Pogranicza
Nowy test firmy Sophos ujawni³, jak wielu u¿ytkowników serwisów spo³eczno¶ciowych mo¿e zaufaæ nieznajomym. Wed³ug wyników badañ, dane zdradzi³o obcemu u¿ytkownikowi ponad 40 proc. korzystaj±cych z serwisu, a zaproszonych do kontaktu. Okaza³o siê, ¿e korzystaj±cy z tego typu stron wcale nie musz± zwracaæ uwagi na to, komu ujawniaj± informacje o sobie. W testach Sophos by³a to... zielona plastikowa ¿aba.
Specjali¶ci stworzyli w serwisie spo³eczno¶ciowym Facebook profil ¿aby, nazywaj±c j± Freddi Staur (co jest anagramem wyra¿enia "ID fraudster"). ¯aba nie przedstawi³a na stronie zbyt wielu informacji o sobie, co mia³o wzbudziæ w u¿ytkownikach serwisu w±tpliwo¶ci. U wielu jednak nie wzbudzi³o.
Z konta ¿aby wys³ano 200 zaproszeñ do innych u¿ytkowników Facebook, prosz±c o do³±czenie do listy znajomych. 87 z zapytanych zgodzi³o siê przy³±czyæ do listy. 82 proc. z nich da³o nawet dostêp do w³asnych profili, a 72 proc. ujawni³o jeden ze swoich adresów poczty elektronicznej. Z kolei 84 proc. przekaza³o datê urodzin, a 87 proc. ujawni³o dane o szko³ach i miejscach pracy. 78 proc. podzieli³o siê z ¿ab± w³asnym aktualnym adresem.
Poni¿ej fotografia ¿aby z testowego profilu firmy Sophos z serwisu Facebook.
Pod tytu³ow±, mniej oficjaln± nazw± nowego projektu Facebooka kryje siê Project Titan, który ma zast±piæ dotychczasowy system prywatnych wiadomo¶ci w popularnym serwisie spo³eczno¶ciowym.
Titan bêdzie nie tylko wewnêtrzn± poczt± na Facebooku, ale te¿ w pe³ni funkcjonaln± skrzynk± pocztow± do u¿ytku “zewnêtrznego”. To oznacza, ¿e bêdzie mo¿na korzystaæ z niego w taki sam sposób, jak na przyk³ad z poczty Gmail.
Wed³ug anonimowych informatorów bliskich sprawie, adresy w domenie facebook.com bêd± nosiæ nazwy skróconych URL’i, które posiada ka¿dy u¿ytkownik (np. facebook.com/jankowalski = jankowalski@facebook.com).
Czy nowa funkcjonalno¶æ mo¿e zagroziæ popularnej us³udze Google? Argumentem ZA jest z pewno¶ci± ogromna baza u¿ytkowników. Facebook, w którym konta za³o¿y³o ju¿ 400 milionów osób przebija w tej kwestii Gmaila prawie 50-krotnie. Czy jednak to wystarczy?
W 2008 roku podobny krok wykona³ MySpace, który jednak nie zdo³a³ odebraæ Gmailowi palmy pierwszeñstwa w¶ród najbardziej wygodnych i najszybszych przegl±darkowych klientów pocztowych.
Project Titan je¶li nawet nie oka¿e siê pogromc± Gmaila, z pewno¶ci± narobi niez³ego zamieszania na rynku webmaili.
W Sieci pojawiaj± siê ju¿ narzêdzia, które pokazuj± jakie dane o u¿ytkowniku publicznie mo¿e udostêpniaæ Facebook. W zale¿no¶ci od ustawieñ prywatno¶ci konta mo¿e to byæ wszystko.
Jedno z bardziej kompleksowych narzêdzi za pomoc± którego mo¿na sprawdziæ jak "widaæ" nas poza Facebookiem znajduje siê pod adresem
http://zesty.ca/facebook/Wystarczy wpisaæ tam ID u¿ytkownika, a serwis zaprezentuje informacje jakie pojawi± siê w Sieci po skorzystaniu z dobrodziejstw Open Graph. Chodzi miêdzy innymi o to, co udostêpniamy klikaj±c w przycisk "Like" (Lubiê to) coraz czê¶ciej pojawiaj±cy siê w Sieci.
ID u¿ytkownika to numer, który mo¿na znale¼æ w linku znajduj±cym siê po wybraniu opcji "poka¿ mój profil". Powinien mieæ postaæ nastêpuj±c±:
http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=10000089985xxxx&ref=profile
Informacje mog± niektórych zaskoczyæ - mo¿e siê na przyk³ad okazaæ, ¿e jedna z zaproponowanych na f8 przez Marka Zuckerberga wtyczek poka¿e dok³adnie, na jakie "Wydarzenie" wybieramy siê w najbli¿szym czasie.
Zosta³o to wykryte przez pracuj±cego w Google Ka-Ping Yee, który sprawdza³ dzia³anie zarówno wy¿ej przedstawionego narzêdzia, jak i samego API Open Graph. Okazuje siê, ¿e niezale¿nie od ustawieñ prywatno¶ci za ka¿dym razem gdy u¿ytkownik zg³asza³ chêæ uczestnictwa w jakim¶ "Wydarzeniu", by³o to ujawniane. Teraz, ju¿ po publikacji Yee, Facebook usun±³ mo¿liwo¶æ wgl±du w nasze plany. Prawdopodobnie za to pojawi siê co¶ nowego.
Joanna Sosnowska
Gazeta The Wall Street Journal zarzuca portalom spo³eczno¶ciowym takim jak Facebook czy MySpace, ¿e zezwala³y na przekazywanie poufnych danych u¿ytkowników reklamodawcom.
The Wall Street Journal w opublikowanym raporcie twierdzi, ¿e kilka znanych serwisów takich jak Facebook czy MySpace przekazywa³o reklamodawcom informacje na temat swoich u¿ytkowników. Mog³y to byæ ich imiona i nazwiska, numery ID, a tak¿e prywatne informacje. Dzia³o siê tak mimo zapewnieñ serwisów, ¿e dane s± chronione. Firmy reklamuj±ce siê w Facebooku czy na innych stronach mog³y wykorzystywaæ takie informacje do personalizowania przekazu pod k±tem u¿ytkownika. Wed³ug dziennikarzy The Wall Street Journal dane otrzymywa³y takie przedsiêbiorstwa reklamowe jak Google, DoubleClick czy Right Media nale¿±ce do Yahoo! Przekazywanie informacji odbywa³o siê je¶li u¿ytkownik klikn±³ wybran± reklamê.
Zdaniem rzecznika Facebooka poufne dane nie by³y wysy³ane do reklamodawców. Nie naruszamy prywatnych danych osobowych, a nasza zasady nie pozwalaj± reklamodawcom na zbieranie informacji u¿ytkowników bez ich zgody - stwierdzi³ przedstawiciel serwisu. W podobny sposób wypowiedzieli siê rzecznicy pozosta³ych portali spo³eczno¶ciowych. Na pocz±tku maja informowali¶my o wywiadzie, w którym przedstawiciel Facebooka odnosi³ siê na temat wcze¶niejszych zarzutów dotycz±cych prywatno¶ci. Równie¿ amerykañski senator chcia³by, aby praktykom stosowanym przez serwis przyjrza³a siê Federalna Komisja Handlu.
dobreprogramy.pl
Grzechy Facebooka zwi±zane z bezpieczeñstwem
Coraz wiêcej firm uwa¿a, ¿e media spo³eczno¶ciowe to dobra platforma do komunikacji z klientami. Trzeba jednak pamiêtaæ o tym, ¿e najpopularniejszy portal, Facebook, ma powa¿ne problemy z prywatno¶ci± jego u¿ytkowników.
Podstawowym problemem jest to, ¿e Facebook dzieli siê zebranymi danymi z firmami trzecimi w celu personalizacji.
Oto lista zwi±zanych z tym grzechów Faceboka:
* Aplikacja Facebook Connect dodawa³a aplikacje do profili u¿ytkowników, nie informuj±c ich o tym.
* Dziura w oprogramowaniu pozwala³a u¿ytkownikom na przegl±danie prywatnych czatów ich znajomych.
* Powi±zana dziura pozwoli³a hakerom usuwaæ osoby z listy znajomych u¿ytkownika.
* Wall Street Journal poinformowa³, ¿e Facebook dzieli³ siê z og³oszeniodawcami czê¶ci± prywatnych danych u¿ytkowników (m.in. imionami, wiekiem, zawodem i miejscem zamieszkania), ³ami±c tym samym w³asn± politykê prywatno¶ci. Facebook robi to nadal, mimo ¿e od pojawienia siê sprawy up³ynê³o ju¿ 9 miesiêcy.
Facebook naprawi³ wiêkszo¶æ opisanych dziur, ale dopiero po tym, gdy sta³y siê powszechnie znane. Mo¿na tylko zgadywaæ jakie jeszcze dziury i b³êdy czekaj± na odkrycie przez blogerów i dziennikarzy.
Dyrektor generalny Facebooka Mark Zuckerberg twierdzi, ¿e firma s³yszy g³osy u¿ytkowników i wkrótce ma siê pojawiæ prostsza wersja panelu do kontroli bezpieczeñstwa (obecnej wersji zarzuca siê nieintuicyjno¶æ). Facebook ma równie¿ zaoferowaæ mo¿liwo¶æ zablokowania udostêpniania danych zewnêtrznym podmiotom.
Nale¿y siê jednak zapytaæ dlaczego dot±d nie poprawiono tych problemów. Trzeba te¿ pamiêtaæ, ¿e wszelkie problemy w Facebooku oznaczaj± ogromn± skalê dzia³ania: serwis ma zarejestrowanych ponad 400 mln u¿ytkowników.
Krzysztof Pi±tek
Tym razem profile u¿ytkowników otrzymali fa³szywe zaproszenia do obejrzenia materia³u wideo zatytu³owanego "distracting beach babes". Komunikat pojawia³ siê wraz z miniatur± przedstawiaj±c± kobietê w bikini.
Ikonka by³a w rzeczywisto¶ci odno¶nikiem powi±zanym ze z³o¶liw± aplikacja Facebooka, informuj±c± o potrzebie zainstalowania kodeka wymaganego do odtworzenia filmu. Po zainstalowaniu z³o¶liwa aplikacja rozpoczyna³a rozsy³anie tego samego komunikatu do przyjació³ osoby, która przez nieuwagê postanowi³a "zainstalowaæ" kodek. W ten sposób ko³o siê zamyka³o.
Opisywany przypadek scamu jest podobny do tego z 15 maja - jest wiêc to ju¿ drugi wypadek utrudnienia korzystania z Facebooka w ci±gu tygodnia.
Firma Sophos wzywa autorów Facebooka, aby ci stworzyli swego rodzaju "system wczesnego ostrzegania", który móg³by informowaæ u¿ytkowników serwisu o odkryciu podobnych ataków.
hacking.pl
Facebook: lepsza i prostsza kontrola prywatno¶ci
W zwi±zku z tym, ¿e coraz g³o¶niej rozlegaj± siê g³osy krytyki pod adresem Facebooka zwi±zane z ochron± prywatno¶ci jego u¿ytkowników, sieæ spo³eczno¶ciowa licz±ca 400 milionów cz³onków zamierza za³agodziæ sytuacjê modyfikuj±c ustawienia zasad ochrony danych. Mark Zuckerberg zgodnie z zapowiedziami zaprezentowa³ na ³amach firmowego bloga zmiany uzgodnione ze specjalistami od ochrony danych osobowych i organizacjami obywatelskimi.
Zuckerberg odrzuci³ przy tym powtarzaj±cy siê czêsto zarzut, ¿e Facebook ze swoimi chaotycznymi ustawieniami prywatno¶ci idzie na rêkê reklamodawcom. Jego zdaniem chodzi raczej o to, aby u¿ytkownicy platformy czuli siê dobrze.
Podstawowe ustawienia ochrony danych maj± poza tym zapewniaæ równowagê miêdzy ochron± prywatno¶ci a mo¿liwo¶ci± znalezienia konkretnego u¿ytkownika. Wszystkie ustawienia bêd± prezentowane na jednej, a nie na wielu stronach. Pozwoli to mniej do¶wiadczonym osobom utrzymaæ kontrolê nad konfiguracj± konta; opcje szczegó³owe bêd± jednak w dalszym ci±gu osi±galne. Ustalone zasady dotycz± wszystkich publikowanych tre¶ci i wszystkich przysz³ych produktów Facebooka. Aby nie wprowadzaæ dodatkowego zamieszania, ustawienia sfery prywatno¶ci nie bêd± siê zmieniaæ tak czêsto, jak zdarza³o siê ostatnio.
Ostatecznie Facebook zaj±³ siê aplikacjami, które w czasie instalacji, po wy¶wietleniu kilku okien dialogowych, uzyskuj± wgl±d w ca³y profil u¿ytkownika. W przysz³o¶ci bêd± one musia³y podawaæ, z których danych osobowych chc± korzystaæ; poprosz± te¿ u¿ytkownika o wyra¿enie na to zgody. Podobnie wygl±da sytuacja ze stronami Facebooka, na których u¿ytkownik po klikniêciu przycisku "Podoba mi siê" dodaje swój profil. Niebawem internauta bêdzie móg³ zablokowaæ publiczne ujawnianie swojej sympatii albo generalnie zabroniæ stronom i aplikacjom korzystania z wybranych danych osobowych – nawet tych, które s± powszechnie widoczne. W takiej sytuacji na publicznie dostêpnej stronie u¿ytkownika poza jego zdjêciem i nazwiskiem nie pojawi± siê inne informacje.
hacking.pl
Laboratorium antywirusowe PandaLabs nag³a¶nia sprawê oszustw polegaj±cych na przechwytywaniu przycisku “Lubiê to”. Klikniêcie w link przenosi u¿ytkownika na stronê internetow± zawieraj±c± zdjêcia lub filmy zwi±zane z tematem. A co dziejê siê pó¼niej?
Atak polega na wykorzystaniu przykuwaj±cych uwagê wiadomo¶ci o popularnej grze Farmville, filmie “Seks w wielkim mie¶cie 2″ lub tematów dotycz±cych seksu, by przyci±gn±æ zalogowanych u¿ytkowników Facebooka, przegl±daj±cych strony internetowe za pomoc± funkcji tablicy, wiadomo¶ci lub przycisku “Lubiê to”.
Po klikniêciu w zhakowany link u¿ytkownik przenoszony jest na stronê internetow± zawieraj±c± zdjêcia lub filmy zwi±zane z tematem. Po odwiedzeniu strony na profilu u¿ytkownika Facebooka pojawia siê wiadomo¶æ, ¿e “lubi” on dan± stronê, razem z tekstem, na który u¿ytkownik nie ma wp³ywu. Jak mówi Luis Corrons, dyrektor techniczny PandaLabs, laboratorium antywirusowego firmy Panda Security: ”Ta technika dystrybucji przypomina nam robaki komputerowe, choæ tym razem wygl±da na to, ¿e nie kryje siê za tym z³o¶liwe oprogramowanie – przynajmniej na razie”.
Technika takiej manipulacji nazywa siê “clickjacking” i wykorzystuje prost± aplikacjê, która uruchamia skrypt java. U¿ytkownicy odwiedzaj±cy stronê automatycznie oznaczaj± j± jako lubian±, niekoniecznie zdaj±c sobie sprawê, ¿e polecaj± j± wszystkim znajomym z Facebooka. Jakie s± korzy¶ci dla cyberprzestêpców? ¬ród³em prawdziwych zysków jest system pay-per-click, który liczy wszystkie klikniêcia i generuje przychody na rzecz podmiotów powi±zanych, a tak¿e testy oferowane u¿ytkownikom na ka¿dej stronie, za których zrobienie musz± oni zap³aciæ.
Cyberprzestêpcy mog± zarabiaæ tylko dziêki temu, ¿e podstêpem sk³oni± nas do odwiedzenia strony internetowej z reklamami – wyja¶nia Luis Corrons. – Co gorsza, mog± oni rozpowszechniaæ z³o¶liwe oprogramowanie i zainfekowaæ nasz komputer. Ta mo¿liwo¶æ nie zosta³a jeszcze wykorzystana, ale by³oby to stosunkowo ³atwe do wykonania i skuteczne – dodaje.
Panda Labs oczywi¶cie ostrzega przed „lubieniem” na zewnêtrznych serwisach tych najbardziej nara¿onych na atak stron. [...]
vbeta.pl
1 sierpnia Facebook zamyka sklep z prezentami. Czujesz siê zawiedziony? Przeczytaj jak serwis t³umaczy swoj± decyzjê…
Pierwsze pytanie, które nasuwa siê w tej sytuacji to “Co stanie siê z wys³anymi ju¿ prezentami po 1 sierpnia?”. Jak obiecuje Facebook gifty bêd± ca³y czas widoczne w profilach u¿ytkowników. Co wiêcej, mimo tych „ciêæ” nadal bêd± równie¿ dzia³a³y zewnêtrzne aplikacje oferuj±ce podobne funkcje – umo¿liwiaj±ce wysy³anie kartek z ¿yczeniami czy okoliczno¶ciowych ikon.
Jared Morgenstern, mened¿er odpowiadaj±cy w Facebooku za gry tak t³umaczy decyzjê Facebooka „Zamkniêcie sklepu z upominkami mo¿e rozczarowaæ wielu ludzi, którzy dali swoim „friend” miliony prezentów, ale podjêli¶my t± decyzjê po dok³adnym przemy¶leniu tego. Teraz musimy skupiæ nasze wysi³ki na rzecz rozwoju innych produktów. Dziêki zamkniêciu sklepu z prezentami bêdziemy mogli bardziej skupiæ siê na poprawie i wzmocnieniu produktów i funkcji, których nasi u¿ytkownicy u¿ywaj± na co dzieñ, takich jak zdjêcia, wiadomo¶ci RSS, skrzynka odbiorcza, gry, komentarze i ró¿ne przyciski na ¶cianie.”
Jared na blogu Facebooka zapewni³, ¿e u¿ytkownicy, którzy korzystali z giftów nie strac± kredytów, za które kupowali prezenty. Po 1 sierpnia, czyli dacie zamkniêcia sklepu, zostan± one dodane do g³ównej puli kredytów wykorzystywanych do op³acania komercyjnych us³ug w serwisie takich jak gry i ró¿ne aplikacje. Morgenstern rozumie, ¿e wielu Facebookowiczów czuje siê teraz zawiedzionych, i sam bardzo ¿a³uje tej decyzji pisz±c „Zamkniêcie sklepu z upominkami to dla mnie osobi¶cie bardzo gorzka chwila”.
Osoby odpowiedzialne za zamkniêcie sklepu licz± na wyrozumia³o¶æ i obiecuj±, ¿e zastapi± go czym¶ innym, co zadowoli jeszcze wiêksz± grupê u¿ytkowników Facebooka. Skupienie siê na tym, co faktycznie odpowiada za swobodny przep³yw informacji wszystkich u¿ytkowników Facebooka jest bardzo dobrym, aczkolwiek nieco zaskakuj±cym rozwi±zaniem w czasach, gdzie na portale spo³eczno¶ciowe „upycha siê” gdzie tylko mo¿na wszelkie „nabijarki kasy” w postaci sklepów, testów inteligencji, zabaw logicznych, to nieistotne, grunt, ¿eby jeden na x internautów skusi³ siê na to i zap³aci³.
[...]
Nie tak dawno temu na Facebooku istnia³a usterka, która pozwala³a aplikacjom na instalacjê na twoim koncie bez twojej zgody. Facebook twierdzi³, ¿e naprawi³ ten problem.
B³±d z samoczynnie instaluj±cymi siê aplikacjami na Facebooku najwyra¼niej nie zosta³ naprawiony. U¿ytkownicy tego wyj±tkowo popularnego portalu spo³eczno¶ciowego znów siê na to skar¿±. Na zrzucie ekranu w galerii obok, pochodz±cego od jednego z nich, pierwsze cztery aplikacje nigdy nie by³y przez niego autoryzowane.
A warto przypomnieæ, ¿e autoryzowana przez u¿ytkownika aplikacja ma dostêp do jego prywatnych danych.
Facebook na razie milczy w tej sprawie.
Kup pan znajomego (hurtem)
"Sprzedam zaproszenie do bycia znajomym", "Ponad 30 000 znajomych! Konto aktualnie jest rzeczywiste i zwi±zane z internetem" - takie og³oszenia coraz czê¶ciej pojawiaj± siê w sieci. Pozyskiwanie fanów na spo³eczno¶ciowych portalach zmienia siê w handel u¿ytkownikami sieci - pisze "Dziennik Polski".
"Zlecê pozyskanie fanów dla firmy", "Mam do sprzedania konto fikcyjne. Konto ma 10 000 znajomych. Cena: 1000 PLN". Tego typu og³oszenia mo¿na znale¼æ w internecie obok ofert pracy, polegaj±cej na odp³atnym pisaniu "postów" na forach internetowych, blogach czy w serwisach spo³eczno¶ciowych.
Bran¿a marketingowa podjê³a wiêc prace nad przepisami, które maj± uregulowaæ sprawê zamawianych pozytywnych komentarzy o produktach i us³ugach.
- Prowadzenie kampanii reklamowych w mediach spo³eczno¶ciowych jest dozwolon±, zgodn± z prawem metod± promocji, mówi gazecie Konrad Drozdowski, dyrektor generalny Rady Reklamy. - Problem pojawia siê w sytuacji, gdy dochodzi do handlu nie¶wiadomymi niczego u¿ytkownikami internetu. Niezgodne z Kodeksem Etyki Reklamy jest wprowadzanie w b³±d w reklamie, a takim dzia³aniem mo¿e byæ powo³ywanie siê na informacje o liczbie fanów produktu lub us³ugi, kiedy s± to u¿ytkownicy fikcyjni.
Facebook uzale¿nia Amerykê
Facebook'owa obsesja ogarnê³a Stany Zjednoczone. Coraz wiêcej Amerykanów uzale¿nia siê od popularnego portalu spo³eczno¶ciowego. W przypadku 34 procent kobiet w wieku od 18 do 34 lat wej¶cie na Facebooka jest pierwsz± rzecz±, któr± robi± po przebudzeniu.
Badania przeprowadzone w maju i czerwcu wykaza³y, ¿e 39 proc. z 1,6 tysi±ca ankietowanych u¿ytkowników mediów spo³ecznych w wieku od 18 do 54 lat przyznaje siê do uzale¿nienia od Facebooka.
Internet w nocy i nad ranem
57 proc. m³odych kobiet stwierdzi³o, ¿e czê¶ciej komunikuj± siê z lud¼mi za po¶rednictwem internetu, ni¿ w rzeczywisto¶ci. 31 proc. z nich woli swój wirtualny wizerunek od realnego.
Ich uzale¿nienie daje o sobie znaæ rano, poniewa¿ zasiadaj± przy komputerze, zanim jeszcze umyj± zêby. Co ciekawsze, Facebook nie pozwala im spokojnie spaæ, bo 26 proc. kobiet specjalnie wstaje w nocy by sprawdziæ wiadomo¶ci.
Lek na samotno¶æ - Facebook
64 proc. samotnych mê¿czyzn i 50 proc. kobiet uwa¿a, ¿e Facebook u³atwia poznanie i spotkanie innych singli. 63 proc. kobiet u¿ywa serwisu jako narzêdzia u³atwiaj±cego kontakty w ¿yciu zawodowym.
Dla prawie po³owy Amerykanek Facebook stanowi ¼ród³o bie¿±cych wiadomo¶ci.
Mê¿czyznom ³atwiej odej¶æ
Ankieta wykaza³a równie¿, ¿e m³odym mê¿czyznom znacznie ³atwiej ni¿ kobietom zaprzestaæ u¿ywania Facebooka (24 proc. w porównaniu z 9 proc. kobiet).
Ufff jestem zdrowy (je¶li chodzi o FB )
Kobiety uwa¿ajcie na Facebooka
Najnowsze badanie NBC Universal’s Oxygen Media wyra¼nie informuje, ¿e 40% kobiet, które korzystaj± z systemów spo³eczno¶ciowych czuje, ¿e jest uzale¿nione od Facebooka.
Badanie na próbce 1605 doros³ych kobiet korzystaj±cych ze spo³eczno¶ciówek przynios³o wiele ciekawych informacji. Kobiety korzystaj± z Facebooka bardzo namiêtnie, 34% czyni to jeszcze zaraz po obudzeniu siê. Ponad 1/4 z badanych w wieku od 18 do 34 lat budzi siê w nocy by sprawdziæ czy co¶ nie zmieni³o siê u znajomych (czê¶æ z nich zbiera ogórki i arbuzy na FarmVille). 37% twierdzi, ¿e zasnê³a korzystaj±c z facebooka na urz±dzeniach mobilnych (iPhone, PDA itd.)
Ciekawostk± jest informacja, ¿e 63% wykorzystuje Facebooka w poszukiwaniu nowych miejsc pracy, zestawiona z informacjami, ¿e 43% badanych nie ma problemów z umieszczaniem swoich zdjêæ z ró¿nych „imprez”, prezentuj±cych je same w stanie wskazuj±cym na spo¿ycie, a 32% nie ma te¿ problemu z umieszczaniem swoich zdjêæ z ró¿nymi ¶rednio mi³ymi gestami kierowanymi w stronê aparatu.
Wiele badañ wskazywa³o, ¿e to kobiety najczê¶ciej maj± problem z kwestiami bezpieczeñstwa i ochrony prywatno¶ci co mia³o wp³yw na korzystanie (lub nie) z konkretnych us³ug. Natomiast badanie Oxygena pokazuje, ¿e ponad po³owa badanych opowiada o swoich prywatnych problemach, które je aktualnie drêcz±. Ponad po³owa te¿ nie ma problemu z wskazywaniem, w którym miejscu aktualnie siê znajduj±. 85% kobiet nie widzi problemu z zamieszczeniem na facebooku zdjêcia ze swojej randki, a 73% akceptuje umieszczanie zdjêæ pokazuj±cych jak ca³uj± siê ze swoim partnerem. To, co kiedy¶ by³o okre¶lane "nic z tego, co tu robimy nie wychodzi na, zewn±trz" czyli wieczory panieñskie, mog± byæ przedmiotem obserwacji u 73% badanych, poniewa¿ te nie maj± nic przeciwko.
54% m³odych kobiet (18-24) nie ufa Facebookowi, je¶li chodzi o bezpieczeñstwo danych osobowych, 72% wie, ¿e jak ju¿ co¶ umieszcz± na Facebooku to bêdzie tam ¿yæ wiecznie. 89% m³odych kobiet nie umieszcza wra¿liwych informacji, poniewa¿ wie, ¿e wcze¶niej czy pó¼niej trafi± do ich rodziców.
To badanie dotyczy³o kobiet w USA. Wiem, ¿e nie mo¿emy siê porównywaæ do ludzi w USA (ró¿nice kulturowe, wykszta³cenie, inne rynki, itd.), ale podmieniaj±c Facebook na Nasza-klasa mo¿na spokojnie przetworzyæ to badanie na faktyczne dane z Polski.
Tak, wiêc drogie kobiety, je¶li budzicie siê rano i sprawdzacie najpierw, co nowego na Facebooku czy Naszej-Klasie prawdopodobnie jeste¶cie uzale¿nione.
Moonopol.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl