[F1] GP Wêgier 

Pogranicza



To ostatni wy¶cig przed miesiêczn± przerw± wakacyjn±. Tradycyjnie na Hungaroring przybêd± tysi±ce kibiców z Polski, którzy wci±¿ wierz± w przebudzenie Roberta Kubicy.

Grand Prix Wêgier 2009 jest dziesi±tym w tym roku i ostatnim wy¶cigiem przed przerw± wakacyjn±.

Hungaroring jest wolny i techniczny

Wêgierski tor usytuowany jest w miejscu, w którym czêsto pada deszcz i panuj± wysokie temperatury w lecie. W±ski tor z wolnymi zakrêtami, wymaga dobrego docisku i daje minimalne szanse na wyprzedzenie. Obiekt ten wraz z miejskim torem w Monte Carlo nale¿y do najwolniejszych w ca³ym serialu Formu³y 1.

Hungaroring jest usytuowany ok. 20 kilometrów od centrum Budapesztu. W wêgierskiej stolicy mieszka oko³o dwa miliony obywateli, z których co pi±ty to Wêgier. Najbardziej ulubionym motywem dla fotografuj±cych turystów jest parlament oraz niepowtarzalne mosty nad Dunajem. Rocznie Budapeszt odwiedza 20 mln turystów.

Grand Prix Wêgier po raz pierwszy odby³o siê w 1986 roku i obiekt ten wci±¿ nale¿y do najnowszych. Bernie Ecclestone ju¿ podczas inauguracji Formu³y 1 na Wêgrzech odniós³ wielki sukces. Ten pierwszy wy¶cig Formu³y 1 w kraju komunistycznego bloku ogl±da³o 260 tys. kibiców. Od tego momentu odby³o siê na Hungaroringu 21 wy¶cigów. Pierwszym triumfatorem by³ Brazylijczyk Nelson Piquet jad±cy Williamem, a pole-position wywalczy³ jego krajan Syrton Sena w Lotosie. Grand Prix nie ma w swojej historii dominuj±cego triumfatora, tak jak niektóre tory. Tutaj czterokrotnie triumfowa³ Michael Schumacher (1994, 1998, 2001 i 2004), trzy razy Syrton Senna (1988, 1991, 1992), a kilku kierowców ma na koncie po dwa zwyciêstwa – Nelson Piruet (1986, 1987), Damon Hill (1993, 1995), Jacques Villeneuve (1996, 1997) i Mika Häkkinen (1999, 2000). Od roku 2002 ¿aden kierowca swojego zwyciêstwa na tym torze nie powtórzy³.





Tak jak wszyscy zachwycaj± siê piêknem wêgierskiej stolicy z setkami kawiarni i ma³ych sklepów, tak nie lubi± Hungaroringu. Ju¿ od pocz±tku istnienia tego obiektu o d³ugo¶ci 4,014 km by³o wiadomo, ¿e nie da siê na nim wyprzedzaæ. ¦rednia prêdko¶æ nale¿y do najni¿szych w ca³ym serialu Formu³y 1. Dlatego ju¿ przed sezonem 1989 przeprowadzono pierwsze budowlane modyfikacje, które po zlikwidowaniu jednego zakrêtu skróci³ siê do 3,975 km i wp³yn±³ na zwiêkszenie prêdko¶ci bolidów. Przed wy¶cigiem w 2003 roku tor ponownie zosta³ zmodyfikowany i wyd³u¿ony do 4,384 km. Dosz³o 409 metrów i nowy dywanik asfaltowy i po tych zmianach tor ju¿ mia³ miejsca, w których da³o siê wyprzedzaæ. Jedn± z charakterystycznych w³a¶ciwo¶ci Hungaroringu jest zanieczyszczony tor. Wiatr i zmieniaj±ca siê w lecie pogoda powoduj±, ¿e z okolic nawiewany jest piasek. Tor ma 14 zakrêtów, które wymagaj± od kierowców dobrej techniki jazdy. Ju¿ w przesz³o¶ci zespo³y stosowa³y nietradycyjne rozwi±zania aerodynamiczne. Obecnie przepisy s± ju¿ bardziej precyzyjne i in¿ynierowie zespo³ów mog± ju¿ tylko poszukiwaæ najlepszych ustawieñ, które bêd± dociska³y bolid do nawierzchni toru. Podobnie opony, które na tym torze wymagaj± miêkkich mieszanek.

Jak by³o w ostatnich latach

W 2002 roku wy¶cig na Hungaroringu by³ wyj±tkowo nudny. Tu¿ po starcie od pozosta³ych zawodników oderwali siê Michael Schumacher i Rubens Barrichello (Ferrari). Brazylijczyk startowa³ z pole-position. Emocjonuj±cy pojedynek stoczyli Juan-Pablo Montoya (Williams-BMW) (do wypadniêcia z trasy na szykanie) i Kimi Räikkönenem (McLaren-Mercedes). Rubens Barrichello zwyciê¿y³, a Grand Prix Wêgier sta³o siê jego drugim zwyciêstwem w 2002 roku. Trzeci by³ Ralf Schumacher (Williams-BMW).

W 2003 roku wielkiej fety doczeka³ siê Fernando Alonso. Jego zespó³ dominowa³ od pocz±tku weekendu i w momencie, gdy Hiszpan wywalczy³ pole-position, to natychmiast sta³ siê faworytem do zwyciêstwa. Znakomita formê utrzyma³ do swojego premierowego zwyciêstwa w Grand Prix Formu³y 1. Drugi by³ na mecie Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes), a trzeci Juan-Pablo Montoya (BMW Williams). Przysz³y triumfator ca³ych mistrzostw Michael Schumacher i jego Ferrari tym razem zupe³nie zawiedli. Niemiec ze strata jednego okr±¿enia uratowa³ ostatecznie jeden punkt. Jego kolega z zespo³u Rubens Barichello nie dojecha³ do mety.

Wy¶cig w 2004 roku ponownie nale¿a³ do Ferrari. Michael Schumacher i Rubens Barrichello dojechali na dwóch pierwszych miejscach. W³oska stajnia mog³a na Wêgrzech ¶wiêtowaæ zwyciêstwo w Pucharze Konstruktorów. Fernando Alonso (Renault), który dojecha³ na metê trzeci, mia³ stratê ponad 40 sekund.

Dla Ferrari sezon 2005 by³ ca³kowicie niewydarzony. Na Wêgrzech co prawda kierowcy ¼le nie wypadli, bo Michael Schumacher startowa³ z pierwszego pola, a na mecie musia³ jedynie sk³oniæ siê przed prêdko¶ci± Kimiho Räiikönena z McLarena. Najszybciej z pamiêci wymaza³by ten wy¶cig Fernando Alonso, który tu¿ po starcie mia³ kolizjê i do koñca nie móg³ jej zniwelowaæ. Ostatecznie nie zdoby³ nawet jednego punktu. Z sukcesu cieszy³a siê Toyota, gdy¿ Ralf Schumacher wywalczy³ trzecia pozycjê, a jego kolega z zespo³u Jarno Trulli by³ tu¿ za nim. W komplecie ukoñczy³y ten wy¶cig tak¿e zespo³y BMW Williams i BAR-Honda.

Grand Prix Wêgier 2006 uznano za jeden z najbardziej dramatycznych wy¶cigów sezonu i z dziwnym przebiegiem przejdzie do historii. Ju¿ w kwalifikacjach swoje szanse pogrzebali dwaj pretendenci do tytu³u Fernando Alonso (Renault) i Michael Schumacher (Ferrari). Do g³osu dosz³y w tej sytuacji zespo³y, które uznawano za druga ligê Formu³y 1. Jenson Buton (Honda) musia³ na swój wielki dzieñ czekaæ a¿ 113 wy¶cigów Grand Prix, by stan±æ na najwy¿szym podium. Tak¿e Pedro de la Rosa (McLaren) swoim startem na Hungaroringu przed³u¿y³ sobie pobyt w zespole. Szczê¶liwy by³ tak¿e Nick Heidfeld z zespo³y BMW Sauber, który po raz pierwszy wywalczy³ miejsce na podium dla zespo³u z Monachium. Dla nas by³ to tak¿e debiut Roberta Kubicy w wy¶cigach Formu³y 1. Punktowane miejsce zakoñczy³o siê jednak dyskwalifikacj± ze wzglêdu na zbyt ma³± masê bolidu.



Grand Prix Wêgier 2006 mia³o równie¿ emocjonuj±cy przebieg. Wszystko zaczê³o siê ju¿ od kwalifikacji, które ukaza³y wewnêtrzne problemy zespo³u McLaren-Mercedes, a konkretnie konflikt dwójki kierowców Lewisa Hamiltona i Fernando Alonso. Oni te¿ w tym momencie mistrzostw najbli¿ej mieli do tytu³u mistrzowskiego.

Tak¿e w zespole Ferrari nie posz³o wed³ug planu, bo problem mia³ Felipe Massa. W drugiej czê¶ci kwalifikacji mechanicy zapomnieli mu dolaæ paliwa i z tego powodu Brazylijczyk znalaz³ siê poza pierwsz± dziesi±tk±.

Sam wy¶cig odbywa³ siê pod dyktando pojedynku Lewisa Hamiltona i Kimi Räikkönena. O zwyciêstwie zdecydowa³a lepsza taktyka Hamiltona, który ostatecznie wygra³ ten wy¶cig przed finem. Trzeci by³ Nick Heidfeld (BMW Sauber). Robert Kubica finiszowa³ na pi±tej pozycji.

W 2007 roku ju¿ od kwalifikacji mo¿na by³o dostrzec niesnaski w¶ród dwóch liderów zespo³u McLaren-Mercedes. Szczególnie wiele emocji wzbudzi³a dyskusja na temat zatrzymania Lewisa Hmiltona w boksach przez jego kolegê z zespo³u Fernando Alonso. Co zapewne kosztowa³o aktualnego lidera pierwsz± pozycje na starcie. To ewidentna wina zespo³u McLaren-Mercedes, który nie dajwa³ sobie rady z utrzymaniem na wodzy obu swoich liderów. Mistrzem ¶wiata chce zostaæ po raz trzeci Fernando Alonso, ale i tak¿e na swój pierwszy tytu³ apetyt ma Lewis Hamilton. Obaj nie odpuszczaj±, chocia¿ robi± dobr± minê do z³ej gry i przy ka¿dej okazji podkre¶laj±, ¿e walcz± przede wszystkim o punkty dla zespo³u...

Ostatnie okr±¿enie przebiega³y pod znakiem pojedynków par: Hamilton-Raikkonen, Heidfeld-Alonso, Kubica-R.Schumacher, Massa-Fisichella. Kimi Raikkonen do ostatnich metrów próbowa³ ¶cigaæ Lewisa Hamiltona, ale Anglik do linii mety ju¿ nie da³ siê wyprzedziæ Finowi.

Anglik Lewis Hamilton okaza³ siê najszybszym kierowc± podczas Grand Prix Wêgier 2007. Bardzo rozwa¿nie pojecha³ Robert Kubica, który ukoñczy³ wy¶cig na pi±tej pozycji. Grand Prix Wegier 2008. Atomowy start Felipe Massy, który ju¿ po pierwszym zakrêcie obj±³ prowadzenie w wy¶cigu, przed startuj±cym z pierwszego pola Lewisem Hamiltonem.

Dramaturgia na Hungaroringu odegra³a siê 3 okr±¿enia przed koñcem wy¶cigu, gdy silnik w bolidzie Ferrari Felipe Massy odmówi³ pos³uszeñstwa. Tym samym nieoczekiwanym zwyciêzc± zosta³ po raz pierwszy w swojej karierze Fin Heikki Kovalainen. Robert Kubica wywalczy³ jeden punkt za ósme miejsce.



W tym roku zapowiada siê równie emocjonuj±cy wy¶cig, który zapewne bêdzie tak¿e potwierdzeniem aktualnych mo¿liwo¶ci poszczególnych zespo³ów. O tym jednak przekonamy siê dopiero w niedzielne popo³udnie. Synoptycy zapowiadaj± upaln± pogodê.




Lewis Hamilton okaza³ siê znów najszybszym kierowc± podczas treningu. Spor± niespodziank± jest jednak czas kierowcy BMW Sauber, N. Heidfelda. „Król treningów” Nico Rosberg by³ trzeci.

Nadal dobrze spisuj± siê obaj kierowcy McLarena. Hamilton przez ca³y czas treningu wykrêca³ najszybsze czasy, a Kovalainen osi±gn±³ by³ czwarty.

Dobrze je¼dzi³ Robert Kubica, który nawet przez pewien okres znajdowa³ siê w czo³ówce kierowców. Jednak z up³ywem czasu inni wykrêcali coraz szybsze okr±¿enia, a Kubica nie pojawia³ siê na torze. Kiedy wyjecha³ na sam koniec, nie zdo³a³ ju¿ poprawiæ swojego wyniku i ostatecznie by³ 11.

17. czas wykrêci³ lider mistrzostw J. Button, a Barrichello by³ 13.

Wyniki:

1. Hamilton McLaren-Mercedes 1:21.009 19
2. Heidfeld BMW Sauber + 0.399 23
3. Rosberg Williams-Toyota + 0.500 21
4. Kovalainen McLaren-Mercedes + 0.646 20
5. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 0.791 23
6. Glock Toyota + 0.840 12
7. Massa Ferrari + 0.902 19
8. Nakajima Williams-Toyota + 0.926 19
9. Webber Red Bull-Renault + 0.927 16
10. Vettel Red Bull-Renault + 0.962 21
11. Kubica BMW Sauber + 1.067 20
12. Trulli Toyota + 1.088 25
13. Barrichello Brawn GP-Mercedes + 1.092 22
14. Piquet Renault + 1.201 17
15. Raikkonen Ferrari + 1.261 20
16. Alonso Renault + 1.265 19
17. Button Brawn GP-Mercedes + 1.303 22
18. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1.382 20
19. Fisichella Force India-Mercedes + 1.675 23
20. Sutil Force India-Mercedes + 2.222 16


Felipe Massa mia³ bardzo powa¿nie wygl±daj±cy wypadek w trakcie drugiej czê¶ci kwalifikacji. Kierowca Ferrari wypad³ na czwartym zakrêcie i uderzy³ w bandê z oponami.

Przyczyn± wypadku mia³ byæ przedmiot, który uderzy³ w kask kierowcy.
Tu wypadek Massy:



Wyniki koñcowe GP Wêgier:




GP Wêgier nie powali³o emocjami w trakcie samego wy¶cigu. Odpadniêcie Alonso i Vettela w niedzielnym wy¶cigu to jedyne niedzielne emocje. Fanów Hamiltona i Ferrari mo¿e cieszyæ postêp jaki zosta³ poczyniony przez nich w porównaniu z poprzednimi wy¶cigami.

Lewis Hamilton (1.miejsce): To jest niesamowite uczucie, byæ na najwy¿szym miejscu po tak d³ugiej przerwie. By³ to jeden z moich najlepszych wy¶cigów, nigdy nie podda³em siê. Teraz bêdziemy dalej naciskaæ i chcemy regularnie wygrywaæ.

Kimi Raikkonen (2. miejsce): Dzi¶ wyniki jest bardzo wa¿ny dla nas, ze wzglêdu na to co dzia³o siê z Felipe. Jestem zadowolony z drugiego miejsca, choæ nie daje ono tyle satysfakcji. Samochód nie by³ z³y, ale nie wystarczaj±co szybki, aby wygraæ.

Mark Webber (3. miejsce): Liczyli¶my na to, ¿e bêdziemy szybsi, porównuj±c to z pi±tkowymi treningami. Czuli¶my, ¿e nie bêdzie to dla nas naj³atwiejszy tor. Jestem bardzo zadowolony z mojego wyniku.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl