Reklamy w kinie trwa³y 40 min. To horror! 

Pogranicza

Czasy, w których kupuj±c bilet do kina mieli¶my pewno¶æ, ¿e zobaczymy przede wszystkim film, dawno siê skoñczy³y. Witajcie w nowym kinie "kapitalizmu reklamowego", w którym wasz film jest tylko dodatkiem do pude³ka popcornu, nachosów i reklam podpasek.

- Wczoraj razem z moim ch³opakiem posz³am do Multikina Z³ote Tarasy na film - napisa³a na Alert24 Mamma. - Projekcja trwa³a ok. 80 min. - podkre¶la Alertowiczka. - Jednak blok reklam i zapowiedzi filmowych to by³ prawdziwy horror - ci±gn±³ siê ok. 40 min. - dodaje.

- Przecie¿ to nienormalne, ¿e p³acimy ponad 20 z³ za bilet i jeszcze jeste¶my katowani reklamami, które trwaj± tyle ile po³owa filmu! - ¿ali siê.

Reklama w kinie, czy kino w reklamie?

Wiêkszo¶æ z nas ju¿ przyzwyczai³a siê do reklam w kinach. Dzisiaj w ¶wi±tyniach "X muzy" znajdziemy je wszêdzie: na plakatach, na pude³kach popcornu, na biletach, a nawet na pisuarach. Poza tym, przed filmem bêdziemy musieli tak¿e zobaczyæ blok reklamowy przetykany zapowiedziami filmów (tzw. trailery). Przewa¿nie nie zdajemy sobie sprawy, kto odpowiada za jego wy¶wietlanie, d³ugo¶æ bloku i jego kszta³t.

Zdania co do polityki reklamowej w trakcie seansów s± podzielone. - Uwa¿am siê za osobê my¶l±c± i do mnie nie wszystkie reklamy docieraj± - mówi jeden z przechodniów zapytany przez portal Gazeta.pl. - Reklamówki mi nie przeszkadzaj±. Lubiê je ogl±daæ - oponuje kto¶ inny.

Reklama czêsto jest odbierana, jako element dzia³alno¶ci biznesowej, bez której nie mogliby¶my zobaczyæ w kinach niczego. Nasi rozmówcy czêsto podkre¶lali, ¿e spoty to nieprzyjemny, ale nieodzowny element: "Ja nie zwracam na nie uwagi, ale kina musz± siê przecie¿ z czego¶ utrzymywaæ", "Projekcje musz± zostaæ z czego¶ op³acone" - argumentowali.

Brak regulacji = róbta co chceta

Czy rzeczywi¶cie? Z naszych rozmów z pracownikami bran¿y filmowej wynika, ¿e nie zupe³nie tak jest. Brokerzy reklamowi, dystrybutorzy filmów, dyrektorzy kin i pracownicy wielosalowych sieci kinowych, nieoficjalnie przyznaj±, ¿e dochód z reklam to najczê¶ciej dopiero trzeci lub czwarty punkt w bud¿ecie. - Najwiêcej zarabiamy na biletach i barze. Reklama jest na dalszym miejscu - potwierdza manager jednej z najwiêkszych sieci kin w kraju.

Poza tym w kraju ¶wietnie prosperuj± tak¿e kina, które nie wy¶wietlaj± reklam prawie w ogóle. - Widzowie na nie narzekaj± - wyja¶nia Adam Trzopek, dyrektor kultowego warszawskiego kina Muranów.

Dlaczego wiêc nara¿aj±c siê na zra¿enie klientów, reklamy w innych kinach s± tak d³ugie?

- Prawo krajowe nie reguluje i nie ogranicza w ¿aden sposób d³ugo¶ci bloku reklam i zwiastunów wy¶wietlanych przed seansami - mówi Kinga Do³êga, Dyrektor Biura Reklamy sieci kin Multikino (21 multipleksów, 186 sal). Wszyscy rozmówcy podkre¶lali, ¿e ca³a polityka w tej sprawie jest odgórnie ustalana przez w³adze poszczególnych sieci i spó³ek.

Ciasne, ale w³asne - czyli "Wysokie standardy"

- Faktycznie w Polsce nie ma ¿adnych regulacji w tej sprawie - przyznaje Jakub Dmitrowski odpowiadaj±cy za PR w firmie New Age Media (spó³ka nale¿y do sieci Cinema City - 28 multipleksów, 314 sal - zajmuje siê sprzeda¿± powierzchni i czasu reklamowego nie tylko dla Cinema City, ale i innych kin. Posiada ponad 70% ekranów multipleksowych w Polsce).

Ale jak podkre¶la: "Cinema City samo sobie narzuci³o wysokie standardy reklamowe". - Wprowadzili¶my odgórn± granicê trwania bloku reklamowego - to maksymalnie 12 minut - t³umaczy. - U nas reklamy maj± trwaæ do 15 minut - wtóruje Do³êga. Podobnie jest w mniejszych kinach: Atlantic to maksymalnie 6 min., Kinoteka i Helios Kinoplex ok. 5 min.

- Mimo to w kinach w du¿ych miastach na nasz ulubiony film czekamy czêsto grubo ponad 30 min - przyznaje jeden z dystrybutorów filmów.

Trailer, reklama, brake...

Dlaczego? - Bo to co widzimy przed filmem sk³ada siê z dwóch elementów - opowiada dyrektor warszawskiego kina Atlantic, Krzysztof Konopacki. - Pierwszy to reklamy - np. szamponu czy gazety. Drugi to zwiastuny filmowe - wyja¶nia. - Reklamy uk³adane s± w tzw. breakach - blokach reklamowych, które przetykaj± trailery - wyja¶nia Do³êga.

Za to ile trailerów znajdzie siê w seansie odpowiada zarówno dystrybutor wy¶wietlanego filmu jak i w³adze danego kina.



Dystrybutor, kino, broker = ba³agan

Niemal wszyscy dystrybutorzy zastrzegaj± sobie ilo¶æ gwarantowanych zwiastunów, które mog± domontowaæ do kopii wy¶wietlanego filmu. - Do³±czamy nie wiêcej ni¿ dwa zwiastuny - opowiada Tomasz Koæ dyrektor dzia³u Dystrybucji Kinowej Monolith Films, jednej z najwiêkszych takich firm w kraju. Tak samo robi m.in. Best Film czy Against Gravity. - Mimo to zwiastunów jest wiêcej, bo same kina równie¿ do³±czaj± trailery i promuj± wy¶wietlane przez siebie pozycje - t³umaczy Koæ.

Jak opowiedzieli nam managerzy kin, najczê¶ciej do³±czaj± "od trzech do piêciu trailerów, które mog± trwaæ do piêciu minut ka¿dy".

Nawet mniejsze kina, mimo ¿e nie chc± mieæ w swoich salach zbyt wielu reklam, czêsto wy¶wietlaj± ich niemal tyle ile multipleksy. Wszystko przez nieprzemy¶lane umowy z tzw. brokerami reklamowymi, czyli firmami, które specjalizuj± siê w sprzeda¿y czasu i przestrzeni reklamowych na rzecz kin.

- My zagwarantowali¶my sobie limit reklamowy - opowiada dyrektora Atlantica. - Jednak wiele kin nie ma takich limitów w umowach i przez to traci kontrolê nad ilo¶ci± spotów - dodaje.

Przez te niedoci±gniêcia, chêæ maksymalizacji zysków brokerów i multipleksów widz otrzymuje wiêc zlepek materia³ów za³±czanych przez ró¿ne podmioty. - Niestety nie mamy na to ¿adnego wp³ywu - przyznaje chc±c pozostaæ anonimowym pracownik firmy dystrybucyjnej. - Multipleksy i du¿e kina w centrach miast ju¿ dawno zapomnia³y do czego s³u¿± - uwa¿a inny. - Za bilety p³acimy, ¿eby otrzymaæ produkt rozrywkowy wysokiej jako¶ci - a to oznacza mo¿liwie, jak najmniej ska¿ony reklamami - dodaje.

Ich zdaniem "dzisiejszy model biznesowy ma³o przejmuje siê klientem".

Zabójcza matematyka

- Chodzi o jak najwy¿szy, maksymalnie wy¶rubowany zysk - opowiadaj±. Dlatego coraz czê¶ciej w kinach widzimy dok³adnie te same reklamy, które ogl±damy w trakcie wy¶wietlanych w telewizji filmów. - Kiedy¶ tak nie by³o. Spotów by³o mniej i by³y szyte pod bardziej wymagaj±cego klienta - opowiada dyrektor jednego z wroc³awskich kin.

Policzmy wiêc: u¶redniaj±c w kinie czekaj± na nas 2 trailery dystrybutora - liczmy, ¿e po 3 min. ka¿dy = 6min.. Do tego dochodz± - np. cztery trailery od kina: 4 x 3 min.=12 min. Jeszcze czekaj± nas zorganizowane przez brokera reklamy. Przypu¶æmy, ¿e nie bêd± "za d³ugie": bêd± trwa³y 10 min. Razem w kinie czeka nas wiêc 28 min. bloku reklamowego.

Zjadamy reklamy

- Skoro reklamy trwaj± co najmniej 20 min.- nikt ju¿ nie przychodzi punktualnie - wyja¶nia manager jednego z najwiêkszych w Polsce dystrybutorów filmów. Wiêkszo¶æ bran¿owców przyznaje tak¿e, ¿e reklam bêdzie coraz wiêcej. - W³a¶nie wchodz± reklamy 3D - dodaje nasz rozmówca.

Z takim opisem sytuacji zgadza siê jedna z managerek odpowiadaj±ca za reklamê w sieci multipkesów. - Polska na tle innych krajów wypada blado - opowiada. Na zachodzie Europy reklamy trwaj± oko³o 30-40 min. a w USA, w niektórych kinach jest nawet przerwa reklamowa w trakcie seansu - dodaje.

Gdyby nie dystrybutorzy filmów, takie przerwy mog³yby pojawiæ siê te¿ w Polsce. - Mieli¶my od reklamodawców bardzo intratne propozycje - przyznaje. - Niestety na przerywanie filmów reklamami nie zgodzili siê dystrybutorzy. Szkoda - dziêki temu i oni i my mieliby¶my wiêksze zyski z reklam. Poza tym, jak pokazuj± badania, dziêki takim przerwom reklamowym ro¶nie sprzeda¿ popcornu - wzdycha.

Alert24.pl


jedyna sytuacja kiedy siê spó¼niê to nie ¿a³uje a nawet zyskuje

no niech jeszcze przerywaj± filmy reklamami - na pewno im wzro¶nie ilo¶æ widzów i zjedzonego popcornu
Ja mam alergiê na reklamy w ogóle
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl