Horrory wszech czasów 

Pogranicza

"Egzorcysta" (1973) – jeden z kamieni milowych gatunku, przera¿aj±cy horror o dziewczynce opêtanej przez diab³a i ksiêdzu, który próbuje j± egzorcyzmowaæ. Mimo blisko czterdziestu lat film Friedkina w ogóle siê nie zestarza³, a sceny z opêtanym dzieckiem do dzi¶ robi± wra¿enie. S± zreszt± uparcie parafrazowane w dziesi±tkach innych filmów grozy, a jeszcze czê¶ciej parodiowane w komediach. To tu Max von Sydow zagra³ jedn± ze swych najlepszych ról w karierze – tytu³owego Egzorcysty. "Egzorcysta" jest wyj±tkowy jeszcze pod jednym wzglêdem – to nadzwyczaj rzadki przypadek ¶wietnej ekranizacji ¶wietnej powie¶ci. Zwykle najlepsze ksi±¿kowe horrory ciê¿ko prze³o¿yæ na ekran, a najlepsze filmy powstaj± na podstawie "takich sobie" ksi±¿ek. Tu zarówno literacki orygina³ Williama Petera Blaty’ego, jak i film Williama Friedkina s± najwy¿szej próby.


"Koszmar z ulicy Wi±zów" (1984) – pocz±tek mojego ulubionego cyklu slasherów. Jako¶ Freddy Krueger – morderca ze snów znacznie bardziej do mnie przemawia ni¿ wszelakie Jasony czy Michaele Myersy. Niedrogi horror Wesa Cravena mia³ li tylko podtrzymaæ popularno¶æ znanego z "Wej¶cia smoka" Johna Saxona, a sta³ siê pocz±tkiem potê¿nego cyklu, który wylansowa³ Roberta Englurda na gwiazdê gatunku. W kolejnych czê¶ciach by³o coraz zabawniej, coraz obrzydliwiej i coraz pomys³owiej – wszak nastolatki maj± najró¿niejsze sny, a ka¿dy z nich mo¿e zamieniæ siê w horror. Dodatkowy bonus – to w tym filmie zadebiutowa³ Johnny Depp w roli sympatycznego m³odzieniaszka rozchlapanego z czasem po ¶cianach i suficie.


"L¶nienie" (1980) – a to w³a¶nie wcze¶niej wspomniany przypadek genialnej ekranizacji znacznie przekraczaj±cej poziom literackiego pierwowzoru. Nie twierdzê, ¿e powie¶æ Stephena Kinga jest bardzo z³a, ale z czasem zacz±³ pisaæ znacznie lepsze, a efekt ekranowy jaki wspólnymi si³ami osi±gnêli Stanley Kubrick i Jack Nicholson to szczyt szczytów grozy. A rzecz w najwiêkszym skrócie traktuje o szaleñstwie. I jest siê czego przestraszyæ.


"Martwe z³o" (1981, 1987, 1992) – nie chcia³bym rozdzielaæ tej trylogii Sama Raimiego, wiêc potraktujmy j± jako ca³o¶æ. Tym bardziej, ¿e trzy ods³ony historii Asha, który ma ciê¿kie ¿ycie przez znaleziony w domku na odludziu Necronomicon (Ksiêgê Umar³ych), idealnie oddaj± ducha filmowych cyklów grozy. Najpierw powsta³ kameralny, przera¿aj±cy horror nakrêcony przez m³od± grupkê zapaleñców wyposa¿onych w wielk± wyobra¼niê i kilka wiaderek z ró¿nokolorow± mazi±. Potem po kilku latach nakrêcono za wiêksze pieni±dze kontynuacjê, a w zasadzie drugi raz to samo, tylko jeszcze ostrzej, mroczniej i mocniej. A poniewa¿ dalej i¶æ siê nie da³o, to trzecia czê¶æ (znana jako "Armia Ciemno¶ci") to w zasadzie parodia poprzednich. I tak rozumiem dobr± zabawê kinem grozy.


"Martwica mózgu" (1992) – niskobud¿etowy nowozelandzki horror, który, gdybym musia³ warto¶ciowaæ, pewnie znalaz³by siê na pierwszym miejscu tego zestawienia. Zakocha³em siê w nim od pierwszego razu i wielbiê do dzi¶, uparcie ¶ledz±c dalsz± karierê jego twórcy. Co zreszt± nie jest trudne, bo aktualnie Peter Jackson to jedno z najbardziej rozpoznawalnych nazwisk w bran¿y. A jego uroczy horror sprzed lat to totalna makabreska o epidemii, która ogarnia ma³e miasteczko zamieniaj±c nieomal wszystkich w przera¿aj±ce, wyg³odnia³e i paskudne bestie. Mniej wiêcej co kwadrans filmu wydaje siê, ¿e ju¿ g³upiej, bardziej obrzydliwie, makabrycznie i ¶miesznie zarazem siê nie da, a Jackson spokojnie udowadnia, ¿e da siê. No, mistrz!!! A je¶li komu¶ bêdzie ma³o, polecam równie jego rado¶nie przera¿aj±cy i obrzydliwy debiut "Z³y smak" (1987).


"Obcy - 8pasa¿er Nostromo" (1979) – do dzi¶ nie wiem, czy przeklinaæ, czy dziêkowaæ pani bileterce, która wpu¶ci³a mnie (niewinne wówczas dziecko w po³owie podstawówki) do kina na ten filmu Ridley’a Scotta. Bo z pewno¶ci± ten seans by³ jednym z najmocniej kszta³tuj±cych moje zami³owania i gusta wydarzeñ kulturalnych mej m³odo¶ci. Ten gotycki horror sf by³ (i jest do dzi¶) jak uderzenie m³otem. Idealnie skomponowany, piêknie nakrêcony z najlepszym potworem wszechczasów (brawo Giger!). To wszystko, co pó¼niej powsta³o z Alienami w roli g³ównej jest albo znacznie s³absze, albo (jak "Obcy – Decyduj±ce starcie") nale¿y tak naprawdê do innych gatunków filmowych. Tu za¶ mamy do czynienia z groz± w czystej postaci. + dodatkowe ma³e punkty za kota i Sigourney Weaver w majteczkach.


"Od zmierzchu do ¶witu" (1996) – i jeszcze jeden przyk³ad mojej ulubionej zabawy w grozê. Tu panowie Tarantino i Rodriguez pokazali, ile frajdy mo¿e byæ w beztroskiej zabawie z wampirami. Ten film (je¶li kto¶ go jeszcze nie obejrza³) robi ¶wietne pierwsze wra¿enie – przez po³owê jest bowiem po prostu ostr± sensacj±, po której nikt by siê nie spodziewa³ niczego nadprzyrodzonego. A¿ tu nagle! Kultowa obsada (Clooney, Hayek, Keitel, Tarantino, ale tak¿e Marin, Trejo, Savini, Williamson) I jeszcze bardziej kultowa muzyka! Do dzi¶ mam p³ytê z tego filmu w samochodowym podrêcznym zestawie na d³u¿sze trasy.


"Sierociniec" (2007) – zdecydowanie mój ulubiony przedstawiciel najnowszej fali hiszpañskiej grozy. Oto matka szukaj±ca swego zaginionego dziecka i stary sierociniec pe³en tajemnic i duchów. Subtelnie mroczny i pe³en uroku film o rozpaczy i ob³êdzie. Jedna z niewielu misternych filmowych konstrukcji, która broni siê zarówno na poziomie nadprzyrodzono¶ci i rzeczywisto¶ci. Cudna przeciwwaga do wspó³czesnych slasherów i ekranowych masakr w trójwymiarze.


"Szósty zmys³" (1999) – w tej historii o duchach wa¿niejsza od samego strachu jest pewna zagadka, ale nie zmienia to faktu, ¿e to tak¿e piêknie wymy¶lona opowie¶æ grozy. Shyamalan zaskoczy³ wszystkich histori± o ch³opcu, który "widzi zmar³ych ludzi" i udowodni³, ¿e horror mo¿e zaskakiwaæ nie tylko gwa³townie wyskakuj±cym zza rogu facetem z maczet±. A poza tym obsadzi³ w swoim filmie Bruce’a Willisa. Czegó¿ mo¿na chcieæ wiêcej?


"¦wit ¿ywych trupów" (2004) – i na koniec co¶ z zombie. A skoro ma byæ to, co lubiê najbardziej, to bêdzie to nowsza wersja "¦witu ¿ywych trupów" – debiut Zacka Snydera. Jego zombie to podrasowane bestie na miarê XXI wieku, które nie zachowuj± siê ju¿ jak emerytowani pracownicy poczty, a biegaj± i wrzeszcz± jak fanki Britney w dniu koncertu. I takie zombie stanowi± dla bohaterów jakie¶ wyzwanie. Zwykle zreszt± zabójcze. Ale w koñcu o to chodzi.



Horrory wszech czasów.. czê¶æ z nich widzia³am, ale czy wszystkie s± takie dobre?

"Sierociniec" mi siê podoba³ ca³kiem fajne, co¶ "innego", ciekawszego

"¦wit ¿ywych trupów" jak i wszystkie jego inne czê¶ci... nie porywaj±, nie zaskakuj± z czasem nudz±

"Egzorcysta" ... '73 r - jak na tamte czasy to ca³kiem, ca³kiem

Ogólnie do listy doda³a bym "Dracule" - kultowy film, tak samo jak powie¶æ Brama Stokera, od której praktycznie wszystko siê zaczê³o

Tak samo na uwagê zas³uguje film "Klucz do koszmaru" (The Skeleton Key)
Niesamowity scenariusz, do koñca zaskakuj±ca, zawrotna akcja... rewelacja!
Wszystkie powy¿sze filmy maj± co¶ w sobie......Koszmar z ulicy Wi±zów i jego 8czê¶ci trochê potem robi siê monotonne,ale utrzymuje w fotelu.......Egzorcysta i L¶nienie,trochê stare,ale czym starsza edycja,tym lepsza.......Martwe z³o i Martwica mózgu,wed³ug mnie mog± postraszyæ,ale nie fanów tego typu filmów(horrorów).......Obcy......bardziej mi siê podoba³ w ekranizacji czê¶ci Obcy vs Predator.......Od zmierzchu do ¶witu,czyli "jak naj³atwiej z cz³owieka zrobiæ wampira",z dodatkiem i smaczkiem erotyki,wogóle tej pozycji wed³ug mnie nie powinno tutaj byæ.......Sierociniec,bardzo ciekawa fabu³a,wci±gaj±ca do samego koñca,polecam ka¿demu,kto potrafi wytrzymaæ przynajmniej godzinê przy horrorze i go zrozumieæ,a nie,siê tylko wystraszyæ........Szósty zmys³,ciekawy i do ogl±dniêcia,ale czy go mo¿na nazwaæ horrorem,k³óci³bym siê........¦wit ¿ywych trupów i wszystkie tytu³y zwi±zane z trupami,to ju¿ bardziej bajkowe ni¿ przera¿aj±ce........

A kto pamiêta jeden z najstarszych horrorów,o ile nie najstarszy,s³ynny film Hitchcocka "Ptaki",a mo¿e próbuj±ce siê coraz bardziej uwspó³cze¶niæ "Jekyll&Hyde",chyba,¿e bardziej oparte na faktach,jak "Masakra w Chicago"...........

Horrory wszech czasów

Moni¶,my¶lê,¿e w tym temacie,bêdzie bardzo du¿o do pogadania.........
"Ptaki" Bo¿yszcze, co to w ogóle by³o


"Ptaki"

Jeszcze mam u siebie wersjê czarno-bia³±......to jest dopiero klasyka.........
Jeszcze mam u siebie wersjê czarno-bia³±......to jest dopiero klasyka.........

To tego akurat Ci nie zazdroszczê
Dlaczego... takie czarno-bia³e klasyki maja swój klimat no, mo¿e nie zawsze O co chodzi w tym filmie korek? Bo nie jestem pewna czy to go widzia³am

Ja kiedy¶ zawsze chcia³am obejrzeæ "Nosferatu". Mia³am tak± okazjê w CK Zamek w Poznaniu, gdzie przygrywa³a do tego orkiestra... ale niestety nie porwa³ mnie wtedy ten film
To tego akurat Ci nie zazdroszczê

Normalnie przy takim old-schoolowym horrorze jest niepowtarzalny klimat........

mo¿e nie zawsze

Aaa,to trzeba siê wczuæ w film,a nie od razu po 15minutach z niego rezygnowaæ...........

O co chodzi w tym filmie korek?

Ju¿ t³umaczê.........

Ptaki (1963)
The Birds (USA, 1963)
Horror

Kiedy atrakcyjna blondynka Melanie Daniels przybywa do Zatoki Bodega w pogoni za przystojnym kawalerem Mitchem Brennerem zostaje niespodziewanie zaatakowana przez mewê. Nagle tysi±ce oszala³ych ptaków zaczynaj± gromadziæ siê w mie¶cie. Ofiarami ich ataków padaj± zarówno dzieci jak i doro¶li mieszkañcy miasta. Wkrótce Mitch i Melanie zmierz± siê w walce o swoje ¿ycie ze ¶mierteln±, niewyt³umaczaln± si³±, której nikt nie potrafi powstrzymaæ.

"Klucz do koszmaru" (The Skeleton Key)

Z Kate Hudson w roli opiekunki........równie¿ jest ¶wietny.......

Takie horrory,które trzymaj± napiêcie i akcjê do ostatnich chwil,s± bardzo dobre..........co mogê poleciæ tak na szybko........Kilometr 31,Monia,powinno ci siê spodobaæ.........
Aaa,to trzeba siê wczuæ w film,a nie od razu po 15minutach z niego rezygnowaæ...........

Aa nie muszê przyznaæ ¿e z niego nie rezygnowa³am siedzia³am i zastanawia³am siê kto wpad³ na tak fenomenalny pomys³ ¿eby zamieniæ ptaki w prawie krwio¿ercze bestie
zastanawia³am siê kto wpad³ na tak fenomenalny pomys³ ¿eby zamieniæ ptaki w prawie krwio¿ercze bestie

Sam(¶.p.)Alfred Hitchcock........
"Ptaki" Bo¿yszcze

Martin Campbell porzuci³ remake horroru "Ptaki". Jego miejsce na planie zajmie Dennis Iliadis.

Oryginalne dzie³o, zrealizowane w roku 1963 przez Alfreda Hitchocka, powsta³o na kanwie opowiadania Daphne du Maurier. Film przedstawi³ historiê piêknej blondynki Melanie Daniels i atrakcyjnego kawalera Mitcha Bremnera, stawiaj±cych czo³a chmarom ptaków, które z niewinnych stworzeñ przeistoczy³y siê w mordercze bestie atakuj±ce doros³ych i dzieci.

W nowej wersji filmu mia³a wyst±piæ Naomi Watts, jednak nowy re¿yser filmu, Dennis Iliadis, potwierdzi³, ¿e i ona nie jest ju¿ zainteresowana udzia³em w produkcji.

Pocz±tkowo za kamer± mia³ stan±æ Martin Campbell, jednak ze wzglêdu na inne zobowi±zania, zrezygnowa³ z projektu.

Za produkcjê odpowiada studio Platinum Dunes Brada Fullera. Realizacja filmu nie rozpocznie siê wcze¶niej ni¿ w 2011 roku.

Dennis Iliadis ma ju¿ na koncie remake jednego s³ynnego horroru "Ostatni dom po lewej".
Ok, je¶li ju¿ o tym mowa to ja do tej ca³ej kolekcji dorzucê film który dosyæ nie dawno mieli¶my okazjê ogl±daæ a mianowicie "30 dni mroku".

Akcja filmu rozgrywa siê w ma³ym miasteczku na Alasce ca³kowicie odciêtym od ¶wiata.

Ta odizolowana spo³eczno¶æ musi sobie radziæ w okropnych warunkach, poniewa¿ co roku miasteczko zapada w tytu³owy mrok na 30 dni.

Re¿yser dorzuca do tego wszystkiego grupkê wampirów, która za pierwszorzêdny cel stawia sobie zag³adê wszystkich mieszkañców tak aby oni mogli zaj±æ ich miejsce.

Dopóki nie obejrza³em tego filmu wydawa³o mi siê, ¿e to kolejna dawka bezsensownej gierki z wampirami w tle.

Muszê przyznaæ, ¿e po seansie by³em mi³o zaskoczony.

Nie ma tu bohaterskich czynów i bezsensownych dialogów za to dobre kino.

Klimat stworzony w filmie naprawdê trzyma w napiêciu, ¶wietnie ukazana desperacja mieszkañców miasteczka chc±cych ocaliæ ¿ycie bliskich jak i w³asne.

Sama pogoda ukazana w filmie wzbudza chêæ przytulenia siê do drugiej osoby





Ogólna ocena 9/10

Naprawdê gor±co polecam
Kruk The Crow (1994)

W wigiliê Halloween zostaje brutalnie zamordowanych dwoje m³odych ludzi: Shelly Webster i muzyk Eric Draven (Brandon Lee). Nastêpnego dnia mieli siê pobraæ...
Legendy mówi±, ¿e kruk przenosi dusze zmar³ych osób do ¶wiata umar³ych. Czasami jednak niespokojn± duszê mo¿e kruk przenie¶æ ze ¶wiata zmar³ych z powrotem do ¶wiata ¿ywych, aby naprawi³a wyrz±dzone z³o. Rok po swojej ¶mierci Eric Draven powraca, za towarzysza maj±c tytu³owego kruka.
Akcja filmu dzieje siê w nieokre¶lonym czasie, w mie¶cie, gdzie na ulicach rz±dzi przemoc, policja nie potrafi zapanowaæ nad sytuacj±, a najbardziej wp³ywow± osob± jest Top Dollar (Michael Wincott), chaotyczny szef przestêpczego pó³¶wiatka. Eric w krucjacie przeciwko swoim mordercom znajduje wsparcie w osobach nastoletniej przyjació³ki o imieniu Sarah (Rochelle Davis) i policjanta Albrechta (Ernie Hudson).

Zdjecia do tego filmu zosta³y przez polaka Dariusza Wolskiego . Rezyserem tego thrillera jest Alex Proyas'e. Bardzo dobry film polecam ka¿demu kto nie oglada³.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl