Silnik BMW V16 "Goldfish" 

Pogranicza

GOLDFISCH V16.

Pomys³, by stworzyæ to monstrum 16-to cylindrowe pojawi³ sie w 1987 roku,
a dok³adnie w po³owie 1987 w ma³ym krêgu pracowników dzia³u BMW zajmuj±cego siê konstrukcj± silników. Dyskutowano wtedy nad mo¿liwo¶ci± stworzenia silnika wiêkszego ni¿ 12-sto cylindrowy...

I tak... 8 lipca 1987 zaczêto konstruowaæ ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH"...

Decyzja pad³a na 16 cylindrowy silnik w uk³adzie V, który powsta³ jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego. Pod koniec 1987 pierwszy silnik zosta³ zmontowany, a w styczniu i lutym 1988 osi±gn±³ swoj± pe³n± sprawno¶æ techniczn±.

Nastêpnym krokiem by³o umieszczenie tego prototypu w BMW serii 7 E32, i ju¿ w maju 1988 mog³y odbyæ siê pierwsze testy tego samochodu, a 7 lipca 1988 czyli rok po rozpoczêciu prac silnik zosta³ przedstawiony na forum ogólnym.

U¿ycie go w produkcji seryjnej nie by³o przewidziane, i to jest smutne.

V16 skoñczy³ jako silnik demonstracyjny, a jednocze¶nie ta 16-ka wyznacza górn± granicê osi±gniêæ tak jak silnik 3 cylindrowy wyznaczy³ ich doln± granicê.

A oto podstawowe dane techniczne GOLDFISCH V16:

- pojemno¶æ: 6651 cm3.
- moc: 408 KM przy 5200 obr/min.
- moment obrotowy: 637 Nm przy 3900 obr/min...
- stopieñ sprê¿ani: 8,8:1...
- waga: 310 kg...

A oto osi±gi tego monstrum:

Wed³ug symulacji komputerowej przy pomocy programy CarTest:

BMW E31, 865i

Wariant 1 - skrzynia automatyczna, 4-biegowy ZF:

Przyspieszenie (start z poziomu 800 obr/min, bez ¿adnych "sztuczek"):
0-40 km/h - 2,1 s.
0-60 km/h - 3,2 s.
0-80 km/h - 4,3 s.
0-100 km/h -5,7 s.
0-120 km/h - 8,1 s.
0-140 km/h - 10,1 s.
0-160 km/h - 12,7 s.
0-180 km/h - 16,5 s.
0-400 m - 14,0 s. (165,5 km/h)
0-1000 m - 25,1 s. (220,0 km/h)

Elastyczno¶æ:
60-100 km/h (kick-down) - 2,5 s.
80-120 km/h (kick-down) - 3,7 s.
80-140 km/h (kick-down) - 6,9 s.
Prêdko¶æ maksymalna 298,3 km/h (4. bieg, 5080 obr/min)

Zu¿ycie paliwa (wg normy USA):
miasto - 20,1 l/100 km
autostrada - 14,6 l/100 km
¶rednio - 17,7 l/100 km

Wariant 2 - skrzynia manualna (6-biegowy Getrag):

Przyspieszenie (start z poziomu 1300 obr/min zakoñczony "strza³em" sprzêg³a):
0-40 km/h - 1,6 s.
0-60 km/h - 2,3 s.
0-80 km/h - 4,1 s.
0-100 km/h - 5,4 s.
0-120 km/h - 7,7 s.
0-140 km/h - 9,7 s.
0-160 km/h - 12,0 s.
0-180 km/h - 15,6 s.
0-400 m - 13,6 s. (166,9 km/h)
0-1000 m - 24,5 s. (221,3 km/h)

Elastyczno¶æ:
60-100 km/h (2. bieg) - 2,4 s.
60-100 km/h (3. bieg) - 3,7 s.
60-100 km/h (4. bieg) - 5,5 s.
60-100 km/h (5. bieg) - 7,6 s.
60-100 km/h (6. bieg) - 10,3 s.
60-140 km/h (od 2. biegu wzwy¿) - 6,7 s.
80-120 km/h (3. bieg) - 3,6 s.
80-120 km/h (4. bieg) - 5,3 s.
80-120 km/h (5. bieg) - 7,1 s.
80-120 km/h (6. bieg) - 9,6 s.
80-160 km/h (od 2. biegu wzwy¿) - 7,9 s.

Prêdko¶æ maksymalna - 301,0 km/h (6. bieg, 5080 obr/min).

Zu¿ycie paliwa (wg normy USA):
miasto - 26,9 l/100 km
autostrada - 15,3 l/100 km
¶rednio - 21,7 l/100 km

***

Test porównawczy
BMW 750iL <-> BMW 765iL

Uk³ad cylindrów: V12 <-> V16
Stopieñ sprê¿ania: 8,8:1
Pojemno¶æ: 4988 ccm <-> 6651 ccm
Moc: 300 KM przy 5200 obr/min <-> 408 KM przy 5200 obr/min
Moment: 450 N-m przy 4100 obr/min <-> 637 N-m przy 3900 obr/min
Maksymalna prêdko¶æ obrotowa: 6000 obr/min
Skrzynia automatyczna, 4-biegowa ZF 4HP24 (prze³o¿enia 2,48 / 1,48 / 1,00 / 0,73).
Przek³adnia g³ówna o przelo¿eniu 3,15 <-> 2,81
Masa testowa 1910 kg <-> 1980 kg
Opony 225/60-15
Wspó³czynnik oporów powietrza 0,32. Rozstaw osi 2945 mm, szeroko¶æ 1845 mm, wysoko¶æ 1400 mm, prze¶wit 120 mm.

Wyniki testu:
Przyspieszenie (start z poziomu 800 obr/min, bez ¿adnych "sztuczek"):
0-40 km/h – 2,5 / 2,0 s.
0-60 km/h – 3,8 / 3,1 s.
0-80 km/h – 5,2 / 4,2 s.
0-100 km/h – 7,8 / 6,2 s.
0-120 km/h – 10,2 / 8,0 s.
0-140 km/h – 13,9 / 10,2 s.
0-160 km/h – 17,9 / 13,6 s.
0-180 km/h – 22,9 / 17,0 s.
0-400 m – 15,6 s. (148,5 km/h) / 14,1 s. (163,3 km/h)
0-1000 m – 27,9 s. (194,0 km/h) / 25,4 s. (211,8 km/h)
Elastyczno¶æ:
60-100 km/h (kick-down) – 4,0 / 3,1 s.
60-140 km/h (kick-down) – 10,0 / 7,1 s.
80-120 km/h (kick-down) – 4,9 / 3,8 s.
80-160 km/h (kick-down) – 12,7 / 9,5 s.
Prêdko¶æ maksymalna 247,3 km/h (4. bieg, 5170 obr/min) <-> 273,7 km/h (4. bieg, 5090 obr/min)

Zu¿ycie paliwa (wg normy US):
miasto – 18,2 / 21,6 l/100 km
autostrada – 13,7 / 16,1 l/100 km
¶rednio – 16,2 / 19,1 l/100 km

Bezczelnie skopiowane st±d



haaaaa faktycznie bezczelnie skopiowales
Jednym slowem masakra panowie
Brzmienie tego silnika musia³o byæ nieziemskie


Potêga potêgi potêgi
Po tym Czernobylu naprawde dziwne rzeczy sie dzialy...
ciekawe czy by³ magik który wsadzi³ takie co¶ do E30 i da³ 2 turbiny

ciekawe czy by³ magik który wsadzi³ takie co¶ do E30 i da³ 2 turbiny

i intercooler nowy wydech i program :D
heh... widzê ¿e was ponios³o
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl