Chelonis R.Jones-"Chatterton" 

Pogranicza

Drugi album Jonesa to prawdziwy popis jego wokalnych umiejêtno¶ci – idealnie dostosowuj±cych siê do ró¿nych gatunków.

W po³owie lat 90., nowojorski wokalista, poeta i malarz, Chelonis R. Jones przyby³ do Europy. Szybko trafi³ do Berlina w samo centrum klubowej subkultury. Dysponuj±c oryginalnym falsetem, z czasem sta³ siê jednym z najpopularniejszych go¶ci na p³ytach topowych producentów techno i house`u – od Booka Shade, przez Olivera Huntemanna, po Röyksopp.

To pomog³o mu zadebiutowaæ z w³asnym materia³em – w 2005 roku ukaza³ siê pierwszy album Jonesa, „Disclocated Genius”, opublikowany przez dopiero rosn±c± wówczas w si³ê wytwórniê Get Physical. Po czterech latach od tamtego wydarzenia, nowojorski artysta powraca z drug± p³yt±. „Chatterton” wydaje tym razem firma cenionego producenta Marca Romboya – Systematic.

Nowy album Jonesa to prawdziwy popis jego wokalnych umiejêtno¶ci – idealnie dostosowuj±cych siê do ró¿nych gatunków. Zaczyna siê zmys³owego house`u, wszak w tej estetyce czarnoskóry artysta czuje siê najlepiej. „Barefoot Through Hell”, a potem „Pompadour” i „On The Run” wci±gaj± g³êbokimi, hipnotycznymi podk³adami, nios±cymi gêste partie syntezatorów o minimalistycznym sznycie, w które wpisany zostaje g³os Jonesa – zmys³owy, dwuznaczny erotycznie, p³ciowo niedookre¶lony, powielany w kolejnych nak³adkach. Utwory te zaskakuj± niezwyk³± atmosfer±: dalek± od klubowego hedonizmu, duszn±, niemal klaustrofobiczn±, podszyt± podskórnym niepokojem.

Potem Jones daje upust swej fascynacji muzyk± lat 80. Najpierw pojawia siê „Cockpit”, industrialne electro, przywo³uj±ce wspomnienie wczesnych nagrañ Cabaret Voltaire, a potem „Underdog Anomality” – zelektryfikowany post-punk w stylu francuskich Guerre Froide czy Charles De Goal oraz niemal ca³kowicie zagrany na „¿ywych” instrumentach „Pre Mutation”, ³±cz±cy lodowate brzmienia Bauhaus, Siouxsie & The Banshees i Joy Division. Co ciekawe – okazuje siê, ¿e i tutaj wokal Jonesa pasuje jak ula³. Brzmi on jednak zupe³nie inaczej: cofniêty w ty³, przetworzony, zdeformowany, wtopiony w d¼wiêki instrumentów, ewokuje nastrój depresji i zagubienia.

No i wreszcie uliczne brzmienia – jamajski dub, brytyjski hip-hop, nowojorski funk. Gatunki te odnajdujemy w „On The Run”, „For The Last Time/Psycho Audio Culture” oraz „Insects”. Jones pozwala sobie tutaj na totalne wyzwolenie tkwi±cej w nim energii – bawi siê w wokaln± ekwilibrystykê, swobodnie przechodzi od prince`owego falseciku do dowcipnie zaserwowanego rapu, moduluje g³os, zmieniaj±c jego barwê z wysokiej na nisk±. Trochê przypomina to dokonania Detroit Grand Pubahs, którzy podobnie, jak on, nie boj± siê wprowadzaæ do tanecznej elektroniki elementów d¼wiêkowej groteski i autoironicznego humoru.

Te zmieniaj±ce siê, jak w kalejdoskopie estetyki i nastroje sprawiaj±, ¿e p³yta, mimo, i¿ trwa prawie pó³torej godziny, nie nudzi. Nadanie ca³o¶ci wspólnego brzmienia, broni album przed rozpadniêciem siê na nie maj±ce nic ze sob± wspólnego fragmenty. Byæ mo¿e „Chatterton” bêdzie najciekawszym albumem, ³±cz±cym wokalistykê z elektronik± w tym roku???!!!



Tracklista:

01. Barefoot through hell
02. Tornography
03. Rehabilitation
04. The cockpit
05. Underdog anomaly
06. Pompadour
07. On the run
08. For the last time/Psycho Audio Couture
09. Insects
10. Bathroom mirror legend
11. Pompadour/Pre mutation
12. Sky is sea

Wiêcej:
http://www.chelonis.com
http://www.myspace.com/chelonis
http://www.discogs.com/artist/Chelonis+R.+Jones


Fajny wokal - pamiêtam w jednym z kawa³ków Extrawelt.
Napewno nie odchodzi poziomem od "Disclocated Genius"!!! Móg³by siê zaprezentowaæ vocalem w jakich¶ trance'owych produkcjach!!!
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl