[F1] GP Belgii 

Pogranicza



Grand Prix Belgii 2009: historia i harmonogram

Powoli wy¶cigi Formu³y 1 koñcz± swój pobyt na kontynencie europejskim. W najbli¿sz± niedzielê odbêdzie siê przedostatni w tym roku wy¶cig w Europie.

Wy¶cig na belgijskim torze Spa zapowiada sie zatem bardzo emocjonuj±co. Ma³e belgijskie miasteczko, które po³o¿one jest kilkadziesi±t kilometrów od niemieckiej granicy, ma problemy z zapewnieniem odpowiedniej liczby miejsc noclegowych dla kibiców. Tak¿e aura lubi w tych rejonach p³ataæ figle.

Belgijski tor mia³ pierwotnie 14 kilometrów d³ugo¶ci. Systematycznie go skracano, by obecnie zaprzestano jego modernizacji na d³ugo¶ci nieco ponad siedmiu kilometrów. S³ynne zakrêty to: Eau Rouge, superszybki Blanchimont, Rivage, podwójny lewy Pouhon. Wspó³czesna Formu³a 1 umo¿liwia pokonywania Eau Rouge i Blanchimont pe³nym gazem i tam kierowcy dostarczaj± kibicom najwiêcej emocji.

Generalnie wiêkszo¶æ kierowców Formu³y 1 ten tor uwa¿a za swój ulubiony. Roczna przerwa w cyklu Grand Prix pozwoli³a na dokonanie jego modernizacji. Powsta³y piêkne boksy, poszerzono La Source, a szykana Bus Stop otrzyma³a inny profil. Zmieniony zosta³ tak¿e wjazd do boksów, który zawsze by³ krytykowany.

W tym regionie zawsze najwiêksz± zagadk± jest pogoda. Mo¿e siê ona nieoczekiwanie zmieniæ w ci±gu kilku minut. Zdarza siê, ¿e podczas wy¶cigu czê¶æ toru jest zupe³nie sucha, a w innym miejscu pada deszcz. St±d te¿ wiele zale¿y od dobrej strategii kierowców i ca³ego zespo³u.

Na tym torze najwiêcej zwyciêstw odniós³ niemiecki mistrz Michael Schumacher, który a¿ sze¶æ razy stawa³ na najwy¿szym stopniu podium. Brazylijczyk Ayrton Senna wygrywa³ tutaj piêciokrotnie, a legendarny Anglik Jim Clark czterokrotnie. Z obecnie startuj±cych w Grand Prix 2008 w¶ród faworytów nale¿y wymieniæ Fina Kimi Räikkönena, który wygra³ na tym torze wy¶cigi w 2004, 2005 i 2007 roku. Na najwy¿szym podium w 1999 roku by³ tak¿e David Coulthard. Ale to ju¿ tylko historia.

Triumfatorzy Grand Prix Belgii:
2008 Felipe Massa / Ferrari
2007 Kimi Räikkönen / Ferrari
2005 Kimi Räikkönen / McLaren
2004 Kimi Räikkönen / McLaren
2002 Michael Schumacher / Ferrari
2001 Michael Schumacher / Ferrari
2000 Mika Häkkinen / McLaren
1999 David Coulthard / McLaren
1998 Damon Hill / Jordan
1997 Michael Schumacher / Ferrari
1996 Michael Schumacher / Ferrari



Pierwszy wy¶cig w Spa-Francorchamps odby³ siê w 1921 roku. Wówczas zg³osi³ siê tylko jeden zawodnik, a prawdziwa historia belgijskiego toru rozpoczê³a siê na dobre od 1922 roku. W okresie powojennym od 1950 roku, a wiêc od pocz±tku wy¶cigów Formu³y 1, Grand Prix Belgii odby³o siê 40 razy.

Do 1970 roku wy¶cigi organizowano na torze o d³ugo¶ci 14,08 kilometra, który wytyczano na normalnych drogach. W latach siedemdziesi±tych i czê¶ciowo jeszcze osiemdziesi±tych sztafetê organizacyjn± przejê³y tory w Nivelles ko³o Brukseli (1972 i 1974), Zolder ( (1973, 1975 do 1982, 1984).

Powrót na tor Spa-Francorchamps odby³ siê w 1983 roku. Skrócono go do 6,949 m, ale mia³ jedn± niespotykan± cechê. Start i meta znajdowa³y siê w odleg³o¶ci 660 m od siebie. Powodem by³a ostatnia prosta, która posiada³a zwê¿enie do jednego z najtrudniejszych pasa¿y Eau Rouge. St±d te¿ miejsce startu przeniesiono na La Source.

Dzisiaj jest ju¿ inaczej. Po przebudowie w latach 2003 i 2006, gdy Grand Prix Belgii siê nie odbywa³o, miejsce startu i mety otrzyma³o nowy wygl±d. W 2006 roku powsta³y nowe boksy, trybuny i infrastruktura. Zasadniczo zmieni³a siê koñcowa szykana, znana pod nazw± „Przystanek autobusowy”, która sta³a siê regularnym zakrêtem z w±skim dojazdem do boksów. By³o to po modernizacji jedyne miejsce krytykowane na tym torze.

Za wzglêdu na to, ¿e tor Spa-Francorchamps nale¿y do szybkich (315 km/h), kierowcy musz± korzystaæ ze ¶rednich docisków. Ze wzglêdu na zmienne warunki pogodowe wa¿ne jest dobre ustawienie zawieszenia.



W latach 50. i 60. tor w Spa-Francorchamps nale¿a³ do naprawdê niebezpiecznych. Tworzy³o go wiele zakrêtów, które kierowcy pokonywali z najwy¿sz± prêdko¶ci±. D³ugie odcinki prowadzi³y przez las. W dniu 19. czerwca 1960 roku podczas Grand Prix Belgii zgin±³ Alan Stecem (Lotus 18). Kierowca ten przy pe³nej prêdko¶ci zderzy³ siê z ptakiem, który zupe³nie zas³oni³ mu widoczno¶æ. Straci³ kontrolê nad bolidem, który w efekcie siê spali³. Szybka pomoc stra¿aków nie uchroni³a go od ¶mierci. W tym samym dniu wy¶cigu straci³ ¿ycie Chris Bristow.

Warunki bezpieczeñstwa jednak na torach wy¶cigowych siê zmieni³y, ale nie zatrzyma³o to kolejnych wypadków na belgijskim torze. Grupowa kolizja podczas Grand Prix Belgii 1998 mia³a miejsce podczas deszczowego wy¶cigu. Przy kiepskiej widoczno¶ci, prowadz±cy w wy¶cigu Michael Schumacher (Ferrari) najecha³ na ty³ wolno jad±cego Davida Coultharda (McLaren-Mercedes).

Przed rokiem Grand Prix Belgii odbywa³o siê w atmosferze afery szpiegowskiej i antagonizmów w zespole McLaren-Mercedes. Pole-position wywalczy³ Brazylijczyk Felipe Massa (Ferrari), wy¶cig wygra³ Fin Kimi Räikkönen

Najwiêcej sukcesów odniós³ na tym torze Michael Schumacher. Niemiecki kierowca triumfowa³ tutaj sze¶æ razy. W 1991 roku zadebiutowa³ w bolidzie Jordan, a rok pó¼niej cieszy³ siê ze swojego pierwszego zwyciêstwa w karierze. O jeden triumf mniej ma na koncie nie¿yj±cy Syrton Senna, dalej w kolejno¶ci Jim Clark (4 zwyciêstwa), Juan Manuel Fangio, Damon Hill i Kimi Räikkönen (wszyscy 3 zwyciêstwa).

Ciekawostka statystyczn± jest fakt, i¿ Fangio i Senna do koñcowego sukcesu startowali po cztery razy z pole-position, a Schumacher z tej pozycji tylko jeden raz (2002).

Najwiêcej razy, bo a¿ dziesiêciokrotnie wygrywali tutaj kierowcy McLarena i Ferrari.



Zespó³ BMW nastawiony do¶æ optymistycznie

Oto co powiedzieli kierowcy i dyrektorzy zespo³u BMW Sauber przed kolejnym weekendem Formu³y 1, tym razem w SPA w Belgii.

Robert Kubica: Zbli¿amy siê do ostatniej fazy sezonu, ¶cigaæ siê bêdziemy na kilku fajnych torach, pocz±wszy od Spa - Francorchamps. Tor ten ma wspania³± historiê, wiêkszo¶æ kierowców lubi tutaj startowaæ. Jest bardzo d³ugi z wieloma wymagaj±cymi szybkimi zakrêtami. Uzyskanie odpowiedniego balansu jest jednym z kluczowych czynników w Spa, a to jest do¶æ trudne. Pogoda zawsze jest nieprzewidywalna i zmienna. Mo¿e byæ sucho w jednej czê¶ci toru, a w drugiej mo¿e mocno padaæ. Jazda po Spa jest wymagaj±ca i zawsze ekscytuj±cy jest przyjazd tutaj.

Nick Heidfeld: Spa to niezwyk³y tor. W 2008 roku pojecha³em tu jeden moich najlepszych wy¶cigów. By³em w strefie punktowej i zadecydowa³em na krótko przed koñcem wy¶cigu o zmianie opon na deszczówki. Okaza³o siê to ¶wietn± decyzj± i da³o mi drugie miejsce. Nag³e zmiany pogody mog± mieæ decyduj±cy wp³yw na tym Grand Prix. Nawet je¿eli w ca³ej Europie jest gor±co, tam mo¿e przej¶æ gwa³towna ulewa. Dodatkowo Spa jest tylko o godzinê drogi samochodem od Monchengladbach, wiêc ten wy¶cig daje mi zawsze szansê na odwiedzenie mojego dawnego domowego miasta.

Mario Theissen, szef zespo³u BMW Sauber: Spa - jedynie trzy litery, ale miejsce z ogromn± histori± w sportach motorowych. Spa to wa¿na data w kalendarzu F1. Uwielbiamy przyje¿d¿aæ do tego ma³ego, cichego belgijskiego miasteczka. Spa to fantastyczny, naturalny tor wy¶cigowy, po³o¿ony w piêknych Ardenach. Ostatnie zmiany oznaczaj±, ¿e Eau Rouge jest pokonywany na pe³nym gazie gdy jest sucho, stwarzaj±c najd³u¿szy odcinek przeje¿d¿any na pe³nym gazie podczas ca³ego sezonu. Jako, ¿e ta czê¶æ toru tak¿e wznosisiê znacz±co, moc silnika i jego ¿ywotno¶æ s± poddawane prawdziwemu testowi. Druga cech± Spa jest nieprzewidywalna pogoda. Zmienia siê bardzo szybko: deszcz mo¿e nagle spa¶æ, ale czasami tylko w jednej czê¶ci toru. D±¿ymy do kolejnego dobrego wyniku w przedostatnim europejskim wy¶cigu sezonu.

Willy Rampf, koordynator techniczny: Spa jest najd³u¿szym torem w kalendarzu F1, a wy¶cig jest z tego powodu rozgrywany na najmniejszej ilo¶ci okr±¿eñ. To znacz±co ogranicza pole manewru zespo³ów je¿eli chodzi o strategiê, poniewa¿ pozostaj±c jedno okr±¿enie d³u¿ej lub krócej na torze stwarza du¿± ró¿nicê w ilo¶ci paliwa jak± kierowca musi mieæ w zbiorniku. Spa jest pierwszym w tym sezonie torem gdzie bêdziemy u¿ywaæ ¶redniej si³y docisku w bolidach. Jak do tej pory, nasze bolidy je¼dzi³y w ka¿dym GP z du¿ym dociskiem. Ró¿nica jest znaczna i oznacza, ¿e u¿yjemy w Spa specjalnych skrzyde³. Uk³ad toru ma naprawdê ekscytuj±cy czynnik - s³awny zakrêt Eau Rouge. Zakres zakrêtów zaczyna siê od ekstremalnie ciasnej szykany Bus Stop do szybkiego Blanchimont. Z regu³y spodziewamy siê niskiej temperatury otoczenia w Spa, wiêc rozgrzanie opon mo¿e okazaæ siê kluczowym czynnikiem. Spa jest tradycyjnie wy¶cigiem, na który przygotowuje siê ka¿dego roku tak¿e ustawienia na deszcz. To sprawia, ¿e ten weekend jest nie³atwy dla in¿ynierów, poniewa¿ poza przystosowaniem bolidu do charakterystyki toru w grê wchodzi te¿ czynnik w postaci pogody.




Renault przed GP Belgii

Fernando Alonso: "Byli¶my rozczarowani po Walencji, my¶leli¶my, ¿e nasze tempo bêdzie lepsze. W tym roku wszystkie zespo³y s± bardzo konkurencyjne i liczy siê ka¿dy u³amek sekundy, a my mieli¶my problem z przerwami. Byli¶my zadowoleni z samochodu, a zdobycie trzech punktów nie by³o z³ym wynikiem. Chcia³em wynagrodziæ moich hiszpañskich fanów lepszym wynikiem, jednak my¶lê, ¿e robili¶my wszystko, co w naszej mocy."

"Tor Spa jest jednym z moich ulubionych, poniewa¿ jest tradycyjny, ma te¿ szczególn± historiê i atmosferê. Wszyscy kierowcy uwielbiaj± tam je¼dziæ i jest to najwiêksze wyzwanie roku. Zakrêty s± niesamowite i to niezwyk³a przyjemno¶æ tam siê ¶cigaæ."

"Spa jest miejscem, w którym potrzebny jest kompletny samochód - okr±¿enie jest bardzo d³ugie, w zwi±zku z czym trzeba znale¼æ takie ustawienie, które sprosta wielu wyzwaniom. S± szybkie zakrêty, wolne zakrêty i d³ugie proste, do których potrzebna jest du¿a prêdko¶æ maksymalna, ¿eby utrzymaæ pozycjê. Nasz samochód by³ ostatnio mocny, wiêc my¶lê, ¿e i w Spa bêdzie szybki."

Romain Grosjean: "Mój debiut w Walencji by³ dla mnie bardzo ekscytuj±cy. Cieszy³em siê ka¿d± sekund± mojego pierwszego wy¶cigu i chcia³bym bardzo podziêkowaæ mojemu zespo³owi za wsparcie i pomoc."

"Wszystko by³o dla mnie nowe i musia³em siê szybko uczyæ. Uda³o mi siê poczuæ komfortowo z samochodem i zbudowaæ pewno¶æ siebie. By³em zadowolony z mojego wystêpu i ze zdobytego do¶wiadczenia. By³em bardzo szczê¶liwy, poniewa¿ wszyscy mechanicy na pit wall bardzo mi kibicowali. Moim celem jest praca z in¿ynierami i robienie postêpów."

"Po swoim pierwszym grand prix, zosta³em na jeden dzieñ w Walencji, by nacieszyæ siê miastem i odpocz±æ przed powrotem do Genewy. We wtorek wróci³em do pracy w banku, ¿eby utrzymaæ kontakt z rzeczywisto¶ci±. Lubiê tam pracowaæ - rutyna zawsze mia³a na mnie dobry wp³yw."

"Spa jest jednym z moich ulubionych torów i znam go bardzo dobrze, poniewa¿ wygra³em tam roku temu wy¶cig GP2. Spa to klasyczny tor i nie mogê siê doczekaæ pokonywania tych zakrêtów moim samochodem F1. Po ulicznym torze, dobrze bêdzie pouczyæ siê R29 na tradycyjnym torze z szybkimi, p³ynnymi zakrêtami."

"Do tej pory zespó³ by³ dla mnie bardzo pomocny i nie wywiera³ na mnie ¿adnej presji, jednak w Spa chcia³bym byæ bardziej konkurencyjny i zmniejszyæ dystans miêdzy mn± a Fernando. Wiem, ¿e jeszcze wiele muszê siê nauczyæ, zobaczê, jak bêdê siê czu³ po treningach. Trzeba pamiêtaæ, ¿e w Spa jest nieprzewidywalna pogoda i zazwyczaj mo¿na siê spodziewaæ deszczu."

Bob Bell: "Dobrze, ¿e Fernando uzyska³ w Walencji trzy punkty, generalnie jednak byli¶my rozczarowani, bo wierzyli¶my, ¿e mo¿emy jeszcze powalczyæ o podium. Fernando by³ szybki i my¶leli¶my, ¿e znajdzie siê w czo³ówce, ale niestety mia³ problemy z przerwami. Przeskoczyæ o dwa miejsca na torze ulicznym, gdzie wyprzedzanie jest trudne, by³o zapewne szczytem naszych marzeñ."

"Romain ¶wietnie siê spisa³ w czasie pierwszego grand prix. Dobrze zgra³ siê z zespo³em, ma dobre relacje z in¿ynierami, jest rozs±dny i konsekwentny - wiêcej nie mo¿na wymagaæ od osoby debiutuj±cej w Formule 1. Wierzê, ¿e bêdzie robi³ postêpy z ka¿dym kolejnym wy¶cigiem."

"Tor Spa jest bardzo techniczny, z szerokim spektrum wyzwañ - wymagaj±cych zarówno du¿ych, jak i ma³ych prêdko¶ci. Nie mamy najszybszego samochodu - naszemu bolidowi trochê brakuje w kilku dziedzinach. W Spa oczekujê podobnego poziomu, jaki zaprezentowali¶my we wcze¶niejszych wy¶cigach."

"Zawsze wnosimy do samochodu poprawki przed kolejnymi wy¶cigami. Tym razem zastosujemy mniejszy docisk. Nie planujemy u¿ycia systemu KERS w Spa, ale bierzemy to pod uwagê na przysz³e wy¶cigi."

"Ulepszanie R29 oraz praca nad R30 wyczerpuje limit naszych ¶rodków. Mamy szczê¶cie, ¿e regulacje aerodynamiczne pozostaj± niezmienione i mo¿emy wykorzystaæ nasze do¶wiadczenie."

McLaren przed GP Belgii

Lewis Hamilton
"Podobnie jak Monaco, Monza i Silverstone, Spa to jeden z historycznych torów. Dorasta³em ogl±daj±c go w telewizji, kiedy by³em m³odszy - co czyni go tak wyj±tkowym dla mnie, bo mogê ³atwo sobie wyobraziæ dawnych bohaterów wy¶cigów rozgrywanych tutaj . Jest to tak¿e wspania³y tor, miejsce, gdzie mo¿na naprawdê wycisn±c limit ze swojego bolidu Formu³y 1: jazda przez Eau Rouge, Pouhon lub Blanchimont i to niesamowite uczucie - ca³e twoje cia³o jest ju¿ na granicy a ty ci±gle naciskasz, aby jechaæ jeszcze szybciej. Kocham Spa - Nie wyobra¿am sobie ¿eby kiedy¶ móg³ wypa¶æ z kalendarza F1".

Heikki Kovalainen
"My¶lê, ¿e wszyscy w Formule 1 oczekujemy ju¿ na Spa. Dla kierowców ten tor jest fantastycznym wyzwanie: w przeciwieñstwie do niektórych torów które odwiedzamy, Spa posiada prawdziwy charakter, a to miejsce, w którym zaanga¿owanie kierowcy mo¿e robiæ du¿a ró¿nicê. Du¿e ³uki i zakrêty sprawiaj±, ¿e trzeba byæ odwa¿nym i podejmowaæ ryzyko - ale oznaczaj± tak¿e ¿e bêdziesz mia³ powa¿ny wypadek je¶li pope³nisz b³±d. Kocham to miejsce, uwa¿am, ¿e jest to najlepszy tor w kalendarzy F1".

Renault z KERSem i nowym sk³adem

Renault planuje u¿ycie systemu KERS byæ mo¿e ju¿ w GP na torze Monza. Na Spa zespó³ szykuje zmiany w aerodynamice bolidów. Niebawem mamy tak¿e poznaæ sk³ad zespo³u na sezon 2010.

Przez ca³y czas wprowadzamy nowe zmiany i w najbli¿szym wy¶cigach bêdziemy korzystaæ z nowego pakietu aerodynamicznego o ma³ej sile docisku. Je¶li chodzi o KERS to nie planujemy jego u¿ycia w Spa, ale rozwa¿amy tak± ewentualno¶æ na Monza, poniewa¿ na tym torze mo¿e przynie¶æ realne korzy¶ci. – powiedzia³ Bob Bell z zespo³u Renault.

Doda³ tak¿e, ¿e bêd± nadal prowadzone prace rozwojowe nad bolidem R29, ale jednocze¶nie planowane s± ju¿ prace nad przysz³orocznym bolidem. Prowadzone s± prace nad R29, ale te¿ prowadzone s± równocze¶nie prace nad R30. Prowadzimy analizê z tygodnia na tydzieñ i staramy siê kierowaæ coraz wiêcej potencja³u na przysz³oroczny model, jednocze¶nie poprawiaj±c obecny – doda³ Bell.

W wypowiedzi dla DPA Briatore przyzna³, ¿e w najbli¿szym czasie podany zostanie sk³ad osobowy kierowców na sezon 2010.

Od prawie dwóch lat pytany jestem, co stanie siê jutro. Kiedy podejmiemy konkretne decyzje, co ju¿ nast±pi niebawem, damy wam znaæ. - powiedzia³ W³och.

Kto zasi±dzie w nowym bolidzie? Prawdopodobnie bêdzie to Romain Grosjean i kto¶ jeszcze. Og³oszenie odej¶cia Alonso do Ferrari wydaje siê byæ tylko kwesti± czasu.

Vettel wierzy w swoje szanse na tytu³

Mimo ogromnego pecha podczas ostatnich dwóch Grand Prix i straty du¿ej ilo¶ci punktów do lidera Mistrzostw ¦wiata, Jensona Button'a, Sebastian Vettel nadal wierzy w swoje szanse na tytu³ mistrzowski w tym sezonie.

22-letni Niemiec wygra³ w Chinach i w Wielkiej Brytanii. Po awari zawieszenia na Hungaroringu i dwóch awariach silnika w Walencji spad³ na czwart± pozycjê w generalce. Jak twierdzi nie wykluczy³o go to z rywalizacji o tytu³ mistrzowski.

To nadal mo¿liwe. - przyznaje Sebastian - Nie poddajê siê, definitywnie! Ciê¿ko jest odrobiæ 25 punktów, ale widzieli¶my jak szybko rzeczy mog± siê zmieniaæ.

My¶lê, ¿e jedn± z rzeczy, które mogê siê przyczyniæ do naszego sukcesu jest brak konsekwencji w dzia³aniu Button'a. Nie wiem co siê z nim dzieje, ale to nam pomaga.

Powinni¶my punktowaæ w trakcie dwóch ostatnich wy¶cigów, ale tak siê nie sta³o. Na pewno nam to nie pomog³o, ale sprawa mistrzostwa zostaje otwarta. Przyci¶niemy, bêdziemy walczyæ. To my polujemy na punkty, musimy zdobywaæ ich jak najwiêcej.

Obecna sytuacja z silnikami Renault nie napawa zbytnim optymizmem. Do koñca sezonu zostaje sze¶æ wy¶cigów, a Vettel'owi pozosta³y tylko dwie jednostki.

Rozwa¿amy wszystkie rozwi±zania, a to oznacza mniej galopu w pi±tek, mniej treningów, co nie jest dla nas rozwi±zaniem. Ale pomy¶l czy pod koniec dnia chcesz ponie¶æ karê? Tak, czy nie?

Mo¿e lepiej jest poje¼dziæ mniej i w trakcie treningu zrobiæ sobie przerwê na kawê, ni¿ startowaæ dziesiêæ pozycji dalej w trakcie niektórych wy¶cigów. Od teraz nie mo¿emy sobie pozwoliæ na na b³êdy.


Kiedy w ¶rodê rano pisali¶my o przygotowaniach zespo³u Force India do wy¶cigu na torze w Spa, nikt nie spodziewa³ siê takiego rozwoju sytuacji. Zaskakuj±ca forma zespo³u przysz³a nagle i nieoczekiwanie tak jak dzisiejsze pole position Giancarlo Fisichelli.

Oto co do powiedzenia mieli bohaterowie dzisiejszych kwalifikacji

Giancarlo Fisichella: (1. miejsce) Niesamowite, nie spodziewa³em siê pole position, zw³aszcza po wczorajszym. By³em bardzo zaskoczony gdy¿ bolid by³ bardzo podsterowny. Rano przebrnêli¶my przez problemy i samochód by³ ju¿ znacznie lepszy, a w kwalifikacjach by³ jeszcze lepszy ni¿ siê tego spodziewali¶my. By³em najszybszy w Q1, czwarty w Q2, a pó¼niej pole position. To fantastyczne, jestem szczê¶liwy. Nie spodziewa³em siê takiego wyniku, wiêc jestem niesamowicie szczê¶liwy i nie mogê doczekaæ siê jutra. To jeden z moich ulubionych torów. Radzi³em sobie na nim ¶wietnie w przesz³o¶ci i by³em pewny, ¿e bêdê tu konkurencyjny, ale w ¿yciu nie spodziewa³em siê pole position. Jestem zadowolony z siebie, z zespo³u, moich in¿ynierów, ka¿dego. Odwalili kawa³ fantastycznej roboty i poczynili spory krok naprzód. Bior±c pod uwagê nasz bud¿et, tego siê nie spodziewa³em. Bardziej spodziewali¶my siê tego, ¿e dobijemy do pierwszej piêtnastki, mo¿e dziesi±tki, ale tego co nas spotka³o na pewno siê nie spodziewali¶my. W Q1 by³em najszybszy, w Q2 czwarty, wiêc zaryzykowali¶my i siê uda³o.

Obecnie my¶lê, ¿e jedziemy trochê agresywnie, wiedzieli¶my, ¿e ¿eby byæ w pierwszej trójce to niezbêdne, ale nie zapominajmy, ¿e w Q2 by³em czwarty. Nie jeste¶my tacy wolni.

Jarno Trulli (2. miejsce): Jestem bardzo pewny siebie przed jutrzejszym wy¶cigiem. Przez wiêkszo¶æ weekendu testowali¶my na bolidzie z du¿± ilo¶ci± paliwa, a drugie miejsce przy takiej ilo¶ci jak± mamy oznacza dobry wystêp jutro. Przyjechali¶my tu z pewno¶ci±, i¿ bêdziemy mocni, w Q2 byli¶my pierwsi, a w Q3 te¿ wypadli¶my dobrze.

Chcê podziêkowaæ zespo³owi, a wynik dedykujê mechanikom, którzy przechodz± przez trudne chwile i czasami a¿ ciê¿ko jest zrozumieæ co siê dzieje.





Za nami niewiarygodny wy¶cig w Spa. Do koñca trzyma³ on w napiêciu, takiego scenariusza nie napisa³by nawet sam mistrz Spielberg, a koñca nie przewidzia³by nawet Nostradamus... Wygra³ Kimi Raikkonen, ale najwiêksz± sensacj± jest drugie miejsce Fisichelli z Force India. Kubica by³ czwarty.

Co o tym wszystkim maj± do powiedzenia bohaterowie tego kina grozy?

Kimi Raikkonen (1. miejsce): To nie by³ ³atwy rok dla nas. Byli¶my daleko za czo³ówk± w pierwszym wy¶cigu i zrobili¶my spory krok do przodu w Barcelonie, ale to wci±¿ nie wystarcza³o i na pewno nie zak³adali¶my nowych czê¶ci do samochodu z my¶l± o nowym sezonie.
Wygrali¶my, a od ostatniego razu minê³o sporo czasu. Moim celem by³o wygraæ przynajmniej jeden wy¶cig i zakoñczyæ mistrzostwa na trzecim miejscu, to wiele pomog³o mi, ale potrzebowa³em sporo wysi³ku dzi¶, aby wygraæ. Nie byli¶my najszybsi na okr±¿eniu, ale najszybsi i trzymali¶my wszystkich z ty³u.
To wspania³emu dla zespo³u i pomo¿e nam w osi±gniêciu dobrych wyników w nastêpnych wy¶cigach. Zawsze dobrze radzi³em sobie tutaj. Zobaczymy, co mo¿emy zrobiæ w ostatniej czê¶ci sezonu.

Giancarlo Fisichella (2. miejsce): Oczywi¶cie, ¿e to dla nas ¶wietny wynik. Naszym celem by³ nawet jeden punkt, a meta na drugim miejscu z o¶mioma punktami to wspania³e zwieñczenie tego weekendu. Jak da³o siê zobaczyæ by³em szybszy od Kimi'ego. On by³ w stanie broniæ siê tylko dlatego, ¿e mia³ KERS'a, trochê to przykre, bo by³em od niego szybszy. Ca³y czas jecha³em jego tempem, ca³y czas za nim. Nasza strategia by³a dok³adnie taka sama. Ale to tylko jedna sekunda straty do lidera, chocia¿ mo¿na by³o to wygraæ. Co do mojego rzekomego startu w Ferrari, to tylko plotki! Koncentrowa³em siê na tym wy¶cigu, to by³ dla mnie fantastyczny weekend.
My¶lê, ¿e od jutra bêdê my¶la³ o starcie na Monzy ze swoim zespo³em. Tyle mam do powiedzenia.

Sebastian Vettel (3. miejsce): My¶lê, ¿e zdobyli¶my wiêcej punktów ni¿ ca³a reszta, oprócz tych dwóch, ale je¶li popatrzeæ na tabelê mistrzostw to bardzo dobry wynik dla nas. My¶lê, ¿e nadal wszystko jest jeszcze otwarte. Te mistrzostwa s± trochê zwariowane. Zobaczyli¶my, ¿e Force India jest szybki tutaj i bêdzie szybki na Monza. Dzi¶ odrobili¶my sze¶æ punktów do Jensona, lidera mistrzostw. Nie wiem, co siê z nim sta³o. By³oby mi³o wygraæ dzi¶, ale po wczorajszych wynikach to by³o wszystko, co mogli¶my zrobiæ dzi¶. Mieli¶my mocne tempo dzi¶ i byli¶my szybsi ni¿ go¶cie przed nami. Stracili¶my na pocz±tku, ale mimo wszystko to bardzo dobry wynik. Wyjechali¶my z punktami przed Brawn GP i zdoby³em wiêcej punktów ni¿ Jenson i Rubens. Dobrze jest znów ukoñczyæ wy¶cig i wiedzieæ, ¿e jest siê wystarczaj±co silnym by koñczyæ wy¶cigi.

Robert Kubica (4. miejsce): Uda³o mi siê dobrze wystartowaæ, po pierwszym zakrêcie by³em drugi. Zdziwi³em siê, widz±c obok siebie Kimiego na Eau Rouge. Bardzo pó¼no wyhamowa³ przed pi±tym zakrêtem i wypad³. To bardzo zdradliwe miejsce. Wróci³ na tor tu¿ przede mn±, rozegra³em to bezpiecznie, poniewa¿ widzieli¶my ju¿ sporo wypadków przez ten weekend. Pomimo lekkiego stukniêcia, mog³em kontynuowaæ wy¶cig.
Wcze¶niej brakowa³o nam trochê prêdko¶ci, oczywi¶cie to bardzo dobrze znów móc walczyæ o podium. Wynik jest dobry i oznacza wiele punktów dla zespo³u. Niestety nie uda³o nam siê osi±gn±æ lepszych wyników.
Rezultat dowodzi, ¿e jeste¶my ca³kiem konkurencyjni na torach z ¶redni dociskiem, co dobrze wró¿y przed wy¶cigiem na torze Monza. Musimy jednak przeanalizowaæ, dlaczego samochód lepiej jecha³ w czasie wczorajszych kwalifikacji.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl