Wyk³ad i æwiczenia z chemii teoretycznej (dla II Chemii) 

Pogranicza

Niebawem zaczn± siê zajêcia, jak zwykle II rok chemii bêdzie siê miêdzy innymi uczy³ w semestrze zimowym chemii teoretycznej. Zajêcia poprowadzone bêd± przez Zak³ad Chemii Kwantowej. Obsada w tym roku bêdzie nastêpuj±ca: Joanna Berdys-Kochañska (æwiczenia), Iwona Anusiewicz (æwiczenia), Piotr Skurski (wyk³ad + æwiczenia).

Otwieram ten temat na forum i zachêcam do wypowiedzi, komentarzy, zadawania pytañ (ale mo¿e nie takich dotycz±cych materia³u, bo od tego s± konsultacje). Zdajê sobie sprawê, ¿e niektórzy studenci s± nie¶miali i mo¿e bêd± woleli zadaæ pytanie albo wyraziæ swoj± opiniê tutaj (anonimowo lub nie). Bardzo chêtnie pos³uchamy Waszych opinii o zajêciach - æwiczeniach i wyk³adach. Je¶li kto¶ z wy¿szych roczników ma ochotê siê wypowiedzieæ o tym jak mu siê uczy³o chemii kwantowej i zdawa³o egzamin, czy zalicza³o æwiczenia - proszê bardzo.

Mam nadziejê, ¿e temat bêdzie funkcjonowa³ przez ca³y semestr. Zapewniam, ¿e bêdziemy tutaj zagl±daæ i odpowiadaæ na Wasze pytania w ci±gu semestru, czytaæ sugestie i tak dalej.

Zachêcam do odwiedzenia naszej strony:
http://www.chem.univ.gda.pl/~zchk
(znajdziecie tam miêdzy innymi zdjêcia swoich starszych kole¿anek i kolegów, którzy teraz lub kilka lat temu zdecydowali siê na robienie pracy magisterskiej w naszym Zak³adzie).


Przypominam, ¿e tutaj jest miejsce na komentarze, pytania, uwagi, sugestie dotycz±ce wyk³adów i æwiczeñ z chemii teoretycznej (dla II roku Chemii). Mo¿na pisaæ anonimowo, na wszystkie pytania postaramy siê odpowiedzieæ. Oczywi¶cie zamiast pisaæ tutaj mo¿na te¿ przyj¶æ na konsultacje ale czasami zapewne wygodniej bêdzie Wam zadaæ jakie¶ pytanie lub napisaæ komentarz w³a¶nie na forum.
Wiem ze moze nie takie pytania mialy sie tutaj znalezc ale zapytam bo w ferworze walki (czyt. nauki) zapomnialem dowiedziec sie kiedy ukaza sie wyniki z 1 kolokwium u mgr Berdys-Kochanskiej.

A jesli chodzi o material i ogolnie o chemie teoretyczna to jednak nie jest taka straszna jak mozna by sie tego bylo spodziewac wystarczy troszke przysiasc i wszystko jest sie w stanie zrozumiec ... chyba...

Wiem ze moze nie takie pytania mialy sie tutaj znalezc ale zapytam bo w ferworze walki (czyt. nauki) zapomnialem dowiedziec sie kiedy ukaza sie wyniki z 1 kolokwium u mgr Berdys-Kochanskiej.

A jesli chodzi o material i ogolnie o chemie teoretyczna to jednak nie jest taka straszna jak mozna by sie tego bylo spodziewac wystarczy troszke przysiasc i wszystko jest sie w stanie zrozumiec ... chyba...


Wyniki bêd± w poniedzia³ek. Moja grupa na pewno obejrzy swoje oceny w poniedzia³ek i z tego co pamiêtam równie¿ grupa Pani Asi Berdys-Kochañskiej powinna siê o wszystkim wtedy dowiedzieæ.


Witam!
Szczerze mówi±c od niedawna mam internet i nie odwiedza³am tej grupy,ale dziwi mnie jedno,¿e nikt tutaj nic nie pisze,a przecie¿ ta strona,a zw³aszcza ta propozycja odpowiedzi na nasze pytania jest moim zdaniem super!!
Ja mogê chocia¿ powiedzieæ swoje wrazenia i wyraziæ swoje zdanie.
Uwa¿am,¿e ju¿ od samego pocz±tku mamy jasno powiedziane co i jak bêdzie wygl±daæ <chodzi mi o ko³a i o formê zaliczenia> co uwa¿am za du¿y +,bo niestety nie zawsze tak wszystko wiadomo. Po drugie du¿±,a nawet ogromn± dla nas pomoc± jest udostêpnienie nam wyk³adów, czyli sami mo¿emy na nich tylko co¶ dopisywaæ,a nie pisaæ ca³o¶æi
Je¶li chodzi o æwiczenia, to jestem w grupie Pani Anusiewicz. Uwa¿am,¿e s± dobrze prowadzone. Szczerze to nale¿y samemu w domu przerobiæ materia³ z æwiczen i da siê prze¿yæ,a jak co¶ to zawsze mo¿na przecie¿ o co¶ zapytaæ<a dla niektórych wystarczy³oby zajrzenie do zeszytu z matematyki,niestety>,albo po prostu byæ na æwiczeniach!
Ludzie uwierzcie mi,¿e znam wyk³adowców i mog³oby byæ du¿o gorzej!!!
Jedno co moim zdaniem by³o malutkim minusem to podzia³ punktów za zadania na kolokwium,poniewa¿ chyba<o ile dobrze pamiêtam>zrobiæ a¿ 3 zadania na max,aby zaliczyæ kolokwium,bo za zad nr 3 by³o a¿ 9 punktów,ale i tak jak kto¶ siê uczy³ to zaliczy³.
To ja ju¿ koñczê.Nie wiem czemu nikt nie pisze,ale ja na pewno,jak zacznê siê dok³adniej uczyæ do egzaminu(a bêdzie to ju¿ w najbli¿szym czasie) to bêdê korzystaæ z takiej mo¿liwo¶ci i bêde pisaæ swoje pytania.
Pozdrawiam i ¿yczê mi³ego dnia.

(...) ja na pewno,jak zacznê siê dok³adniej uczyæ do egzaminu(a bêdzie to ju¿ w najbli¿szym czasie) to bêdê korzystaæ z takiej mo¿liwo¶ci i bêde pisaæ swoje pytania.


Na pytania oczywi¶cie odpowiemy, jak tylko siê pojawi±.
Witam!
Mam pierwsze 2 pytania z cwiczeñ i czê¶ciowo z wyk³adów.
Chocia¿ jestem ju¿ po kole chcia³abym wiedzieæ...

Jakie znaczenie maj± dok³adnie te c1,c2 które wyznaczamy z wyznacznika wiekowego i dlaczego uwa¿amy je za wspó³czyniki przy atomach podstawiaj±c je do równañ na gêsto¶æ i rzêdy wi±zañ.
Oraz czy mo¿na poprosiæ o dok³adne wyja¶nienie ile elektornów jest w danym zwi±zku,które rozpisujemy nastêpnie na orbitalach? Jak to jest zalezne od wi±zañ pi i od liczby atomów wêgla.Zmiany w liczbie elektronów dla kationu i anionu rozumiem
Z góry dziêkujê i przepraszam je¿eli pytania nie s± opowiednie,ale niestety obecnie jako¶ nie mogê wpa¶æ sama na ich roz±zanie.

Witam!
Mam pierwsze 2 pytania z cwiczeñ i czê¶ciowo z wyk³adów.
Chocia¿ jestem ju¿ po kole chcia³abym wiedzieæ...

Jakie znaczenie maj± dok³adnie te c1,c2 które wyznaczamy z wyznacznika wiekowego i dlaczego uwa¿amy je za wspó³czyniki przy atomach podstawiaj±c je do równañ na gêsto¶æ i rzêdy wi±zañ.


To s± wspó³czynniki kombinacji liniowej, liczby. Mo¿na je interpretowaæ jako wk³ady, jakie dana funkcja wnosi do funkcji wynikowej (zazwyczaj jednak interpretuje siê kwadraty tych wspó³czynników, a nie same wspó³czynniki). To tylko zwyk³e liczby ale w podej¶ciu LCAO MO nabieraj± takiego w³a¶nie sensu jak napisa³em, czyli np. je¶li orbital molekularny
wygl±da tak:

PSI = c1*Phi1 + c2*Phi2 + c3*Phi3

(gdzie Phi1, Phi2 i Phi3 to orbitale atomowe)

to liczba c1 niesie informacje "jak du¿o" orbitala Phi1 jest w budowanym przez nas orbitalu PSI, c2 mówi "jak du¿o" jest orbitala Phi2, natomiast c3 informuje o wk³adzie Phi3.

W metodzie HMO kojarzymy te wspó³czynniki z konkretnymi atomami wêgla dlatego, ¿e tam nasza baza orbitali atomowych (czyli nasze Phi1, Phi2, Phi3,...) to s± po prostu orbitale 2pz atomów wêgla (ka¿dy atom wêgla wnosi po jednym takim orbitalu). Z tych w³a¶nie Phi, czyli z orbitali 2pz atomów wêgla, budujemy ka¿dy z orbitali molekularnych w metodzie HMO.

Witam!
Mam pytanie, czy bêdzie mo¿liwo¶æ skorzystania jutro z konsultacji. O której i gdzie mo¿na siê zg³osiæ, aby nikomu nie przeszkadzaæ, bo wiemy ,¿e teraz kniec semestru i najprawdopodobniej Pañstwo mog± byæ zajêci.
czy s± ju¿ wszystkich wyniki? czy tylko tych co zdaj± w ¶rodê?
s± s±
Witam!
Mam pytanie dotycz±ce materia³u na egzamin ustny.
1. Które okre¶lenie gêsto¶ci elektronowej jest obecnie prawid³owe i u¿ywane przez chemików: Schrodingera czy Borna?
2. Jak dok³adnie specyzowaæ okre¶lenie:luka ?
To wszystkie pytania. Resztê uda³o mi przeczytaæ z wyk³adów lub z Ko³osa,jednak na te dwa pytania niestety nie mogê odszukaæ odpowiedzi.
Przepraszam,¿e pisze tak pó¼no,kiedy trwaj± ju¿ egzaminy ustne,ale my¶la³am,¿e sama sobie z tym poradzê.
Je¶li nie uzyskam odp to rozumiem.Nic do pi±tku mam czas i korzystaæ z biblioteki umiem
I ju¿ po egzaminie. Zda³am
P.S. Dziêkujê za semestr z chemi± teoretyczn±.

Witam!
Mam pytanie dotycz±ce materia³u na egzamin ustny.
1. Które okre¶lenie gêsto¶ci elektronowej jest obecnie prawid³owe i u¿ywane przez chemików: Schrodingera czy Borna?
2. Jak dok³adnie specyzowaæ okre¶lenie:luka ?
To wszystkie pytania. Resztê uda³o mi przeczytaæ z wyk³adów lub z Ko³osa,jednak na te dwa pytania niestety nie mogê odszukaæ odpowiedzi.
Przepraszam,¿e pisze tak pó¼no,kiedy trwaj± ju¿ egzaminy ustne,ale my¶la³am,¿e sama sobie z tym poradzê.
Je¶li nie uzyskam odp to rozumiem.Nic do pi±tku mam czas i korzystaæ z biblioteki umiem


Nie zagl±da³em do¶æ d³ugo tutaj...

Interpretacja Borna jest mi bli¿sza i zapewne jest te¿ ona bli¿sza wielu innym chemikom zajmuj±cym siê teori±. Natomiast nie potrafiê siê wypowiedzieæ jak± ma intuicjê "ogó³" chemików (proszê mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e wiêkszo¶æ wspó³czesnych chemików w wieku powiedzmy powy¿ej piêædziesi±tki w ogóle nie uczy³o siê na studiach chemii kwantowej! Tego przedmiotu nie by³o kiedy¶ w "programie". Zapytajcie zreszt± swoich profesorów. Co wiêcej - chemicy, którzy ukoñczyli studia politechniczne - równie¿ nie maj± za sob± tego kursu - a jedynie jakie¶ szcz±tkowe informacje przekazywane im w ramach wyk³adu z chemii fizycznej). Wniosek jest oczywisty - mo¿ecie mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e w sprawach chemii kwantowej jeste¶cie obecnie lepsi ni¿ niejeden profesor (tej czy innej uczelni). Mówiê to z ca³ym szacunkiem do szanownych profesorów oraz ich g³êbokiej wiedzy. Oni po prostu chemii kwantowej nigdy nie byli uczeni. Wy macie t± przewagê, ¿e jeste¶cie uczeni tego przedmiotu.

I ju¿ po egzaminie. Zda³am
P.S. Dziêkujê za semestr z chemi± teoretyczn±.


Bardzo siê cieszê i gratulujê.



Wniosek jest oczywisty - mo¿ecie mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e w sprawach chemii kwantowej jeste¶cie obecnie lepsi ni¿ niejeden profesor (tej czy innej uczelni).


)) Budujacy ten wniosek! ))
Mam pytania do Profesora Skurskiego Co oznacza stwierdzenie dziura kulombowska i Fermiego? dlaczego liczba kwantowa L mo¿e przyjmowaæ najmniejsz± warto¶æ 0 (w Ko³osie jest napisane ¿e wynika to z definicji funkcji radialnej ale ja jako¶ tego nie widzê )? czy metoda adiabatyczna to to samo co metoda sprzê¿onych klasterów (uczê siê ze starszej ksi±¿ki i tam by³o tak napisane) bardzo dziêkuje za pomoc

Mam pytania do Profesora Skurskiego Co oznacza stwierdzenie dziura kulombowska i Fermiego? dlaczego liczba kwantowa L mo¿e przyjmowaæ najmniejsz± warto¶æ 0 (w Ko³osie jest napisane ¿e wynika to z definicji funkcji radialnej ale ja jako¶ tego nie widzê )? czy metoda adiabatyczna to to samo co metoda sprzê¿onych klasterów (uczê siê ze starszej ksi±¿ki i tam by³o tak napisane) bardzo dziêkuje za pomoc

O dziurze kulombowskiej i o dziurze Fermiego mówi³em na wyk³adzie dlatego niechêtnie teraz do tego wracam (trzeba by³o chodziæ na wyk³ady i s³uchaæ, a nie spaæ!) Dziura kulombowska to obszar (wokó³ ka¿dego elektronu) charakteryzuj±cy siê niewielkim prawdopodobieñstwem znalezienia innego elektronu (bo elektrony siê odpychaj±, zgodnie z prawem kulomba, czyli korelacja elektronów siê k³ania i tak dalej). A dziura Fermiego to po prostu dziura wymienna - czyli definicja jest podobna - jest to obszar (znowu: wokó³ ka¿dego elektronu) charakteryzuj±cy siê niewielkim prawdopodobieñstwem odnalezienia innego elektronu o tym samym spinie co rozpatrywany. Inaczej mówi±c - istnienie dziury wymiennej (czyli dziury Fermiego) jest naturaln± konsekwencj± zakazu Pauliego.

Dlaczego najmniejsz± mo¿liw± warto¶ci± liczby orbitalnej L ("el") jest zero - otó¿ dlatego, ¿e funkcja radialna jest zdefiniowana w ten sposób, ¿e do jej konstrukcji potrzebny jest stowarzyszony wielomian Laguerre'a. Spójrzcie na indeks górny tego stowarzyszonego wielomianu - wynosi on dok³adnie 2L+1. Jednocze¶nie pamiêtamy, ¿e indeks górny w wielomianie stowarzyszonym jest równy liczbie ró¿niczkowañ (której poddawany jest wielomian zwyczajny). Oczywiste jest, ¿e liczba ró¿niczkowañ (czyli "ile razy obliczamy pochodn±") nie mo¿e byæ ujemna. Dlatego L nie mo¿e byæ mniejsze od zera. (np. gdyby L=-1, to mieliby¶my 2L+1 czyli -1 ró¿niczkowañ - to by³oby oczywi¶cie bez sensu). Teraz jasne?

Zapewne chodzi o przybli¿enie adiabatyczne a nie o metodê adiabatyczn±. I odpowied¼ brzmi "nie". Przybli¿enie adiabatyczne to co¶ kompletnie innego ni¿ metoda sprzê¿onych klasterów. Przybli¿enie adiabatyczne jest podobne (choæ jest pewna ró¿nica) do przybli¿enia Borna-Oppenheimera. Natomiast z metod± sprzê¿onych klasterów nie ma to nic wspólnego.

Mam nadziejê, ¿e rozwia³em w±tpliwo¶ci.

Pozdrawiam,
Dla mnie chemia teoretyczna to jeden z tych przedmiotów (który mia³am ju¿ ale z kim innym), który bardzo bardzo i jeszcze raz bardzo chcia³am zrozumieæ, i nadal chcê, ale nie ma takiej osoby która by mi to wyt³umaczy³a. Ale i tak uwa¿am, ¿e CHEMIA jest piêkna:)

Dla mnie chemia teoretyczna to jeden z tych przedmiotów (który mia³am ju¿ ale z kim innym), który bardzo bardzo i jeszcze raz bardzo chcia³am zrozumieæ, i nadal chcê, ale nie ma takiej osoby która by mi to wyt³umaczy³a. Ale i tak uwa¿am, ¿e CHEMIA jest piêkna:)

Je¶li Pani jeszcze studiuje to zapraszam na wyk³ady z chemii teoretycznej I (dla II Chemii). Zaczynaj± siê w pa¼dzierniku. Mo¿e siê uda?

Podobno je¶li co¶ jest niezrozumia³e i niejasne, to oznacza to, ¿e jest to ¼le t³umaczone.
W³a¶nie jestem po obronie ale chcê zostaæ na studiach doktoranckich,je¶li czas pozwoli to na pewno na ten wyk³ad przyjdê (jako wolny s³uchacz). Dziêkujê za zaproszenie.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl