[RSMS] Rajd Finlandii: 30.07.-02.08.2009 

Pogranicza

Wszystkie wiadomo¶ci i przebieg rajdu



Oficjalna strona rajdu



Raikkonen w Rajdzie Finlandii

Kimi Raikkonen, korzystaj±c z wakacyjnej przerwy w kalendarzu F1, zamierza zadebiutowaæ w RM¦ w domowym Rajdzie Finlandii. Iceman tradycyjnie ju¿ zapowiada Grande Punto S2000 i bêdzie móg³ siê zmierzyæ z rodakami rywalizuj±cymi w IRC - Atonem Alenem (Punto) i Juho Hanninenem (Fabia). Kolejne S2000 (Peugeota) zapowiada Radik Shaymiev.

Organizatorzy na bie¿±co publikuj± listê zg³oszeñ i ju¿ wiadomo, ¿e o obsadê nie bêdzie obaw. Do regularnych uczestników w samochodach WRC do³±czaj± Matti Rantanen i Mattias Thernam, którzy pojad± Focusami w barwach Munchis Ford World Rally Team. Rantaten rok temu dojecha³ siódmy w starym Focusie i rywale bêd± na niego zwracaæ baczn± uwagê.

Jari Ketomaa zapowiada Imprezê WRC, za¶ Jukka Ketomaki Octaviê WRC. Jouni Arolainen pojedzie czteroletnim Focusem. Sebestien Ogier tak¿e otrzyma³ bud¿et na kolejny wystêp i na starcie zjawi siê 18 WRC

Micha³ Ko¶ciuszko i Martin Prokop po raz ostatni wspólnie powalcz± w JWRC. Niespodziewanie do o¶ki wraca Urmo Aava, który wystawi Civica R3.




Micha³ Ko¶ciuszko staje w Finlandii przed ciê¿kim zadaniem utrzymania przy ¿yciu szans na tytu³ mistrzowski w JWRC. Polak musi maksymalnie powiêkszyæ przewagê punktow± nad Martinem Prokopem, który ma jeszcze w planach wystêp w Katalonii. Sytuacjê mo¿e skomplikowaæ jeszcze Kevin Abbring, rewelacja Rajdu Polski.

- Wycofanie w Polsce mocno uderzy³o w moje szanse - mówi Ko¶ciuszko dla wrc.com - Teraz jest bardzo ciê¿ko. Dwa razy wygra³em, zdoby³em dwie drugie pozycje, ale ten zerowy wynik sprawia, ¿e teraz jest bardzo trudno, a dla Martina trochê ³atwiej.

W Finlandii wygrana jest dla Ko¶ciuszko w³a¶ciwie obowi±zkowa. Mo¿e siê jednak okazaæ, ¿e tak jak w Polsce g³ównym rywalem nie bêdzie Martin Prokop, który wie, ¿e wystarcz± mu dwa równe wyniki, ale Kevin Abbring.

Holender przyznaje, ¿e odpowiada mu charakterystyka fiñskich oesów - Lubiê szybkie próby. Polska dobrze mi pasowa³a, musimy zobaczyæ, co siê wydarzy na kolejnej rundzie. Jedno jest pewne, na pewno nie mogê siê doczekaæ dotarcia ma miejsce!


Oto wypowiedzi kierowców przed Rajdem Finlandii. Klasyczna runda RM¦ rozgrywana jest ju¿ w nadchodz±cy weekend.

Sebastien Loeb: - W takiej sytuacji, jaka jest teraz, ciê¿ko jest mieæ kompletnie czysty umys³, ale jestem dosyæ zrelaksowany przed dziewi±t± rund± mistrzostw. Oczywi¶cie by³oby znacznie bardziej komfortowo, gdyby¶my mieli powiedzmy 20 punktów przewagi. Ale rok temu przed t± wizyt± byli¶my 3 punkty za Mikko. Tym razem ró¿nica jest jeszcze mniejsza a zosta³y ju¿ tylko cztery rajdy. Z mojego punktu widzenia, mistrzostwa ponownie rozpoczn± siê w Finlandii i jedyn± opcj± jest atak. Nie mamy innej alternatywy. W tej chwili nasze C4 WRC jest poprawiane poprzez zmiany detali i wiem, ¿e w tym rajdzie jest konkurencyjne. Rok temu mia³em do niego zaufanie, dziêki czemu mog³em cisn±æ od startu do mety. Pokaza³em, ¿e mogê równaæ siê z Finami w ich domowej imprezie. Rajd Australii bêdzie nowy dla wszystkich, zatem zaczniemy tam z równym kontem. W Katalonii na papierze mam przewagê, ale jestem ¶wiadomy, jakie postêpy wykona³ Mikko na utwardzonej nawierzchni. Sezon koñczy siê w Walii, gdzie wygra³em rok temu, ale Mikko czuje siê tam jak w domu. To powinien byæ ciasny i ekscytuj±cy fina³. Je¶li który¶ z nas nie ukoñczy rajdu, trudno bêdzie z³apaæ rywala, gdy ten nie pope³ni b³êdów. Na pewno wygrana w Finlandii da mi psychologiczn± przewagê przed trzema kolejnymi rajdami. Oczywi¶cie wypadku w Polsce nie przyj±³em najlepiej, gdybym zauwa¿y³ ten pieniek na zapoznaniu zanotowa³bym go i przejecha³ zakrêt inn± lini±. Skrêci³em tak jak chcia³em i pieniek uszkodzi³ pomocnicz± ramê przedniego zawieszenia. Zespó³ techniczny przyjrza³ siê temu i stwierdzi³, ¿e by³ z ni± problem produkcyjny. W przeciwnym wypadku mog³a wytrzymaæ to uderzenie, choæ nie jeste¶my tego pewni.

Mikko Hirvonen: - Z mojego punktu widzenia zaczynaj± siê teraz mini-mistrzostwa z czterema rundami, trzema na szutrze i jedn± asfaltow±. Prowadzê z przewagê jednego punktu, zatem ostateczny rezultat jest w moich rêkach. Pierwsza pozycja startowa na pierwszym etapie nie jest naj³atwiejsza, ale muszê sobie z tym poradziæ. Rok temu przegra³em rajd trac±c czas na tej pozycji, wiêc muszê to pokonaæ. Na tym rajdzie ró¿nice zawsze s± niewielkie, je¶li kierowca wygra oes o piêæ sekund to ogromna przewaga, zatem nawet niewielkie b³êdy s± kosztowne. A prêdko¶ci s± tak wielkie, ¿e b³±d nieraz koñczy siê wypadkiem. Gdy jedzie siê z gazem w pod³odze i walczy o dziesi±tce czê¶ci sekundy, czêsto s± niespodzianki za hopach czy zakrêtach, które jak siê wydaje dobrze znasz. Mo¿emy polecieæ wy¿ej albo dalej i tego typu niespodzianki powoduj± du¿e problemy.

Jari-Matti Latvala: - Jazda w Finaldii daje wiêcej emocji ni¿ gdziekolwiek indziej. Ogromne ilo¶ci fanów obstawiaj± oesy, licz±c na to, ¿e ich kierowcy dobrze siê spisz±. To wywo³uje wiêksze ci¶nienie, ale poczucie tej zachêty jest wyj±tkowym uczuciem. Wiêksze ci¶nienie czujê te¿ po moim b³êdzie w Polsce, ale mam wsparcie ca³ego zespo³u i dziêki temu jestem zrelaksowany. Muszê tu wykonaæ robotê i jest ni± zdobycie solidnych punktów, aby pomóc Mikko w jego walce o tytu³. Polska by³a szybkim rajdem, zatem nie powinno byæ problemu ze znalezieniem tempa w Finlandii. Jest w ty roku kilka nowych odcinków, na które z przyjemno¶ci± oczekujê. Szkoda, ¿e nie jedziemy s³ynn± Ouninpohj±, ale Myhinpaa jest w programie po raz pierwszy od wielu latach to te¿ legendarny odcinek.

Petter Solberg: - W Finlandii nadal startujemy Citroenem. Testowali¶my ro¿ne samochody, ale okazuje siê, ¿e stara Xsara jest dla nas najlepsza. Teraz musimy zrobiæ co jet tylko mo¿liwe, aby wycisn±æ z niej trochê wiêcej mocy.

Sebastien Ogier: - Bye³m ju¿ w Finlandii, ale w tym roku wszystko bêdzie rozgrywaæ siê znacznie szybciej. Testy przed startem powinny mi mocno pomóc. G³ównym celem jest dalsza budowa do¶wiadczenia, równa jazda i dotarcie do mety bez problemów.

Evgeny Novikov: - Ten wyj±tkowo podstêpny rajd bêdzie dla mnie nowym do¶wiadczeniem. Nasze ostatnie wyniki by³y bardzo zachêcaj±ce, zaczyna rozwijaæ naprawdê dobre wyczucie w C4 WRC. Ambicj± jest dalszy progres i osi±ganie dobrych czasów na oesach oraz dotarcie do mety bez wykorzystywania SupeRally.

Henning Solberg: Czujê siê bardzo mocno po podium w Polsce, choæ dopasowanie siê do charakterystyki tamtego rajdu zajê³o mi dwa dni. Mam nadziejê, ¿e w Finlandii bêdê móg³ wystartowaæ szybciej. To wa¿ny rajd dla mojego sponsora, firmy Expert, który ma mocn± obecno¶æ w Finlandii zatem najwa¿niejsze bêdzie, aby zdobyæ dobry wynik dla nich. Rok temu po pierwszym dniu by³em trzeci i liczê na to, ¿e w tym sezonie uda mi siê tu powtórzyæ. Dwa podia w dwóch rakjach by³yby niesamowite.

Matthew Wilson: Przejechanie Rajdu Polski przed Finlandi± by³o dobrym przygotowaniem. Zrobili¶my tam wiele rzeczy, miêdzy innymi zmienili¶my notatki i to powinno naprawdê pomóc w Finlandii. Mam nadziejê, ¿e podczas testów z³apiemy dobre wyczucie samochodu. Zawsze dobrze jest spêdziæ trochê czasy w aucie przed startem, bo to taki techniczny rajd a prêdko¶ci s± tak wysokie. Startowa³em tu ju¿ trzy razy i powinienem byæ w lepszej pozycji, bowiem do¶wiadczenie jest tu niezbêdne.

Matti Rantanen: - Moim celem na ten rok jest osi±gniêcie lepszego wyniku ni¿ w minionej edycji. Dziêki temu ¶wietnemu samochodowi mamy ku temu dobr± okazjê. Czujê siê pewnie i przygotowania id± dobrze. Dla mnie Rajd Finlandii to specjalna impreza, w ca³ym Jyvaskyla jest wyj±tkowa atmosfera. Na oesach jest wiele osób i bêdzie mnie wspieraæ niemal ca³a moja rodzina i przyjaciele. Oczywi¶cie najwiêkszym wyzwaniem jest mentalne ci¶nienie, bowiem muszê jechaæ naprawdê szybko bez pope³niania b³êdów. Mam du¿o mniej do¶wiadczenia, ale postaram siê poradziæ sobie z tym samochodem.


Na to fani Rajdowych Mistrzostw ¦wiata czekaj± przez ca³y rok. Rajd Finlandii, prawdziwie kultowa impreza, rusza ju¿ w ten weekend. Znowu bêdzie mo¿na emocjonowaæ siê walk± na oesach po Jyvaskyla.

Równe i szerokie szutry, efektowne hopy i szybkie zakrêty od lat zachwycaj± kibiców oraz kierowców. Rajd po raz pierwszy rozegrany zosta³ w 1951 roku i nikt sobie nie wyobra¿a, aby kiedykolwiek opu¶ci³ cykl. Ju¿ wiadomo, ¿e "finka" nie padnie ofiar± rotacyjnego kalendarza i zostanie rozegrana za rok - Gdyby nie by³o tego rajdu, w Jyvaskyla wybuch³yby zamieszki - ostrzega³ kilka tygodni temu Marcus Gronholm.

Dla kierowców przygotowano 23 odcinki. Zmagania zaczynaj± siê w czwartek wieczorem na superoesie Killeri. Na pi±tek i sobotê przygotowano po 9 prób. Zw³aszcza w sobotê sporo bêdzie siê dzia³o, bowiem pokonana zostanie wtedy niemal po³owa ca³ej trasy, a do tego na 6 próbach niezbêdne bêdzie odkurzanie. Trochê wytchnienia bêdzie dopiero w niedzielê, gdy odbêd± siê tylko 4 oesy.

30 % trasy zmieni³o siê w porównaniu z ubieg³ym sezonem. Nowe s± odcinki Karvala i Myhinpaa. Fiñska MTV3 zapowiada relacjê na ¿ywo z 10 oesów, z mo¿liwo¶ci± obejrzenia w internecie (koszt 9 euro). Kibiców czekaj± te¿ dodatkowe atrakcje - w czwartek odbêdzie siê pó³nocnoeuropejski shootout programu Pirelli Star Driver, za¶ w sobotê rallysprint na superoesie Killeri z udzia³em Marcusa Gronholma.

Walka na oesach zapowiada siê fascynuj±co. Rok temu Sebastien Loeb pokona³ Finów z Forda na ich terenie i zacz±³ odwracaæ na swoj± korzy¶æ losy mistrzostw. Teraz na Sebie ci±¿y jeszcze wiêksza presja, bowiem musi przerwaæ fatum, jakie wisi nad nim od trzech rajdów. Tymczasem Mikko Hirvonen stoi przed szans± powiêkszenia przewagi w punktacji - Mistrzostwa zaczynaj± siê od nowa - stwierdzi³ Loeb.

Z ty³u tak¿e mo¿e byæ interesuj±co. Co prawda Ford raczej przypilnuje, aby Jari-Matti Latvala po blama¿u w Miko³ajkach raczej nie jecha³ zbyt szybko, za¶ silnik Xsary Pettera Solberga nie bêdzie dawa³ rady utrzymywaæ tempa czo³ówki na szybkich oesach. Ale kibice z niecierpliwo¶ci± oczekuj± na to, czy Matti Rantanen sprawi w nowszym samochodzie jeszcze wiêksz± niespodziankê ni¿ rok temu. Kolejne popisy spodziewane s± te¿ ze strony ¯eni Novikova.

W JWRC ¶ledziæ bêdziemy ostatni tegoroczny wystêp Micha³a Ko¶ciuszko. Polak musi daæ z siebie wszystko aby zachowaæ szanse na tytu³ mistrzowski. Martin Prokop mo¿e zadowoliæ siê zachowawcz± jazd±. W takiej sytuacji do g³osu mog± doj¶æ kierowcy Clio R3 - Kevin Abbring oraz jad±cy z dzik± kart± Kalle Pinomaki.

No i na deser pozostaje jeszcze walka samochodów S2000. Jeszcze nigdy w RM¦ ta kategoria nie by³a taka interesuj±ca. Juho Hanninen i Anton Alen powalcz± zapewne o zwyciêstwo (ze wskazaniem na kierowcê Fabii), za¶ czasy Kimiego Raikkonena podczas jego debiutu w RM¦ bêd± dok³adnie analizowane.

Lista zg³oszeñ

Rajd Finlandii - harmonogram czasowy (wg. czasu polskiego)

Czwartek 30.07.2009

18:00 SS1 SSS Killeri 1 2.06 km

Piatek 31.07.2009

06:38 SS2 Jukojarvi 1 22.29 km
07:11 SS3 Kruununpera 1 13.51 km
07:59 SS4 Mokkipera 1 13.64 km
08:46 SS5 Palsankyla 1 13.92 km

12:02 SS6 Jukojarvi 2 22.29 km
12:35 SS7 Kruununpera 2 13.51 km
13:23 SS8 Mokkipera 2 13.64 km
14:10 SS9 Palsankyla 2 13.92 km

19:00 SS10 SSS Killeri 2 2.06 km

Sobota 01.08.2009

06:13 SS11 Leustu 1 21.35 km
07:02 SS12 Himos 1 20.94 km
08:25 SS13 Surkee 1 14.95 km

10:37 SS14 Leustu 2 21.35 km
11:26 SS15 Himos 2 20.94 km
12:49 SS16 Surkee 2 14.95 km

15:11 SS17 Urria 12.75 km
16:19 SS18 Kavala 10.35 km
16:52 SS19 Vaarinmaja 29.29 km

Niedziela 02.08.2009

07:17 SS20 Hannula 10.82 km
07:58 SS21 Myhinpaa 1 15.06 km
09:51 SS22 Myhinpaa 2 15.06 km
11:18 SS23 Ruuhimaki 6.50 km




Sebastien Loeb i Dani Sordo stanowi± pierwsz± dwójkê punktacji w Rajdzie Finlandii po czwartkowym superoesie Killeri. Kierowcy Citroena wyprzedzili Mikko Hirvonena. Micha³ Ko¶ciuszko po ma³ej przygodzie bêdzie zmienia³ przedni± szybê. Killeri mo¿e powoli odchodziæ w przesz³o¶æ - organizatorzy rajdu po podpisaniu nowej umowy zaczynaj± przeb±kiwaæ o budowie nowego superoesu.

- Na pewno jeszcze daleko do mety, czekaj± nas trzy dni, ale w tej chwili wszystko jest OK. Rok temu byli¶my w podobnej pozycji. W ten weekend nie ma taktyki, po prostu szukam wyczucia i staram siê cisn±æ - komentowa³ Loeb.

- Lubiê ten oes, jest szybki i by³o wielu kibiców. W tej chwili dobrze zaczynamy rajd, zobaczymy jutro - doda³ Dani Sordo.

Ogier zremisowa³ z Novikowem i obaj uplasowali siê na czwartej pozycji - By³o dobrze, Pierwszy oes, ale rajd zaczyna siê jutro. Zwyk³a próba dla zabawy.

Novikov mia³ wiêcej emocji - My¶la³em, ¿e bêdzie niebezpiecznie, bowiem po hopie dotknêli¶my ¶ciany. Ale skoñczy³o siê dobrze. Najwa¿niejsze, to ukoñczyæ rajd, ale nie mam pojêcia, na której pozycji dojadê. Kiedy bêdê mistrzem ? Mo¿e za trzy lata - odpowiedzia³ na dociekania wys³annika WRR.

Petter Solberg wygra³ pojedynek z bratem i jak zwykle popisywa³ siê na dachu - Mogê zrobiæ du¿o wiêcej, ni¿ wyj¶æ na dach. Oes by³ OK ale za du¿o ¶lizga³em siê na starcie i uciek³o tam sporo czasu. To sprzêg³o. Szkoda.

- By³ szybszy, ale tylko o kilka dziesi±tych. Ja nie wychodzê z samochodu na dach, bo jestem starszy i m±drzejszy - o¶wiadczy³ Henning.

Latvala podzieli³ siê z Hennigiem Solbergiem siódm± pozycj± - Jestem do¶æ zadowolony. Mo¿na siê domy¶leæ, ¿e czujê du¿e ci¶nienie po b³êdzie w Poslce i nie by³o tu ³atwo jechaæ. Ale teraz nie by³o b³êdów, dobry czas, jestem zadowolony - komentowa³.

Matti Rantanen zamkn±³ pierwsz± dziesi±tkê - Wszystko posz³o OK, miejscami pojecha³em szeroko, ale poza tym by³o OK - rzek³.

W JWRC najlepszy czas wykrêci³ Martin Prokop - Nie ma problemu, ale czas nie jest najlepszy. Ten oes te¿ jest wa¿ny, bo rok temu walczyli¶my o ka¿d± sekundê. Czujê siê do¶æ pewnie, mam nadziejê, ¿e to bêdzie dla nas udany rajd - komentowa³ Czech.

Ko¶ciuszko by³ trzeci, ustêpuj±c jeszcze Pinomakiemu - ¦ciganie zaczyna siê jutro. To by³a tylko zabawa dla nas i dla kibiców. Mamy strzaskan± szybê, chyba dostali¶my kamieniem z samochodu Kalle i musimy j± wymieniæ.

Kimi Raikkonen by³ bliski zgaszenia silnika, ale wyprzedzi³ wszystkie N-ki oraz Radika Shaymieva w Peugeocie 207, Touchino i Alen byli od niego o 0.1 s szybsi. Najszybszym kierowc± w S2000 by³ Juho Hanninen - Mi³y oes, du¿o ludzi i fajna atmosfera. Dobrze siê bawi³em. - komentowa³ Hanninen.

W stawce Pirelli Star Driver najszybszy by³ Jarkko Nikara - Jecha³em do¶æ ostro¿nie, bez ryzyka. Zobaczymy co bêdzie jutro. Pojadê swój rajd - zapowiada³.

Wyniki na OS 1 - Killeri 1 (2.06 Km)

1 LOEB C4 WRC 1:20.3 0.0 92,7
2 SORDO C4 WRC 1:20.4 +0.1 92,7
3 HIRVONEN Focus RS WRC 09 1:21.2 +0.9 91,5
4 OGIER C4 WRC 1:21.5 +1.2 91,5
5 NOVIKOV C4 WRC 1:21.5 +1.2 91,5
6 SOLBERG Xsara WRC 1:21.7 +1.4 91,5
7 SOLBERG Focus RS WRC 08 1:21.8 +1.5 91,5
8 LATVALA Focus RS WRC 09 1:21.8 +1.5 91,5
9 KETOMAA Impreza WRC 1:22.0 +1.7 90,4
10 RANTANEN Focus RS WRC 08 1:22.2 +1.9 90,4
11 AL QASSIMI Focus RS WRC 08 1:22.3 +2.0 90,4
12 ÖSTBERG Impreza WRC 08 1:22.4 +2.1 90,4
13 WILSON Focus RS WRC 08 1:22.5 +2.2 90,4
14 HÄNNINEN Fabia S2000 1:24.7 +4.4 88,2
15 VILLAGRA Focus RS WRC 08 1:24.8 +4.5 88,2
16 RAUTENBACH C4 WRC 1:24.8 +4.5 88,2
17 KETOMÄKI Octavia WRC 1:25.5 +5.2 87,2
18 TUOHINO 207 S2000 1:26.6 +6.3 86,2
19 ALÉN Grande Punto S2000 1:26.6 +6.3 86,2
20 RÄIKKÖNEN Grande Punto S2000 1:26.7 +6.4 86,2


Mikko Hirvonen nie czeka³ z atakiem i od pi±tkowego poranka zacz±³ uciekaæ Sebastienowi Loebowi. Pierwszy oes przejecha³ spokojniej, na drugim do³o¿y³ Loebowi a¿ 7 sekund na 13 kilometrach. Seb po OS 3 spad³ na czwarte miejsce - za¶ mocno cisn±cy Petter Solberg zosta³ wiceliderem.

Mikko Hirvonen wygra³ OS 2 i wysun±³ siê na czo³o klasyfikacji - Jest bardzo ¶lisko, ale w porz±dku. Sporo lu¼nego szutru. Nawierzchnia jest nieco wilgotna - donosi³ Fin.

Loeb i Sordo finiszowali za Mikko i spadli na drugie i trzecie miejsce - Robiê co siê da, ale jest ciê¿ko. Nie mogê utrzymaæ rytmu Mikko . Zobaczymy - mówi³ Seb - Jestem zadowolony z samochodu i notatek, postaram siê mocniej przycisn±æ - oceni³ Dani.

Petter Solberg podzieli³ siê trzecim czasem z Danim Sordo i utrzyma³ czwart± pozycjê - Jest lepiej, ni¿ siê spodziewam. Mocno siê staram, cisnê - przyzna³.

Latvala by³ pi±ty - Nie jestem zadowolony z mojej jazdy. Nie pope³ni³em b³êdów, ale jecha³em zbyt ostro¿nie. Zaliczam ten oes po raz pierwszym od trzech lat, zatem za drugim razem bêdzie lepiej - rzek³.

- Jest OK. Pojecha³em bardzo ostro¿nie, mam zbyt wolne notatki i za szybko hamujê do zakrêtów. Muszê jest poprawiæ - zdradzi³ Ostberg, autor szóstego czasu.

Rantanen mia³ siódmy czas i przyzna³, ¿e to by³ dobra jazda - To nie by³ dla nas najlepszy oes, bowiem pojechali¶my szeroko w kilku miejscach. Bardzo ¶iisko - skomentowa³.

Ogier spad³ na ósme miejsce - Nie jest ¼le. Trudno jset zaczynaæ, trasa jest bardzo szybka i musimy poczekaæ na nabranie pewno¶ci. Potem bêdzie lepiej.

Henning Solberg straci³ 18 sekund, wypadaj±c z czo³owej ósemce - Nie jestem zbyt zadowolony z czasu, ale dzieñ jest d³ugi. Problem to ja - opowiada³.

Novikov z³o¿y³ wizytê w drzewostanie i straci³ 5 minut - To by³ zakrêt za szczytem, wypadli¶my w las. Uderzyli¶my w dwa drzewa, ale silnik i osprzêt raczej nie s± uszkodzone Chyba przejedziemy dwa kolejne oesy bez problemów.



Na OS 3 Loeb traci³ do Hirvonena a¿ siedem sekund, spadaj±c na czwarte miejsce. Tymczasem Petter Solberg ust±pi³ Finowi tylko o 1.4 s i zosta³ wiceliderem rajdu.

Hennig Solberg osi±gn±³ szósty czas i odebra³ ósme miejsce Ogierowi. Matti Rantanen ma ju¿ tylko 0.4 s przewagi nad Norwegiem. Novikov po dwóch kilometrach zatrzyma³ Citroena.

Micha³ Ko¶ciuszko powoli wystartowa³ do rajdu i na OS 2 mia³ dopiero szósty czas. Tymczasem Prokop pozosta³ liderem i do³o¿y³ mu a¿ 15 sekund. Martin na OS 3 wygra³ z Micha³em o kolejne 6 sekund i umocni³ siê na prowadzeniu. Polak awansowa³ na trzecie miejsce, za Pinomakiego.

Kimi Raikkonen na pierwszym oesie straci³ 20 sekund do czo³ówki kierowców w S2000. Hanninen, Tuohino i Alen zmie¶cili siê na tej próbie w 1.7 s - najszybszy by³ Juho. Na drugim odcinku sytuacja siê powtórzy³a - Kimi straci³ 20 sekund, a Hanninen by³ najszybszy. MTV3 poinformowa³o, ¿e Kimi mia³ niegro¼n± wizytê w rowie.




Sebastien Loeb poprawi³ ustawienia w C4 WRC i rozpocz±³ odrabianie start do Mikko Hirvonena, wracaj±c na drug± pozycjê w Rajdzie Finlandii po OS 4. Petter Solberg szybko straci³ powody do rado¶ci - kapeæ po hopie skierowa³ go do rowu, pod koniec oesu Norweg ponownie opu¶ci³ trasê i uciek³o 6 minut. UPDATE - Petter nie pojawi siê na OS 5 - ma tylko jedn± zapasow± oponê i uzna³, ¿e nie chce niszczyæ samochodu.

- Ten oes by³ w porz±dku, na poprzednim straci³em sporo czasu. Nie mia³em rano zaufania do ustawieñ, przestawi³em dyfry oraz zawieszenie i jest OK. Przyczepno¶æ te¿ nie by³a najlepsza, ale Finlandia to zawsze co¶ wyj±tkowego - komentowa³ Loeb.

Mikko Hirvonen przyzna³, ¿e tu nie by³ tak dobrze - To nie by³ mój najlepszy oes. Nie mia³em tak dobrego rytmu jak na dwóch pierwszych próbach. Trudno znale¼æ tempo. Jecha³em ko³o swojego miasta, ale to nie zwiêkszy³o ci¶nienia. Zrobi± to ci go¶cie z ty³u.

Dani Sordo zachowa³ trzeci± pozycjê - Lubiê ten oes, jest bardzo, bardzo fajny. Sebastien teraz ci¶nie. Straci³em dwie sekundy an starcie Wyczucie jest dobre.

Petter Solberg szybko po¿egna³ siê z drug± pozycj± - Po hopie z³apali¶my kapcia. Nie mogli¶my skrêcaæ i wjechali¶my do rowu. Potem znowu wypad³em z drogi tu¿ przed met±. Tak ju¿ jest. Przebili¶my drug± oponê i musimy przejechaæ na jednym kapciu kolejny oes. Szkoda - opowiada³.

Latvala, ju¿ czwarty w generalce, by³ zachwycony z tego, ¿e nareszcie uda³o mu siê zobaczyæ metê Mokkipery - W koñcu zdo³a³em przejechaæ przez ten oes ! W przesz³o¶ci by³ dla mnie taki z³y. Przez dwa lata pope³nia³em tu b³êdy, teraz mogê byæ bardziej zrelaksowany. Za drugim razem te¿ pewnie siê uda.

Mads Ostberg mia³ k³opoty z Imprez±. ale pozosta³ przed Rantanenem - By³o trochê trudno. Co¶ jest nie tak z uk³adem kierowniczym, przód siê rusza, jakby by³a lu¼na zêbatka. To nie jest komfortowe. Da³em sobie z tym radê, ale pocz±tek oesu by³ dziwny.

Henning Solberg wyprzedzony przez Ketomê pozosta³ na ósmym miejscu - Wszystko w porz±dku, ¿adnych problemów z samochodem. - donosi³ Norweg.

Micha³ Ko¶ciuszko straci³ tym razem do Prokopa tylko 0.1s. Polak pozostaje na trzeciej pozycji w JWRC.




Sebastien Loeb zbli¿y³ siê ju¿ na 3.6 s do Mikko Hirvonena i po pierwszej pêtli zmagañ w Rajdzie Finlandii wszystko jest otwarte. Dani Sordo z kolei musi broniæ siê przed atakami Latvali. Micha³ Ko¶ciuszko jest trzeci w JWRC po k³opotach z przegrzewaj±cymi siê hamulcami.

- By³o OK, ale na drodze pojawi³y siê kamienie. Sebastien definitywnie ci¶nie. Wygl±da na to, ¿e walka bêdzie do ostatniego oesu - komentowa³ Hirvonen.

- Cisnê jak siê da, ale straci³em du¿o czas na porannych oesach. Teraz wyczucie jest lepsze. Musimy z³apaæ Mikko. Mam nadziejê, ¿e po po³udniu na pierwszych oesach pojadê lepiej - doda³ Loeb.

Dani Sordo nie by³ zachwycony po koñcówce pêtli - Z tego oesu nie jestem zadowolony. Bardzo ¶lisko i du¿o szutru. Nie mia³em pewno¶ci, nie pojecha³em za dobrze.

Latvala odrobi³ do Hiszpana 2.2 s - Jest OK. Mog³o byæ lepiej, ale ¿adnych powa¿nych problemów i to najwa¿niejsze. Przez dwa lata nie jecha³em po tych oesach, bo tak wcze¶nie odpada³em. Mieli¶my drobne k³opoty z oponami, ale to nic specjalnego.

Mads Ostberg mimo k³opotów ukoñczy³ pêtlê na pi±tej pozycji. - Nie jestem zadowolony. Mamy k³opoty z uk³adem kierowniczym, kierownica skrêci³a w lewo i nie wiem, co siê mog³o staæ.

Szósty jest Rantanen - By³o ca³kiem OK. Miejscami pojecha³em za ostro¿nie, na innych zbyt szeroko. Auto spisuje siê do¶æ dobrze, chyba nic nie zmienimy u ustawieniach.

Ketomma po ¶wietnym poranku mia³ ma³± przygodê na ostatniej próbie pêtli i spa³ na ósme miejsce - Zgasi³em z jakiego¶ powodu silnik na nawrocie. Poza tym by³o dobrze, oes dawa³ du¿o rado¶ci - zdradzi³.

Henning Solberg zebra³ trochê zaro¶li swoim Focusem - My¶lê, ¿e musimy trzymaæ czyst± liniê. Po prostu jedziemy - komentowa³.

Ogier pozostaje poza punktami - Jest OK, to tylko pocz±tek rajdu. Staramy siê zdobyæ pewno¶æ siebie.

Martin Prokop prowadzi po pêtli w JWRC, przed Pinomakim i Ko¶ciuszk± - Bardzo dobrze. Bawimy siê na oesach. Niez³e warunki. Postaramy siê utrzymaæ tê prêdko¶æ po po³udniu, mo¿e zmienimy ustawienia. Niez³a przyczepno¶æ, auto jest fantastyczne - mówi³ Czech

Pinomaki wygra³ oes i zbli¿y³ siê do Prokopa - OK, ca³kiem czysta jazda. Zbli¿yli¶my siê do Prokopa, wygl±da to dobrze.

Micha³ Ko¶ciuszko na ostatnim odcinku te¿ by³ szybszy od Prokopa - To wielka zabawa jechaæ po tych odcinkach. Na pierwszych dwóch oesach tracili¶my czas z powodu k³opotów z hamulcami. Pod koniec próby siê przegrzewa³y. Zmienili¶my balans i teraz by³o OK - wyja¶nia³ Polak.

- To by³ z³y poranek - o¶wiadczy³ Kevin Abbring - Na pierwszych dwóch oesach mieli¶my kompletnie z³e ustawienia, a notatki by³y takie powolne. Dwie pozosta³e próby by³y dobre.

Juho Hanninen prowadzi w stawce samochodów S2000 - OK, bez ¿adnych problemów. Jest do¶æ ciasno, Anton ci¶nie z ty³u. Stosunkowo ¶lisko - rzek³.

Kimi Raikkonen na OS 4 ust±pi³ Alenowi tylko o 1.2 s, Hanninenowi o 6 - Ten oes by³ perfekcyjny. Tak Kimi powinien je¼dziæ. Na pierwszych próbach nie by³ rozgrzany - o¶wiadczy³ Kaj Lindstrom.




Mikko Hirvonen lubi pierwsze odcinki pi±tkowych pêtli Rajdu Finlandii i znowu powiêksza przewagê nad Sebastienem Loebem. Francuz jest 7.6 s z ty³u po OS 6. Micha³ Ko¶ciuszko straci³ minutê na Os 7 i spad³ na pi±te miejsce w JWRC.

- Nie posz³o ³atwo, definitywnie by³o ciê¿ko - mówi³ lider - Wystaje sporo kamieni, w pewnym momencie my¶la³em, ¿e z³apa³em kapcia, ale nie by³o problemu.

Loeb w po³owie oesu traci³ ponad 2 sekundy, potem nieco przy¶pieszy³ i ukoñczy³ oes 1.6 s za Hirvonenem - By³o naprawdê ciê¿ko. Nie mog³em pojechaæ szybciej, pe³en gaz. Uderzy³em w jeden z kamieni, by³ na linii. Pomy¶la³em: OK, mo¿e bêdzie kapeæ.

Sordo w koñcówce próby tak¿e spad³ za Loeba - Nie¼le. Bardzo fajny oes, szybki, ale s± niebezpieczne dla samochodów kamienie. Czas chyba nie by³ najgorszy.

Latvala zanotowa³ 2.1 s straty do Sordo - By³o du¿o lepiej ni¿ rano, ale i tak straci³em nieco czasu do Sordo. Ale szczerze mogê przyznaæ, ze pojecha³em naprawdê szybko. Nie przejmujê siê, nie ma k³opotów z samochodem.

Rantanten wyprzedzi³ Ostberga i znalaz³ siê na pi±tej pozycji - To by³a g³adka jazda, nie by³o ¿adnych du¿ych b³êdów. Najwa¿niejsze to unikaæ k³opotów, a potem bêdziemy mogli jechaæ na maksa.

Ostberg ma te¿ coraz mniejsz± przewagê nad Henningiem Solbergiem - Mieli¶my niez³y rytm. Trochê za mocno ciêli¶my. Niestety jestem za wolny - przyzna³ Norweg.

- Cisnê tak mocno i spójrzcie na czas - narzeka³ Henning Solberg - Nie mogê powiedzieæ, co jest winne.

- Pewno¶æ jest wiêksza i jedziemy szybciej. Mieli¶my dziwne uczucie w po³owie odcinka i my¶la³em, ¿e z³apa³em kapcia - relacjonowa³ Ogier, który wyprzedzi³ na odcinku Ketomê i jest ósmy.



Na OS 7 Hirvonen by³ o 2.4 s szybszy od Loeba. Francuza wyprzedzi³ na tej próbie tak¿e Latvala.

Henning Solberg wyprzedzi³ Osberga i jest szósty. Sebastien Ogier przestrzeli³ skrzy¿owanie, straci³ 45 sekund i spad³ za Wilsona.

Micha³ Ko¶ciuszko mia³ k³opoty na Os 7 i straci³ minutê, spadaj±c na pi±te miejsce. Martin Prokop wygra³ dwa oesy i umocni³ siê na prowadzenia.




Sebastien Loeb by³ szybszy od Mikko Hirvonena na drugim przeje¼dzie Mokkipery, ale tylko o 1.1 sekundy. Francuz nie kryje, ¿e liczy³ na wiêksz± przewagê i daje z siebie wszystko. Micha³ Ko¶ciuszko nadal traci sporo czasu - WRR poinformowa³o, ¿e Polak z³apa³ kapcia na OS 7 i kolejnego na OS 8. Polak spad³ na szóste miejsce w JWRC.

- To tylko sekunda - skomentowa³ Loeb - Jadê bardzo powoli, znowu on by³ szybszy na pierwszych odcinkach. Nie mog³em zrobiæ niczego wiêcej. On jest na prowadzeniu i trudno go dotkn±æ.

Mikko te¿ nie by³ zadowolony - Dobrze, ale to trudny dzieñ. Problemem jest znalezienie w³a¶ciwego rytmu. Nie stara³em siê wystarczaj±co. Zobaczymy co zrobi Sebastien.

Sordo zachwyca siê walk± na oesach - To nisamowite tak cisn±æ bez ustanku. Mikko i Sebastian mocno atakuj±. Nie by³em blisko, bowiem straci³em w ¶rodku oesu dwie sekundy.

Latvala pommy swoich przygód nieco zwolni³ - Dani jedzie naprawdê dobrze, a my tu pojechali¶my bardzo ostro¿nie. Stracili¶my trochê czasu, ale zosta³o jeszcze bardzo du¿o odcinków.

Rantanen mia³ szósty czas i pozostaje w pierwszej pi±tce - By³o dobrze, ale na drodze jest du¿o kamieni. Trudno siê jedzie, gdy trzeba je omijaæ. Trudno uwierzyæ, co potrafi ten samochód.

- Jest ciut lepiej, ale to nadal nie jest dobrze. Naprawdê mocno cisnê. Zmieni³em tu nieco styl jazdy. Spróbujê na kolejnym oesie - opowiada³ Henning Solberg.

Mads Ostberg nadal jednak traci czas do rodaka - Zaraz po serwisie mieli¶my wyciek z przedniego zawieszenia. Jedziemy na ograniczniku, niedobrze - wyja¶ni³.

Jari Ketomaa jest ósmy - Do¶æ nierówno, auto jest starsze i dla tego s± k³opoty z zawieszeniem. Nie mogê cisn±æ zbyt mocno - mówi³.

- Mieli¶my k³opoty na skrzy¿owaniu - opowiada³ o swojej przygodzie z OS 7 Ogier - Obróci³em siê i trudno by³o znów zapaliæ auto. By³o bardzo w±sko. Kilka razy gas³ mi sinik. Teraz nie by³o ani dobrze ani ¼le.




Sebastien Loeb ostro zaatakowa³ na ostatnim porz±dnym pi±tkowym odcinku Rajdu Finlandii i znalaz³ siê tylko 4 sekundy za Mikko Hirvonenem. Seb ma jeszcze szansê na zmniejszenie starty podczas wieczornego superoesu Killeri, ale kolejno¶æ startowa ju¿ siê nie zmieni. Micha³ Ko¶ciuszko zakoñczy³ pechowy dzieñ na pi±tym miejscu w JWRC. Kimi Raikkonen po poznaniu oesów zacz±³ osi±gaæ lepsze czasy ni¿ Anton Alen ! Na mecie z kierowcami wita³ siê kandydata na prezydenta FIA, Ari Vatanen.

- By³o OK, ale ten oes by³ dla mnie trudny. Seb sporo tu odrobi³ - narzeka³ Hirvonen - Mia³em dwa momenty przy wysokiej prêdko¶ci i straci³em trochê czasu. To nie by³o dobre popo³udnie. Jutro mogê odjechaæ, taki jest plan.

- Czas na tym oesie znowu by³ bardzo dobry - przyzna³ Loeb - Ale na innych by³o trudniej. Zosta³o 5 sekund. Dajê z siebie wszystko. Jutro s± szybkie oesy i trzeba mieæ 100% pewno¶ci, ¿eby co¶ zrobiæ. To jeden z moich ulubionych rajdów, wiêc wyczucie jest dobre, ale na d³ugim oesie nie mogê odrobiæ wiêcej ni¿ sekundê.

Dani Sordo straci³ sekundê do Latvali - Straci³em sporo czasu na w±skiej i szybkiej partii w ¶rodku odcinka. Superoes to ma³y odcinek, ale bardzo fajny dla kibiców - mówi³ Hiszpan.

- Dobry dzieñ - doda³ Latvala - Stracili¶my trochê czasu na kilku oesach, ale jestem zadowolony, bo mamy teraz 9 sekund straty do Sordo. Jutro musimy na niego cisn±æ i zobaczymy co siê stanie. To wa¿ny dzieñ.

Matti Rantanen nie zawodzi i udowadnia swój talent, zajmuj±c pi±t± pozycjê - Mo¿e za bardzo siê stara³em na tym oesie. Ale czas jest dobry. Na superoesie postaram siê unikn±æ b³êdów - donosi³ Fin.

Henning Solberg przy¶piesza z oesu na oes - Idzie coraz lepiej. Staram siê dopasowaæ mój styl jazdy i zbli¿am siê.

Mads Ostberg po rozczarowuj±cym popo³udniu jest siódmy - Mamy wielkie k³opoty z zawieszeniem. Wyciek³ ca³y olej i jedziemy ju¿ tylko na sprê¿enie. Tutaj to nie jest najlepsze. Tracimy pozycje, szkoda - donosi³.

- Dobrze tu byæ, ten oes by³ bardzo dobry i bawi³em siê. Ju¿ nie mogê jechaæ du¿o szybciej, by³em na limicie - rzek³ Jari Ketomaa, który pozosta³ o 1.4 s za Ostbergiem.

Ogier ukoñczy³ dzieñ tu¿ za punktami - To by³ dla nas dobry dzieñ, poza tym b³êdem, gdzie stracili¶my tyle czasu. Ale rajd jest d³ugi, chcê dojechaæ do mety, aby przeæwiczyæ wszystkie odcinki.

Martin Prokop prowadzi w JWRC, z przewag± 12.8 s nad Pinomakim - By³o ca³kiem OK, najwiêkszym problemem jest droga, warunki nie sa najlepsze. Bojê siê, bo wiele razy uderzali¶my w co¶ p³yt± przy du¿ej prêdko¶ci. Mo¿na straciæ kontrolê nad samochodem albo z³apaæ kapcia. Ale nie by³o problemów, wyczucie jest OK - donosi³ Prokop.

- To by³ dla nas okropny dzieñ - komentowa³ Micha³ Ko¶ciuszko - Teraz jeste¶my chyba na pi±tej pozycji i musimy uwa¿aæ, ¿eby niczego nie przebiæ, bo nie mamy ju¿ zapasów.

Kapcie w JWRC ³apali te¿ Abbring i Bonato. W efekcie na podium wysun±³ siê Burkart - Suzuki ma siê dobrze, druga pêtla by³a nierówna, du¿o kamienie. Starali¶my siê omijaæ du¿e kamienie, to zawsze ma³a loteria - komentowa³ Niemiec.

Hanninen na koniec dnia jest blisko minutê przed Alenem w stawce S2000 - By³o OK. Na poprzednim oesie w co¶ uderzy³em i pojecha³em ostro¿niej. Zobaczymy co bêdzie, gdy przyjedzie Kimi.

- By³y du¿e koleiny i mo¿e co¶ innego te¿ odpad³o z samochodu - doda³ Anton Alen, ci±gn±cy za sob± tylny zderzak.

Kimi Raikkonen coraz mocniej ci¶nie i na OS 8 popisa³ siê lepszym czasem od Alena. Fin wyprzedzi³ w generalce Flodina. Na OS 9 Kimi w S2000 znów ust±pi³ tylko Hanninenowi - Mieli¶my przygodê na pierwszym przeje¼dzie, za drugim razem, gdy ju¿ widzia³em oesy, jest du¿o lepiej - komentowa³.




Niespodziewanym podwójnym zwyciêzc± najkrótszego oesu Rajdu Finlandii okaza³ siê Sebastian Ogier.
Razem z Latval± osiagnêli ten sam czas odcinka uzyskuj±c wynik 5:10,1 sekundy. Fantastyczny wynik m³odego Francuza przesun±³ go na szóste miejsce w generalce rajdu.

Micha³ Ko¶ciuszko min±³ Burkarta i jest trzeci w JWRC.




-To by³ dobry dzieñ dla nas.Teraz koncentrujemy sie na tym co bêdzie jutro. Sebastien jest troszkê szybszy wiêc muszê byæ ostro¿ny - powiedzia³ lider Radju Finalndii po drugi dniu rajdu, Mikko Hirvonen.
-Now the game is over - powiedzia³ Leob, drugi na mece najd³u¿szego odcinka rajdu. -Du¿o ryzykowa³em ale Mikko by³ szybszy.

-Jarri by³ szybszy, zobaczymy co bêdzie jutro. Je¶li warunki pozwol± to spróbujê zaatakowaæ - powiedzia³ Sordo.

Zwyciêzca odcinka, Jarii Mati Latvala z optymizmem podchodzi do ostatniego dnia rywalizacji. -Po dzisiejszych problemach po po³udniu by³o wszytko OK. Jutro muszê utrzymaæ pozycjê.

Mats Ostberg zakoñczy³ dzisiejszy dzieñ za pierwszym miêdzyczasem. Prawdopodobnie przyst±pi do trzeciego dnia rywlizacji w ramach SuperRally. Odpadniêcie Ostberga wprowadzi³o Wilsona do punktowanej ósemki klasyfikacji WRC.

Gwiazda F1, Kimi Raikkonen, rolowa³ w tym samym miejscu, gdzie zatrzyma³ siê Ostberg. Wed³ug informacji przekazywanych przez kierowców, ktrzy wystartowali po¼niej, za³oga jest OK.




¯enia Novikov wyrasta na nowego ulubieñca kibiców w Rajdowych Mistrzostwach ¦wiata. M³ody Rosjanin ju¿ z Miko³ajkach pokazywa³, ¿e nie boi siê przekraczaæ granicy w swoim Citroenie C4 WRC.

Nie inaczej by³o wczoraj na odcinku Leustu. Novikov zaszokowa³ swoim skokiem na hopce, po którym l±dowa³ na tylnym zderzaku. Niektórzy fani zaczynaj± przeb±kiwaæ, ¿e ro¶nie godny nastêpca Colina McRae.

[/youtube]


Do mety Rajdu Finalndii pozosta³ ju¿ tylko pokazowy odcinek Ruhimaaki, ale bêdzie na nim czym siê zainteresowaæ. Sebastien Ogier nadal ostro naciska na Mattiego Rantanena i znalaz³ siê 0.6 s za Finem. W czo³ówce wszystko ju¿ pouk³adane - przed 5-kilometrowym finiszem Latvala powiêkszy³ przewagê nad Sordo do 13.9s.

Jari-Matti wygra³ drugi przejazd Myhinpaa z Danim o 1.8 s. Loeb by³ trzeci a Hirvonen czwarty. Pi±ty Ogier odrobi³ do Rantanena cztery sekundy.

Sebastien to ju¿ jedyny reprezentatnt Citroen Junior Team - Rautenbach wypad³ na tym oesie z trasy. C4 zosta³o kompletnie rozbite, ale za³oga jest OK.

Oes zosta³ przerwany po tym., jak cz³nkowie jednej z dalszych za³óg, która rozbi³± siê na pierwszym przeje¼dzie, poczuli siê gorzej. Wys³ano do nich karetkê a a reszta za³óg jedzie na finaln± próbê tras± alternatywn±.

Czo³owa dziesi±tka na potrzeby relacji telewizyjnej startowa³a na tym odcinku w odwróconej kolejno¶ci, podobnie bêdzie na ostatniej próbie. Oes ruszy³ z opó¼nieniem - kibice stali zbyt blisko drogi i trzeba by³o ich przesun±æ.




Po dwóch drugich pozycjach w edycjach 2007 i 2008 Mikko Hirvonen wreszcie doczeka³ siê wygranej w domowym Neste Oil Rally Finland. Szybka jazda przez ca³y weekend pozwoli³a Mikko od pi±tkowego poranka wyprzedzaæ Sebastiena Loeba. Fin wygra³ trzeci rajd z rzêdu, powiêkszy³ przewagê nad Loebem do 3 punktów - i na 3 rundy przed koñcem sezonu zapowiada siê fascynuj±ca walka.

- Jestem bardzo, bardzo szczê¶liwy - mówi Hirvonen - Czeka³em na ten rajd i zwyciêstwo jest niesamowite. Niewiarygodne uczucie !

Sebastien Loeb ma powody zadowolenia - po czarnej serii w koñcu przejecha³ rajd bez wiêkszych przygód - Ba³em siê tego rajdu po wypadku w Polsce i pi±tek nie by³ najlepszy - przyzna³ Francuz - Sobota posz³a brdzo dobrze a dzisiaj to ju¿ wszytko posz³o wspaniale. Wczoraj, po z³apaniu kapcia ju¿ wiedzialem ¿e jest po wszystkim. Mamy punkty - to jest najwa¿niejsze.

Jari-Matti Latvala znowu mozolnie odbudowauje zaufanie i zaliczy³ udany wystêp, po pierwsze unikaj±c b³êdów, a po drugie odbieraj±c Sordo trzeci± pozycjê w sobotnie popo³udnie - To by³o najtrudniej zdobyte trzecie miejsce w mojej karierze. Po Polsce od pocz±tku by³o ciê¿ko. To mój najlepszy Rajd Finlandi.

Dani Sordo wykona³ swoj± robotê dla ekipy Citroena - By³o mi³o. Stoczy³em fajn± walk± z Jari-Mattim. Bardzo mi siê to podoba³o. Jestem zadowolony z wyniku, auto i zespó³ dobrze siê spisali.

Sebastien Ogier pojecha³ z g³ow±, spokojnie zacz±³ rajd, a gdy wyczu³ ju¿ C4-kê na fiñskich szutrach, zaatakowa³ Rantanena. Emocje siêgnê³y zenitu na finalnym oesie - obaj jechali ³eb w ³eb. Sebastien znowu by³ szybszy, lecz pope³ni³ b³±d, ale Matti ust±pi³ mu tylko o 0,3 s i pozosta³ na pi±tej pozycji, zdobywaj±c kolejny znakimty wynik.

- Fantastyczny rezultat, nie mogê w to uwierzyæ. By³a bardzo ciano, jestem niezwykle szczê¶liwy. Chcia³bym oczywi¶cie zaliczyæ wiêcej rund RM¦, ale to zale¿y od sponsorów i pieniêdzy - mówi³ szczê¶liwy Rantanen.

Ogier musia³ zadowolic siê szóst± pozycj± - Pope³ni³em b³±d na skrzy¿owaniu - przyzna³ siê - Ale dobrze jest dotrzeæ do mety. Na pewno by³a bardzo ciasno. Dla mnie to udany rajd.

Siódmy na mecie Jari Ketomaa tak¿e prezentowa³ dobre tempo, po raz pierwszy jad±c Imprez± WRC - Na pewno chcia³em wiêcej tu osi±gnaæ - o¶wiadczy³ - Nasze czasy powinny byæ bardziej zbli¿one do czo³owej pi±tki.

Matthew Wilson zdoby³ ostatni punkcik - To dobrze, ¿e zdobyli¶my punkty. Naprawdê fajny rajd, podoba³o nam siê - mówi³ Brytyjczyk.




Micha³ Ko¶ciuszko i Maciek Szczepaniak – za³oga jad±ca w barwach Suzuki Sport Europe samochodem Suzuki Swift S1600, ukoñczy³a Neste Oil Rally Finland na trzecim miejscu w klasyfikacji JWRC. Zwyciê¿y³ Martin Prokop przed Kalle Pinomakim (+55,6). W trakcie trzech dni rajdu zawodnicy pokonali 23 odcinki specjalne, o ³±cznej d³ugo¶ci 345,15 kilometrów oesowych.

Dla jedynej polskiej za³ogi startuj±cej w WRC by³ to szósty i zarazem ostatni w tym sezonie start na trasach Mistrzostw ¦wiata. Polacy w sezonie 2009 ka¿dy z rajdów koñczyli na podium. Dwa razy stanêli na najwy¿szym stopniu podium (Rajd Portugali i Rajd Argentyny), dwa razy wywalczyli drugie miejsca (Rajd Cypru i Rajd Sardynii). Pomimo rewelacyjnej jazdy nasza za³oga nie ukoñczy³a Rajdu Polski i tym samym straci³a szansê na tytu³ Mistrza ¦wiata. Na Rajdzie Finlandii pomimo k³opotów technicznych Polacy ponownie stanêli na podium. Obecny wynik jest historycznie najwiêkszym sukcesem, jaki osi±gnêli Polacy w sporcie samochodowym.

- Po raz trzeci stajemy na podium w Rajdzie Finlandii. Po pechowym pi±tku z dwoma przebitymi oponami nie pozosta³o nam nic innego ni¿ walka o trzeci± pozycjê. Dzisiejszy dzieñ by³ bardzo udany, jechali¶my swoim równym tempem. – powiedzia³ na mecie rajdu Micha³ Ko¶ciuszko. -

Dla nas by³ to udany sezon. Piêæ razy stawali¶my na podium. D³ugo byli¶my liderami klasyfikacji JWRC. Niestety b³±d podczas Rajdu Polski wyeliminowa³ nas z walki o mistrzostwo w koñcówce sezonu. Serdecznie gratulujê Martinowi, to by³a prawdziwa przyjemno¶æ ¶cigaæ siê z najlepszymi Juniorami w Mistrzostwach ¦wiata.

- Dziêkujê sponsorom, mojemu pilotowi, najbli¿szym i ca³emu zespo³owi. Dziêkujê równie¿ kibicom, którzy wiernie dopingowali nas na trasach Mistrzostw ¦wiata. My¶lami jestem ju¿ na trasach Mistrzostwach ¦wiata 2010.


Mikko Hirvonen: Ogl±da³em ten rajd odk±d by³em dzieckiem a teraz sam tu wygra³em i do³±czy³em do grona tak wielu legend sportu, które tu wygrywa³y. To takie fantastyczne uczucie wygraæ w domowym rajdzie, ¿e nie mogê uj±æ tego s³owami. To by³ ¶wietny weekend dla zespo³u. Przez ca³y rajd czu³em, ¿e sprawujê kontrolê. Walka z Loebem by³a ¶wietna i gdy mia³ problem, mog³em sobie pozwoliæ na spokojniejsz± jazdê.

Jari-Matti Latvala: - To jeden z ja¶niejszych punktów mojej kariery - dotrzeæ na podium w domowym rajdzie. Po b³êdzie w Radzie Polski jecha³em pod najwiêkszym ci¶nieniem w ¿yciu i zajê³o mi trochê czasu odzyskanie rytmu i koncentracji. Potem zachorowa³em, ale wyprzedzenie Daniego by³o punktem zwrotnym i czasy stawa³y sie coraz lepsze. Od Rajdu Polski poprawi³em swoj± mentalno¶æ i moj± rol± na resztê sezonu jest wspieranie Mikko w walce o tytu³.

Sebastien Loeb: Naprawdê, bardzo stara³em siê w ten weekend o zwyciêstwo, ale nie by³em w stanie wywalczyæ nic wiêcej ni¿ drugie miejsce. Mikko przejecha³ ten rajd perfekcyjnie, atakuj±c od pocz±tku do koñca. Tracê wobec niego kolejne 2 pkt w klasyfikacji kierowców. Widaæ ju¿, ¿e do samego koñca sezonu czeka nas niezwykle zaciêta walka.

Dani Sordo: - Szkoda, ¿e nie uda³o mi siê utrzymaæ trzeciej pozycji, ale jestem zadowolony z paru odcinków, na których z powodzeniem rywalizowa³em z najlepszymi. To specyficzny rajd, w którym wielk± rolê odgrywa do¶wiadczenie. Widaæ, ¿e nabieram go coraz wiêcej: czu³em siê na tych trasach znacznie pewniej ni¿ w poprzednich edycjach.

Matti Rantanen: - Jestem bardzo szczê¶liwy, mój zesz³oroczny wynik by³ ¶wietny, ale ten naprawdê go przebija. Zacz±³em mysleæ, ¿e powinieniem byæ bli¿ej czo³owych kierowców, ale trzeba pamiêtaæ, ¿e ta czwórka przed nami to w pe³ni profesjonalni kierowcy rajdowi. Samochód dostarczony przez M-Sport by³ fantastyczny i niemal nie zmieniali¶my ustawieñ. Drugi dzieñ by³ trudny i na niektórych odcinkach za bardzo jecha³em bokami i traci³em czas na lu¼nym szutrze. Ale walka z Ogierem by³a ekscytuj±ca i wygranie jej to naprawdê ¶wietne uczucie.

Sebastien Ogier - Przegrana pojedynku tak naprawdê siê nie liczy, gdy spojrzy siê na to jak generalnie przebiega³ dla nas rajd. Jestem bardzo zadowolony z tego jak jecha³em w drugiej czê¶ci imprezy. Dobrze siê bawili¶my i nabrali¶my du¿o pewno¶ci siebie, dziêki perfekcyjnego samochodowi i dobrym notatkom. Wraz z up³ywem rajdu mogli¶my poprawiæ prêdko¶æ i to by³a dobra nauka. Teraz nie mogê siê doczekaæ Australii.

Matthew Wilson - To by³a naprawdê cenne do¶wiadczenie i na kazdym rajdzie pod³apujemy jakie¶ rzeczy. Zmienili¶my notatki po Rajdzie Polski aby by³y dok³adniejsze na szerszych drogach i to zadzia³a³o do¶æ dobrze. Dobrze by³o widzieæ, ze siê poprawiam i to mój najlepszy wynik tutaj. Zdoby³em sporo do¶wiadczenia na nowych oesach, co pomo¿e mi w przysz³ym roku.

Evgeny Novikov: - Jechali¶my szybkim tempem i pierwsze miêdzyczasy by³y dobre. Mieli¶my dwa momenty: hopê, po której wyl±dowali¶my chyba na tylnym zderzaku a potem spotkanie z drzewami przy wysokiej prêdko¶ci. I by³o po wszystkim.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl