Pogranicza
W “Obiekcie Znalezionym” w Warszawie odby³a siê prezentacja… polskiego Facebooka od GG Network. Zrobionego miejscami lepiej ni¿ orygina³.
Koncepcja – czym GG.pl ma siê ró¿niæ od konkurencji?
GG network, wychodzi z za³o¿enia, ¿e mo¿e na równych warunkach konkurowaæ z zagranicznymi potêgami czego przyk³adem jest Blip, wci±¿ skutecznie odgryzaj±cy siê Twitterowi oraz komunikator, który wci±¿ nie zosta³ wys³any na ¶mietnik historii przez Skype. Marek Sobol i Zbyszek Pienkowski podkre¶laj±, ¿e GG ju¿ posiada prê¿ne spo³eczno¶ci, a u¿ytkownicy komunikatora s± znacznie aktywniejsi od… tych z Facebooka.
- U¿ytkownicy komunikatora maj± coraz wiêksze potrzeby i nie sposób ich wszystkich zrealizowaæ w jednej aplikacji. Chc± siê komunikowaæ i wymieniaæ multimediami równie¿ w w±skich grupach przyjació³. Nie zawsze chc± prezentowaæ siebie i swoje przemy¶lenia ca³emu ¶wiatu. Coraz czê¶ciej my¶l± o prywatno¶ci, tak znamiennej dla osobistych rozmów prowadzonych na Gadu-Gadu. O tym wszystkim pamiêtali¶my gdy powstawa³a idea GG.pl jako naturalnego rozszerzenia naszego komunikatora – mówi Piotr Pokrzywa z zarz±du GG Network S.A.GG Network brakowa³o “neutralnej” platformy, podobnej do wspominanego podejrzanie czêsto Facebooka. Moja Generacja wed³ug przedstawicieli GG nie spe³nia tej roli, poniewa¿ jest zape³niona du¿± ilo¶ci± wysoce niepowa¿nych tre¶ci. Nowy serwis ma wykorzystaæ potencja³ jakim s± ju¿ istniej±ce listy kontaktów w komunikatorze. Nie bêdzie startowa³ od zera, ale z gigantyczn± spo³eczno¶ci± potencjalnych u¿ytkowników.
W praktyce, bêdzie komunikatorem rozbudowanym o “stream” (strumieñ) aktualizacji naszych i aplikacji, zdjêæ, linków znany z Facebooka lub kalekiego ¦ledzika. Facebook uzupe³ni³ serwis spo³eczno¶ciowy komunikatorem, GG robi na odwrót osi±gaj±c w praktyce ten sam efekt. Po³±czenie funkcji komunikatora, poczty GG i serwisu spo³eczno¶ciowego tworzy ultymatywne narzêdzie do komunikacji.
GG.pl ma posiadaæ równie¿ rozbudowane API udostêpnione zewnêtrznym deweloperom. Uprawnienia aplikacji dzia³aj±cych w ramach GG.pl maj± byæ kontrolowane przez u¿ytkowników. GG podkre¶la unikalne rozwi±zania technologiczne stoj±ce po stronie Backendu oraz wykorzystanie technologii AJAX, zamieniaj±ce GG.pl niemal¿e w aplikacjê desktopow±. Nad serwisem pracowa³o oko³o 90 ludzi.
Nied³ugo mo¿emy spodziewaæ siê serwisu dla deweloperów opisuj±cego dok³adnie ca³e API i jego mo¿liwo¶ci. Aplikacje bêd± dzia³a³y nie tylko na GG.pl, ale w zintegrowanym ekosystemie jaki tworzy komunikator, serwis, a najprawdopodobniej równie¿ inne us³ugi/serwisy nale¿±ce do GG Network.
Pierwsz± naprawdê powa¿n± ró¿nic± miêdzy GG.pl a Facebookiem, nie licz±c integracji z poczt±, jest mo¿liwo¶æ selekcji u¿ytkowników do których trafi± nasze aktualizacje. Mo¿na w ramach serwisu tworzyæ “konferencje”, kojarz±ce siê z “falami” w Google Wave. Czyni to z GG.pl potencjalnie interesuj±ce narzêdzie do zarz±dzania projektami. Selekcja informacji na stronie g³ównej bêdzie uzale¿niona od aktywno¶ci u¿ytkowników.
Zmiana statusu w komunikatorze zaktualizuje strumieñ aktywno¶ci na GG.pl po oko³o 5 minutach. Kolejna wersja komunikatora ma umo¿liwiæ równie¿ wygodne za³±czanie do statusu grafiki, linku, wideo. W sieci pojawi siê równie¿ ¿ó³te s³oneczko spe³niaj±ce rolê Facebookowego “udostêpnij”.
Komunikator
Rozwój GG wi±¿e siê z rozwojem komunikatora, który bêdzie mocno zintegrowany z serwisem. Nowy klient ma byæ przepisany od podstaw i szybszy, oraz umo¿liwiæ daleko id±c± personalizacjê (wycinanie niechcianych elementów? np. Tanadu?)
Ocena
GG.pl to Facebook… miejscami zrobiony lepiej ni¿ orygina³. Integruje wszystkie formy komunikacji w sieci, tworz±c co¶ nieporównywalnego z ¿adnym innym polskim serwisem. GG zrobi³o jednego dnia to nad czym Nasza-Klasa pracuje od kilku miesiêcy wprowadzaj±c zmiany krok po kroku.
Je¶li u¿ytkownicy przyjm± ciep³o nowe dziecko GG Network, NK powinna czuæ siê zagro¿ona, a internetowe agencje reklamowe szukaæ kontaktu z dzia³em sprzeda¿y GG.pl, który z pewno¶ci± bêdzie bardziej komunikatywny ni¿ ten Facebooka.
- Chcieliby¶my przez najbli¿sze miesi±ce dos³ownie co kilka dni dodawaæ do serwisu nowe funkcjonalno¶ci. Niektóre z nich s± do¶æ oczywiste, bo mo¿emy je ju¿ spotkaæ w innych serwisach. Wiele z nich bêdzie wynika³o z naturalnej integracji innych us³ug spo³eczno¶ciowych grupy GG Network. Szykujemy te¿ wele niespodzianek. Co wa¿ne, publikujemy serwis w wersji beta, poniewa¿ chcemy aby nasi u¿ytkownicy mieli realny wp³yw na to, jak bêdzie siê on rozwija³. Je¶li wiêc pytacie mnie dzi¶, co bêdzie w serwisie za rok, odpowiem – zapytajcie naszych u¿ytkowników! – mówi Marek Soból, CPO w GG Network S.A.W najbli¿szym czasie opiszemy dok³adnie ca³y serwis, gdy tylko przeprowadzimy w³asne testy na udostêpnionej przez GG becie.
No to jedziemy dalej, Szef pozwoli...
GG.pl – dlaczego mo¿e pokonaæ Facebooka i Nasz±-Klasê?
Wczorajszy tekst o nowym projekcie GG Network by³ dos³ownie pisany na kolanie podczas prezentacji. Dzi¶ mam nieco wiêcej czasu by na spokojnie zanalizowaæ, co w³a¶ciwie zrobi³o GG i czym to siê je. Sprawd¼cie równie¿ prezentacjê GG Network, któr± wczoraj zobaczyli¶my.
Interfejs GG.pl jest tak prosty jak tylko siê da i miejscami równie infantylny jak Moja Generacja, dziêki mo¿liwo¶ci np. ”zLOLowania” aktualizacji znajomych. Uzupe³nia aktywno¶æ w komunikatorze o nieco trwalsz± formê przekazu, jak± s± aktualizacje i sprzedaje konferencje w wybranymi kontaktami jako ¼ród³o informacji – mniej ulotne ni¿ te zakopane w archiwum komunikatora. W po³±czeniu z mo¿liwo¶ci± dzielenia siê zdjêciami i wideo, dubluje Facebooka nie zawracaj±c u¿ytkownikom g³owy skomplikowanymi opcjami.
Niestety, ³atwo¶æ aktualizacji mo¿e byæ przekleñstwem serwisu. Nie wszyscy u¿ytkownicy których mam w kontaktach, aktualizuj± swój status w komunikatorze w sensowny sposób nios±cy jak±¶ informacjê. W tym momencie jest o szum sk³adaj±cy siê z ¿artów, ¶miesznych filmów i informacji o zdradach i zerwaniach. Miejscami zabawny, ale w gruncie rzeczy bezu¿yteczny. Je¶li serwis ma siê przyj±æ to musi u¿ytkownikom oferowaæ dodatkow± warto¶æ, a t± zacznie tylko wtedy, gdy analogicznie jak na FB bêdzie istnia³a mo¿liwo¶æ “wyciszenia” aktualizacji ze strony niepowa¿nych u¿ytkowników komunikatora/serwisu.
Rozumiem, ¿e GG.pl to jeszcze wersja beta, ale brakuje mechanizmów selekcji informacji istniej±cych na Facebooku. W momencie udostêpnienia serwisu szerszej publiczno¶ci co ma staæ siê jeszcze dzi¶, zostanie ona zalane bezsensownym ci±giem statusów nie maj±cych nic wspólnego z ¿yciem u¿ytkowników. Spowoduje to, ¿e masa ludzi którzy z ciekawo¶ci zerkn± na serwis zamiast uczyniæ z niego komunikacyjny kokpit ucieknie z krzykiem.
Pokonaæ Goliata
Jak widaæ z mojej wczorajszej relacji podchodzê do GG.pl raczej entuzjastycznie, widz±c szansê na pokonanie tatarskich hord Marka Zuckenberga i sprowadzenia na ziemiê Naszej-Klasy, która kroczek po kroczku zmierza w tym samym kierunku co GG. Jednak GG Network wykona³o ten ruch w ostatniej chwili, poniewa¿ Facebook zbli¿a siê ju¿ w Polsce do “masy krytycznej” u¿ytkowników, która mo¿e wywo³aæ eksplozjê ilo¶ci nowych rejestracji.
Facebook sta³ siê symbolem do nowej formy reklamy w sieci. Dok³adnie wycelowanej w grupê docelow± i opartej na rekomendacjach znajomych, widzianych w strumieniu aktualizacji z naszego ¿ycia. Nasza-klasa posz³a za t± now± “mod±” tworz±c ¦ledzika i powoli próbuje przekonaæ do niego u¿ytkowników. GG nie certoli³o siê z udawaniem, ¿e chodzi o cokolwiek innego jak zdublowanie funkcjonalno¶ci FB na naszym lokalnym rynku i zbudowanie w³asnej platformy dla “socjalnej” reklamy.
Prywatno¶æ utrudnia celowanie
Jeszcze jeden du¿y problem mo¿e prze¶ladowaæ GG.pl w przysz³osci. Facebook, który przesta³ ostatnio udawaæ, ¿e interesuje go prywatno¶æ u¿ytkowników jest potê¿ny g³ównie dziêki informacjom, jakie zbiera na ich temat . Umo¿liwiaj± one dok³adne wcelowanie reklamy w grupê docelow±. Np. mi³o¶ników tajskiego ¿arcia mieszkaj±cych w Sosnowcu i maj±cych powy¿ej 25 lat. S³u¿y temu miêdzy innymi linkowanie zainteresowañ z Fanpage, rozbudowany profil i ca³a masa ustawieñ prywatno¶ci zniechêcaj±cych do zmiany domy¶lnych ustawieñ.
GG.pl nie do¶æ, ¿e domy¶lnie ukrywa tego rodzaju informacje to jeszcze potraktowa³o profil usera po macoszemu, w imiê prywatno¶ci odbieraj±c sobie mo¿liwo¶æ dok³adnego wcelowania reklamy po zainteresowaniach. Tak wiêc, bêdzie prawdopodobnie oferowaæ masow± (je¶li projekt chwyci), ale efektywn± i bardziej upierdliw± dla u¿ytkowników, reklamê. Ni¿ Facebook, którego chce GG Network najwyra¼niej spacyfikowaæ zanim i w Polsce siêgnie pod koronê najwiêkszej spo³eczno¶ci.
Wci±¿ wierzê, ¿e serwis bêdzie siê rozwija³ (co GG Network obiecywa³o kilkukrotnie) i bazuj±c na 10 milionach u¿ytkowników komunikatora oraz coraz bogatszej funkcjonalno¶ci zaoferuje lokaln± alternatywê dla Facebooka i Naszej Klasy. Liczby naprawdê licz± siê w tym biznesie bardziej ni¿ opinie geeków zachwycaj±cych sie funkcjonalno¶ciami FB i integracj± z setk± serwisów, a obok NK i Google, jedynie GG mo¿e siê pochwaliæ w Polsce naprawdê imponuj±cymi numerkami. U¿ytkowników, nie geeków.
vbeta.pl
GG.pl - pierwsze wra¿enia z nowego serwisu spo³eczno¶ciowego GG Network
Je¶li korzystacie ju¿ z Facebooka, to w³a¶ciwie ¿adna funkcja z GG.pl nie bêdzie Wam obca. Jest strumieñ wiadomo¶ci z mo¿liwo¶ci± komentowania, dodawania zdjêæ, filmów i linków. Interfejs bardzo przypomina ten znany z Poczty GG (która, nota bene jest tak¿e zintegrowana z GG.pl). Z serwisem zintegrowano tak¿e komunikator Gadu Gadu ³±cznie z zaimportowan± list± kontaktów.
GG.pl i podej¶cie do prywatno¶ci, czyli co mi siê podoba
G³ówn± ró¿nic± miêdzy GG.pl a Facebookiem jest sposób podawania informacji na ¦cianie/Pulpicie. W serwisie GG wchodz±c na profil jakiej¶ osoby widzieæ bêdê jedynie wspólnych znajomych. Je¶li nie uczestniczê w ¿adnej rozmowie z t± osob±, nie bêdê mia³a dostêpu do wpisów na jej Pulpicie, co w przypadku Facebooka zale¿ne jest od wybranych ustawieñ prywatno¶ci.
Przedstawiciele GG Network podkre¶lali, ¿e wyci±gnêli wnioski z niedawnych kontrowersji dotycz±cych kwestii prywatno¶ci na Facebooku. W GG.pl w ³atwy sposób mamy mieæ mo¿liwo¶æ dzielenia siê my¶lami i uwagami jedynie z wybranymi osobami z listy kontaktów. W Facebooku tak¿e jest taka mo¿liwo¶æ, wybieraj±c poszczególnych odbiorców lub tworz±c specjaln± ich grupê.
GG.pl rozwi±zuje to tworz±c tzw. Konferencje. Maj± one swoje specjalne miejsce na stronie serwisu; mo¿na spersonalizowaæ nazwy poszczególnych grup, dodaæ zdjêcia itd oraz przede wszystkim osoby, które maj± w rozmowie partycypowaæ. W miarê powstawania kolejnych konferencji na samej górze pojawiaæ siê bêd± te, których u¿ytkownicy bêd± najbardziej aktywni.
Podoba mi siê tak¿e to, ¿e w ustawieniach profilu opcj± domy¶ln± jest tryb "prywatny" co oznacza, ¿e dane widoczne s± jedynie dla osób znajduj±cych siê w gronie moich znajomych. Mo¿na tak¿e wybraæ tryb "publiczny" lub zaznaczyæ, ¿e profil zawiera "tre¶ci tylko dla doros³ych".
Dla przysz³o¶ci GG.pl wa¿ne mo¿e okazaæ siê otwarcie API (to miedzy innymi dziêki temu du¿± popularno¶æ zyska³ Facebook). API ma zostaæ czê¶ciowo otwarte na pocz±tku dla wybranych partnerów, a nastêpnie w ci±gu kilku miesiêcy dla wszystkich zainteresowanych.
GG.pl daje tak¿e wiêcej mo¿liwo¶ci reakcji na wpis na Pulpicie, co jest ca³kiem dobrym rozwi±zaniem. Na Facebooku wpisy mo¿na w³a¶ciwie tylko skomentowaæ lub "polubiæ". Nie jestem natomiast przekonana co do sposobów reakcji. Wpis mo¿e byæ bowiem oznaczony jako "Fajne", "LOL", "WOW", "Blee" albo "£za".
GG.pl i publikowanie tre¶ci, czyli co mi siê nie podoba
Co wydarzy siê na GG.pl, zostaje na GG.pl. Wpisu raz opublikowanego nie mo¿na usun±æ. To raczej ¶rednio mnie przekonuje, jako ¿e chcia³abym mieæ mo¿liwo¶æ np. poprawienia literówki. Niestety - je¶li co¶ zostanie opublikowane, bêdzie opublikowane.
Mam tak¿e zastrze¿enia zwi±zane z dodawaniem do strumienia zdjêæ, linków lub wideo. Jest trochê mniej intuicyjne ni¿ na Facebooku - najpierw trzeba zatwierdziæ dodanie, a dopiero pó¼niej mo¿na publikowaæ.
W GG.pl funkcjonuje multilogowanie, co ogólnie jest dobrym rozwi±zaniem, jako ¿e mo¿na mieæ na przyk³ad dostêp do historii rozmowy i z desktopa i z telefonu. Jest jednak pewne ?ale?. Multilogowanie oznacza tak¿e, ¿e je¶li u¿ywam GG.pl na komputerze, a w tle uruchomiony mam komunikator Gadu-Gadu, to mimo i¿ rozmowê prowadzê za po¶rednictwem serwisu, to i tak otrzymujê równolegle wiadomo¶ci na GG.
Co GG Network chowa w rêkawie
Do koñca roku pojawiæ ma siê kolejne wydanie komunikatora, roboczo nazwane na razie GG 2011. Obiecywano nam, ¿e nastêpna wersja Gadu Gadu bêdzie stworzona ca³kowicie od nowa i ma dawaæ du¿e mo¿liwo¶ci personalizacji. Zadowolone mog± byæ z nich te osoby, które uzna³y GG 10 za "prze³adowany funkcjami i reklamami kombajn". Przedstawiciele GG Network mówili bowiem, ¿e mo¿na bêdzie dostosowaæ ilo¶æ funkcji oferowanych przez komunikator do w³asnych potrzeb, wybieraj±c wersjê bardziej zbli¿on± do starszych wydañ (komunikator w komunikatorze) lub tak±, która jest kontynuacj± wersji obecnej. Nie zdradzono jednak na razie w jaki sposób zostanie to rozwi±zane.
GG.pl - przyjmie siê?
Gadu Gadu to najpopularniejszy komunikator w Polsce. Co miesi±c korzysta z niego oko³o 10 milionów u¿ytkowników. Czy dadz± siê oni namówiæ na korzystanie tak¿e z "wiêkszego GG" w postaci serwisu spo³eczno¶ciowego? Marek Soból z GG Network jest optymistyczny:
Mamy ju¿ u¿ytkowników, nie musimy o nich walczyæmówi³. Przypomina mi siê jednak, ¿e takie same s³owa pada³y ze strony Google przy okazji uruchamiania Buzza w Gmailu. "Z naszej poczty korzysta kilkadziesi±t milionów u¿ytkowników, teraz bêd± mogli korzystaæ tak¿e z naszej wersji serwisu spo³eczno¶ciowego". Okaza³o siê jednak, ¿e Buzz by³ chwilow± ciekawostk±, a po chwili zainteresowania u¿ytkownicy powrócili na Facebooka.
GG.pl to ciekawy, polski serwis spo³eczno¶ciowy, opieraj±cy siê na sprawdzonych funkcjach z Facebooka. Czy jednak zyska ³askawe przyjêcie? W¶ród osób, które ju¿ aktywnie korzystaj± z serwisu Marka Zuckerberga chyba nie, nie zaoferuje im bowiem wielu nowych funkcji. Chocia¿ warto pamiêtaæ, ¿e wolimy nasze, polskie rozwi±zania. Wolimy Allegro ni¿ eBay; Nasz± Klasê a nie Facebooka; raczej Gadu Gadu ni¿ ICQ ni¿ inny zagraniczny komunikator. Je¶li w czym¶ upatrujê mo¿liwego ¼ród³a sukcesu GG.pl, to w³a¶nie w tych narodowych upodobaniach.
technologie.gazeta.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl