Pogranicza
Debiutancki album Namito
Ali Khalaj urodzi³ siê w Teheranie w rodzinie cenionego kaligrafa, z którego us³ug korzystali wysoko postawieni cz³onkowie rodziny samego szacha. Po przewrocie islamskim, musia³ wiêc wraz z rodzin± opu¶ciæ ojczyznê. Trafi³ wtedy do Niemiec, gdzie dorasta³ pod czujnym okiem strzeg±cego tradycji wuja. Na nic siê to jednak zda³o – kiedy jako nastolatek odkry³ muzykê techno, wymyka³ siê nocami z domu kuzynostwa, aby bawiæ siê w berliñskich klubach. Tam te¿ zacz±³ swoj± karierê did¿eja, graj±c energetyczne sety w klubie Kudamm.
Pierwsze nagrania zacz±³ realizowaæ ju¿ w po³owie minionej dekady, dzia³aj±c w ró¿nych uk³adach personalnych i pod ró¿nymi szyldami. Jako Namito ewoluowa³ od psychodelicznego trance`u przez mocne techno do bardziej finezyjnego tech-house`u. Trzy lata temu znalaz³ spokojn± przystañ w wytwórni Martina Eyerera – Kling Klong – nak³adem której ukaza³ siê jego pierwszy album – „Eleven”.
Bliskowschodnie rodowód Khalaja odciska silne piêtno przede wszystkim na podk³adach rytmicznych jego nagrañ. Choæ balansuj± one swobodnie miêdzy housem a techno, irañski producent uzupe³nia czêsto miarowy puls bitu i basu egzotycznymi perkusjonaliami (chocia¿by w „Pura Vida”). Inaczej dzieje siê w warstwie melodycznej – tutaj tylko w utworze „Train To Teheran” pojawia siê zgrabnie wpleciony w strukturê nagrania fragment arabskiej pie¶ni ludowej. Kompozycja wypada na tyle no¶nie, ¿e w³a¶ciwie szkoda, i¿ Khalaj ograniczy³ siê do wykorzystania rodzimej muzyki etno tylko w tym odosobnionym przypadku.
W nagraniach umieszczonych na „Eleven” wiêcej bowiem zachodnich ni¿ wschodnich koneksji. Pierwsze cztery utwory maj± minimalowe brzmienie – irañski producent sprawnie uk³ada poszczególne elementy tej uk³adanki, ³±cz±c motoryczne podk³ady rytmiczne z rozje¿d¿onymi pasa¿ami klawiszy („Zizou Intro”), podwodnymi akordami o zdubowanym brzmieniu („The Curse”) czy monotonnie stukaj±cymi loopami („Heat”). W przeciwieñstwie do innych twórców nowoczesnego minimalu, Khalaj nader chêtnie wprowadza do swych kompozycji wokalne sample – odwo³uj±c siê tym samym do oldskulowej tradycji chicagowskiego i detroitowego house`u („Zorro”).
Album irañskiego producenta............ Naprawdê jestem ciekaw!!!
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl