[F1] GP Europy 

Pogranicza



Renault F1 Team wystartuje w GP Europy

Zespó³ Renault wystartuje w zbli¿aj±cym siê GP Europy. Tak± decyzjê podj±³ dzi¶ Miêdzynarodowy S±d Apelacyjny FIA. Kara absencji zosta³a na³o¿ona na zespó³ po incydencie na torze w trakcie GP Wêgier.

Zespó³ przyzna³, ¿e dwaj mechanicy zajmuj±cy siê ko³em Alonso, które odpad³o w trakcie wy¶cigu, choæ wiedzieli o jego z³ym za³o¿eniu nie mogli zg³osiæ tego faktu szefostwu, a oni za¶ nie mogli powiadomiæ kierowcy o sytuacji. Zespó³ Renault o¶wiadczy³ tak¿e, ¿e ich zachowanie, choæ by³o niebezpieczne to nie zas³ugiwa³o na tak wysok± karê.

Sêdziowie przychylili siê do argumentacji i postanowili zas±dziæ karê w wysoko¶ci 50 tysiêcy euro oraz udzieliæ zespo³owi reprymendy.

Toyota przed GP Europy

Ostatnim przymiotnikiem, z którym mo¿e skojarzyæ siê forma zespo³u Panasonic Toyota jest „ustabilizowana”. Raz s± w czo³ówce, a potem nagle szoruj± ty³ stawki gdy „tor nie pasuje bolidowi”. Na Wêgrzech jednak obaj kierowcy zdobyli punkty i dziêki temu, mimo chimerycznej formy, s± bardzo blisko zespo³u Ferrari. Jakie przewidywania na Walencjê maj± Jarno Trulli i Timo Glock?

Jarno Trulli: Jestem na prawdê zadowolony, ¿e znów bêdê siê ¶cigaæ. Dobrze jest mieæ trochê czasu, by pobyæ z rodzin±, ale moj± pasj± s± wy¶cigi, wiêc dobrze bêdzie wróciæ na tor. Ma siê wra¿enie, ¿e od ostatniego wy¶cigu minê³o sporo czasu, wszyscy w zespole s± ju¿ gotowi na walkê podczas tego weekendu.

Walencja nie jest dla mnie ekscytuj±cym torem, ale jakie to ma znaczenie, je¶li jeste¶my do¶æ mocni, a tacy byli¶my w zesz³ym roku. W przeciwieñstwie do Monaco, Walencja jest bardzo szybka jak na wy¶cig uliczny, wiêc bêdzie nam pasowaæ. Tak naprawdê nie sprawia nawet takiego „ulicznego” wra¿enia, tor jest o wiele szybszy ni¿ wiêkszo¶æ tego typu obiektów. Moim celem jest pierwsza szóstka.

Timo Glock: Tory uliczne zawsze mi siê podoba³y i zwykle dobrze mi na nich idzie. Walencja nie by³a ³atwa w zesz³ym roku, by³em przeziêbiony i wyzwaniem by³o nawet ukoñczyæ wy¶cig, wiêc nie by³em zadowolony z tego weekendu tak jak móg³bym. W tym roku jestem zdecydowany, by mieæ rado¶æ z jazdy i miejmy nadziejê, ukoñczyæ wy¿ej ni¿ w 2008 roku. Wiemy, ¿e wyprzedzanie tutaj jest utrudnione, wiêc kwalifikacje bêd± bardzo istotne, podobnie zreszt± jak na Wêgrzech.

Podczas wakacji zrelaksowa³em siê, ale trochê te¿ æwiczy³em i wci±¿ my¶la³em o wy¶cigach – jestem wiêc gotowy na ten wy¶cig.

BWW Sauber przed GP Europy

Co mo¿e czuæ kierowca przed wy¶cigiem, kiedy wie, ¿e jego zespó³ z³o¿y³ broñ? Czy ma siê wystarczaj±co du¿o motywacji do walki? Oto BMW Sauber przed GP Walencji, a po decyzji o wycofaniu z F1.

Robert Kubica: Lubiê tor w Walencji. Lubiê takie tory o takiej charakterystyce: jazda i hamowanie. W Walencji mamy wiele d³ugich prostych koñcz±cych siê w±skim zakrêtem, a pó¼niej znów prosta. Oznacza to wiele ostrych hamowañ. W zesz³ym roku by³o tutaj bardzo gor±co, a ¿e tor otoczony jest betonowymi ¶cianami nie ma za wiele powietrza. Warunki te s± bardzo trudne dla ch³odzenia bolidu. W zesz³ym roku mia³em tutaj ca³kiem dobry wystêp.

Nick Heidfeld: Walencja to uliczny tor, ale je¼dzi siê tutaj inaczej jak na podobnych obiektach. W rzeczywisto¶ci jest to jeden z nowocze¶niejszych torów. Nie je¼dzi siê tutaj blisko budynków, jest szeroko. Jestem podekscytowany i chcia³bym sprawdziæ wprowadzone zmiany.

Mario Theissen: Oczywi¶cie jeste¶my rozczarowani wycofaniem siê z F1. Teraz nasza praca skupia siê na kolejnych miesi±cach. Ka¿dy wk³ada w pracê wiele, tak, aby przez wystêp móc pokazaæ swoje umiejêtno¶ci. Chcemy jak najszybciej powróciæ do czo³ówki i zaprezentujemy w praktyce nasze zmiany tak jak planowali¶my na Walencjê i Singapur.




Brawn przed GP Europy

Czy wakacyjna przerwa w zespole zosta³a odpowiednio spo¿ytkowana? Czy uporali siê z problemem dogrzewania opon? I czy Button w trakcie wy¶cigu nie bêdzie rozmy¶la³, kiedy Webber wyprzedzi go w klasyfikacji generalnej? Oto Brawn GP przed GP Europy.

Jenson Button: Wspaniale bêdzie powróciæ po wakacyjnej przerwie do ¶cigania i ka¿dy w zespole nie mo¿e doczekaæ siê ju¿ Walencji. By³em trochê zajêty na pocz±tku miesi±ca triatlonem w Londynie, a pó¼niej spêdzi³em czas z moj± rodzin± i przyjació³mi, ale wydaje siê, ¿e minê³o bardzo du¿o czasu od ostatniego wy¶cigu. Walencja to piêkne miasto, a tor jest przyjemny, szczególnie w miejscach gdzie biegnie blisko nadbrze¿a oraz przez mosty. Jest sporym wyzwaniem dla kierowców, g³ównie przez zakrêty i bariery, musisz ca³y czas utrzymaæ spor± koncentracje. Pracy w zespole by³o bardzo du¿o po wakacyjnej przerwie, a ró¿nice miêdzy czo³ówk± s± bardzo ma³e.

Rubens Barrichello: Walencja to ¶wietne miasto, okaza³o siê ¶wietn± lokalizacj± dla GP Europy w zesz³ym roku. Wyzwania, jakie wynikaj± z nowego toru zawsze s± czym¶ ekscytuj±cym, szczególnie w tym roku, kiedy mo¿emy walczyæ o dobre wyniki. Pierwsza czê¶æ okr±¿enia na torze jest szybka, z d³uga prost± przy boksach i ³agodnym zakrêtem w prawo, pó¼niej mamy woln± sekcjê prowadz±c± do mostu. W drugiej czê¶ci toru jedziemy ju¿ bardzie po torze ulicznym, daleko od wody. Trzecia czê¶æ to d³uga prosta z zakrêtem 17, najlepszym miejsce do wyprzedzania. To ca³kiem inny tor, ni¿ te uliczne, jak np. Monaco.

Williams przed GP Europy

Od Grand Prix Hiszpanii trwa nieprzerwana passa punktowanych finiszów Nico Rosberga, Kazuki Nakajima jest ¶rednio 5-6 pozycji za Niemcem, ale jak na niego s± to ca³kiem dobre rezultaty, na Hungaroringu Japoñczyk otar³ siê o punkty. Czy Nico wykona kolejny krok i zdobêdzie podium, a Kazuki punkty? Na to mo¿na z pewno¶ci± liczyæ patrz±c na rosn±ce tempo wy¶cigowe FW31…

Nico Rosberg: Po wy¶cigu spêdzi³em kilka dni w Budapeszcie z przyjació³mi, kocham to miasto, potem pojechali¶my na pla¿e na Ibizie. Stamt±d pojecha³em prosto do domu w Monaco, by ostro trenowaæ. Du¿o je¼dzi³em na rowerze, na drogach i w górach. ¦ledzi³em Tour de France i chyba zaczyna mi siê to podobaæ!

To bêdzie nasza dopiero druga wizyta w Walencji, chcê ju¿ tam wróciæ, tym bardziej, ¿e organizatorzy zbudowali naprawdê dobry tor. Nie tego spodziewaæ siê mo¿na po torze ulicznym – du¿o zakrêtów ale wcale nie ciasnych i krêtych, ale w miarê szybkich i p³ynnych, kó³ko jest wiêc ca³kiem szybkie. Bior±c pod uwagê temperatury to bêdzie to wymagaj±cy wy¶cig, ale jestem na niego gotowy.

Kazuki Nakajima: Jako ¿e nie mog³em byæ w fabryce ze wzglêdu na jej zamkniêcie (co by³o dla mnie bardzo dziwne, zwykle ca³e swój wolny czas miêdzy wy¶cigami spêdzam z in¿ynierami albo na symulatorze), to polecia³em do Japonii. To by³a d³uga podró¿ by spotkaæ siê ze znajomymi w Tokio i równie¿ spêdziæ trochê czasu z rodzin±.

Spêdzi³em du¿o czasu na symulatorze podczas przygotowaæ do Walencji, wiêc chyba dobrze znam tor. To nie jest typowy tor uliczny, ale trzeba byæ ostro¿nym, nie ma miejsca na b³êdy. Najwiêkszym wyzwaniem podczas weekendu bêdzie zmienna przyczepno¶æ, by³a s³aba gdy przyje¿d¿ali¶my rok temu, temperatury w kokpicie te¿ nie by³y ³atwe do zniesienia.

McLaren przed GP Europy

Lewis Hamilton:
"To wspaniale powróciæ do ¶cigania po czterech tygodniach przerwy. Ci±gle jestem pod wra¿eniem zwyciêstwa na Wêgrzech i mama nadziejê na utrzymanie takiej formy w ten weekend w Walencji - zw³aszcza w stosunku do naszych nowych ulepszeñ w samochodzie.
To bardzo wymagaj±cy tor , który kazdy dziecny b³±d moze bardzo surowo ukaraæ. Jest to do¶æ krótki i do¶æ wolny tor, dlatego powinieñ odpowiadaæ on dla naszego pakietu aerodynamicznego. Jest tu równie¿ bardzo trudno aby wyprzedzaæ, jak widzieli¶my w ubieg³ym roku - ale z KERS, Mercedes-Benz pokaza³, ¿e wszystko mo¿e siê zdarzyæ, a ja mam nadziejê wykorzystaæ to w wy¶cigu."

Heikki Kovalainen:
"Po wprowadzonu pe³nych aktualizacji do samochódu, po raz pierwszy na Wêgrzech misi±c temu, naprawdê poczu³em jak du¿o postêpów zespó³ dokona³ rozwijaj±c MP4-24. Mamy teraz samochód, który jest o wiele ³atwiejszy w prowadzenia na sowim limicie.
Tak wiêc z nadziej± patrzê na GP Europy, który mo¿e nie jest dla nas tak sprzyjaj±cy jak Hungaroring, ale powino to byæ dla nas okazj± i liczymy na zdobycie kilku punktów.
Po letniej przerwie, my¶lê, ¿e ca³y zespó³ z niecierliwo¶ci± oczekuje na drug± po³owê sezonu. Jeste¶y wypoczêci, My¶le, zdobyli¶my wiele enerkina pozosta³e wy¶cigi."

Red Bull Racing przed GP Europy

Red Bull Racing wci±¿ goni Brawna w kolejnych wy¶cigach Formu³y 1. Czy w zapowiadaj±cym siê na gor±cy GP Europy bolidy zespo³u Red Bulla bêd± w stanie sprostaæ rywalizacji z liderami cyklu?

Mark Webber: Przez ten d³ugi czas nie robi³em zbyt wiele. Naprawdê nie czu³em potrzeby przerwy po GP Wêgier, ale pewnie odczujemy korzy¶ci z tego przed trzema ostatnimi GP w sezonie. Czas wolny spêdzi³em z przyjació³mi na po³udniu Francji, gdzie pozwoli³em sobie nawet na kieliszek wina. Ale spêdzi³em te¿ sporo czasu na je¼dzie na rowerze w górach.

Sebastian Vettel: By³em bardzo zajêty podczas wakacji. Pojecha³em do Finlandii ogl±daæ kierowców w WRC. To pierwszy raz, kiedy ogl±da³em zawody na ¿ywo i jest to niezmiernie ciekawe do¶wiadczenie. Patrz±c na te drogi mo¿esz dowiedzieæ siê sk±d Finowie maja tylu szybkich kierowców. Nie mogê doczekaæ siê powrotu do pracy w Walencji gdzie by³em szósty w zesz³ym roku. To przyjemny tor do jazdy, znacznie szybszy ni¿ uliczne tory w Monaco i Singapurze.


Co powiedzieli po zakoñczeniu zmagañ na torze kierowcy? Poczytajmy ...

Rubens Barrichello (zwyciêzca): Fantastyczny dzieñ. Jestem zachwycony zwyciêstwem po naprawdê trudnym wy¶cigu. To by³ niesamowity weekend, którego nigdy nie zapomnê. Nawet po piêciu latach nie zapominasz jak siê wygrywa, a to uczucie jest niesamowite. Byli¶my bardziej zatankowani ni¿ McLareny i wiedzia³em, ¿e muszê daæ z siebie wszystko. Mój in¿ynier Jock by³ naprawdê ¶wietny, wspiera³ mnie dzi¶ bardzo i pomóg³ zachowaæ odpowiednie tempo. Nasz zespó³ te¿ spisa³ siê dzi¶ ¶wietnie, dwa fantastyczne serwisy. Chcê podziêkowaæ wszystkim, którzy mi kibicowali w trakcie tego weekendu, a to zwyciêstwo dedykuje wszystkim Brazylijczykom, ale w szczególno¶ci mojemu wspania³emu przyjacielowi Felipe Massie. Mam nadziejê, ¿e ju¿ nied³ugo znów bêdziemy mogli ze sob± rywalizowaæ.

Lewis Hamilton (2. miejsce): To moje drugie podium podrz±d i jestem bardzo szczê¶liwy z tego, ¿e tu jestem. Wykonali¶my najlepsz± pracê, jak± dzi¶ mogli¶my. Czy jestem rozczarowany? Tak, my¶lê, ¿e wszyscy jeste¶my, ale to prosty znak, ¿e jak bardzo ka¿dy z nas w zespole naciska by wygraæ. Nigdy nie bêdziemy zadowoleni, chyba, ¿e wygramy.

Ale dzi¶ ostatecznie nic nie stracili¶my, zawsze bêdzie ciê¿ko pokonaæ Rubensa i to, co próbowali¶my nie wystarczy³o. Przed moim drugim pitstopem nie by³em pewien czy wystarczy mi paliwa na dodatkowe okr±¿enie. Na pocz±tku dano mi znaæ, ¿e mam zjechaæ, pó¼niej kazano mi pozostaæ na torze na jeszcze jedno okr±¿enie, ale ju¿ zje¿d¿a³em, wiêc by³o za pó¼no. W tych warunkach chcesz byæ pewien i zjechaæ do boksu, bo nie ma niæ gorszego ni¿ stan±æ na torze bez paliwa. Zespó³ chcia³ wykorzystaæ do koñca, ale decyzja zapad³a zbyt pó¼no dla mnie i dla mechaników i nie mogli przygotowaæ siê. Nie zrozumcie mnie ¿le, to sta³o siê jako efekt ich starañ o zmianê miejsca drugiego na pierwsze.

W ka¿dym razie, nasz wystêp w ten weekend potwierdzi³ ogromn± poprawê, któr± wykonali¶my ostatnio, ale wci±¿ nam trochê brakuje w porównaniu z najszybszymi bolidami. Gratulacje dla Rubensa, on mia³ fantastyczny wy¶cig i naprawdê zas³u¿y³ na wygran±.

Kimi Raikkonen (2. miejsce): Jestem zadowolony z tego wyniku. Ju¿ w pi±tek pomy¶la³em, ¿e bolid jest wystarczaj±co konkurencyjny na tym dystansie i mogê powalczyæ o zakoñczenie rywalizacji na podium. Wiedzia³em te¿, ¿e w kwalifikacjach mo¿emy mieæ problemy, szczególnie z paliwem. Przewidywania sprawdzi³y siê i mog³em stan±æ na podium. Uda³o mi siê wyprzedziæ na pocz±tku i moim celem by³o utrzymaæ przewagê nad Rosbergiem, tankowa³ po mnie. Zda³em sobie sprawê podczas drugiej czê¶ci wy¶cigu, ¿e mogê zbli¿yæ siê do Kovalainena i wyprzedziæ podczas jego postoju, co uda³o mi siê.

Robert Kubica: (8. miejsce) Zaczyna³em wy¶cig w z³ej pozycji, poniewa¿ by³em w ¶rodku stawki w pierwszym zakrêcie gdzie wszyscy byli bardzo blisko siebie. Niestety nie by³em w stanie zyskaæ pozycji na starcie i nawet straci³em pozycje do Nicko. Ale w trakcie wy¶cigu moje tempo by³o dobre. Chocia¿ moje przejazdy by³y krótkie to zdo³a³em wyprzedziæ Webbera podczas jego ostatniego postoju.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl