki.

- Byæ mo¿e to by³o zdenerwowanie z powodu ¼le funkcjonuj±cego samochodu, a mo¿e po prostu pechowa trzynastka. Ale podczas rajdu pope³nili¶my tylko jeden istotny b³±d. Niestety zakoñczy³ siê on wypadkiem. Dachowali¶my, co nie by³o takie straszne, ale uszkodzili¶my dwa ko³a i nie mogli¶my jechaæ dalej. Bardzo nam przykro z tego powodu.

- Zobaczymy, co dalej, ale po rozmowach z zespo³em chcemy wypróbowaæ auto innej marki. Nie mo¿emy jednak jeszcze powiedzieæ, co to bêdzie za wóz - koñczy.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl