Jak zdemontowaæ wa³ek naciagu 

Pogranicza

Na przyk³adzie zegarka Moscow Clasic Aeronavigator, zademonstrujê jak zdemontowaæ/wymieniæ wa³ek naci±gu w mechanizmach typu Molnia lub unitas/asianunitas, operacja ze wzglêdu na podobieñstwa konstrukcyjne obu werków jest prawie identyczna i ró¿ni siê tylko jednym szczegó³em. W moim przypadku ca³y zabieg bêdzie polega³ na zamontowaniu wa³ka który wcze¶niej „po¿yczy³em” z Aeronavigatora.

1. Odkrêcamy dekiel za pomoc± klucza do dekli, ewentualnie w ostateczno¶ci mo¿na pos³u¿yæ siê suwmiark±, no¿yczki proponowane przez niektórych u¿ytkowników zdecydowanie odradzam. Na dekiel warto na³o¿yæ grubsz± folie pozwoli to unikn±æ przykrej niespodzianki w przypadku gdyby siê nam klucz lub suwmiarka wy¶liznê³a.



2. Po odkrêceniu dekla, nale¿y bezwzglêdnie zwolniæ sprê¿ynê naci±gu, robimy to w nastêpuj±cy sposób, naci±gamy lekko koronkê tak jak by¶my chcieli nakrêciæ zegarek, robimy to tak aby zapadka blokuj±ca ko³o naci±gu lekko siê zwolni³a, przytrzymuj±c mocno za koronkê odci±gamy cienkim wkrêtakiem zapadkê i przytrzymuj±c j± delikatnie popuszczamy koronkê a¿ sprê¿yna siê „zwolni”, wyci±gamy koronkê w pozycjê ustawianie wskazówek, aby wyci±gn±æ wa³ek nale¿y nacisn±æ sztyft od d¼wigni blokuj±cej wa³ek i wyci±gn±æ wa³ek ( w unitasach nale¿y poluzowaæ ¶rubê zabezpieczaj±c± oko³o 1-,5 obrotu nie wiêcej, je¶li wa³ek nie wychodzi to kolejne 0,5 obrotu)



3. Po wysuniêciu wa³ka mo¿emy np. zdemontowaæ mechanizm z koperty lub wymieniæ uszkodzony wa³ek. Aby odkrêciæ wa³ek od koronki chwytamy go mocno i zdecydowanie szczypcami jak na fotografii i odkrêcamy koronkê, w taki sam sposób zak³adamy nowy wa³ek, lub np. now± koronkê





4. Monta¿ wa³ka przeprowadzamy naciskaj±c najpierw sztyft, lub je¿eli to jest wersja z wkrêtem to nie robimy nic, poniewa¿ wkrêt poluzowali¶my ju¿ wcze¶niej, a nastêpnie dociskamy wa³ek do koñca a¿ wejdzie na swoje miejsce w p³ycie g³ównej werku. Zwalniamy sztyft lub zakrêcamy ¶rubê blokuj±c± Wciskamy i wyci±gamy koronkê , sprawdzamy czy chodz± wskazówki i czy mo¿na swobodnie nakrêciæ sprê¿ynê naci±gu

5. Jednak mo¿e nas spotkaæ przykra niespodzianka g³ównie w werkach Molni, d¼wignia przesuwaj±ca beczkê potrafi czasami wyskoczyæ ze swojego miejsca. Wtedy musimy zdemontowaæ mostek. Najpierw odkrêcamy ¶rubkê du¿ego ko³a naci±gu, nastêpnie trzy ¶rubki mocuj±ce mostek zaznaczone na fotce czerwonymi kropkami. Po odkrêceniu zdejmujemy mostek za pomoc± pêsety, pomagamy sobie wkrêtakiem







6. Teraz trzeba ustawiæ d¼wigniê na swoje miejsce, obecnie znajdujê siê ona w miejscu zaznaczonym czerwon± kresk±, a powinna byæ w miejscu zaznaczonym zielon± kreska, jak j± sprowadziæ na swoje miejsce. To bardzo proste chwilowo wyci±gamy beczkê i pó³beczkê, naciskamy sztyft wk³adaj±c jednocze¶nie wa³ek do otwory, d¼wignia samoczynnie ustawi siê we w³a¶ciwym po³o¿eniu. Ponownie naciskamy sztyft i delikatnie wyci±gamy wa³ek, umieszczamy beczkê i pó³beczkê na swoim miejscu. Teraz najbardziej skomplikowana czê¶æ operacji (potrzebne s± trzy rêce)musimy ma³ym wkrêtakiem przytrzymaæ beczkê na swoim miejscu, jednocze¶nie wciskamy wa³ek i naciskamy sztyft ( tego ostatniego nie robimy w przypadku ¶ruby blokuj±cej)



7.Teraz pozostaje nam za³o¿yæ mostek, przykrêciæ ¶rubki mocuj±ce go do p³yty, nastêpnie

odci±gamy zapadkê blokuj±c± ko³o naci±gu , zak³adamy ko³o i przykrêcamy.

I to wszystko, zak³adamy dekiel i po k³opocie.





W miarê mo¿liwo¶ci postaram sie uzupe³niæ dokumentacjê zdjêciow±


Super tutorial!

Obrazisz sie na ¶mieræ je¶li go przeniosê do Manufaktury ?
Przeno¶, nie wiedzia³em gdzie zamie¶ciæ.
Dupa. Nie mogê. Trzeba poczeka¿ na jakiego¶ oberszyszkownika - mod moda postów nie mo¿e edytowaæ widaæ.


..przenosiæ i podwiesiæ gdzie¶ na widoku i dodawaæ nowe historie z "cha³upnictwa" (bez urazy). Niech siê ludziska ucz± (w tym ja oczywi¶cie).

...EDIT

...jako¶ tak mi siê rozkazuj±cy tryb w³±czy³
Warto¶ciowa robota. Dziêkujê.
super, a¿ chyba popróbuje sw domu
Ja nawet kiedy¶ przyjmowa³em rady praktyczne on-line na boxie a teraz wszystko jest w jedny miejscu. Dzieki Sszwedo !
Ca³y ten mój wywód mo¿na tak¿e potraktowaæ jako pierwsz± czê¶æ poradnika jak rozebraæ i z³o¿yæ zegarek, Ja jak zabieram siê do pracy to zawsze po wymontowaniu werku, zdjêciu wskazówek i tarczy zaczynam od rozebrania mostka przek³adni naci±gu.
Dziêki Ci Sszwedo za t± obrazow± lekcjê.
Pozwólcie, ¿e siê podepnê pod temat. Mam pewien problem. W jaki sposób wyci±gn±æ wa³ek z takiego £ucza? Nie ma tu ¿adnego przycisku do wci¶niêcia przy wa³ku, a nie wiem za któr± ¶rubkê siê braæ...

http://img126.imageshack.us/i/dscn2898s.jpg/
Nie znam tych werków, ale pod t± czarna os³on± mo¿e byæ jaka¶ d¼wignia, my¶lê ¿e andre bêdzie wiedzia³ dok³adnie.
mo¿na spróbowaæ poluzowaæ t± w lewo od koronki
Te trzy ¶rubki które widaæ to s± raczej ¶rubki od mocowania mostka do p³yty g³ównej.
w jednym z moich rusków by³o tak ¿e wszystkie ¶rubki wygl±da³y jakby trzyma³y mostek i te¿ nie wiedzia³em która jest ta odpowiednia poluzowa³em t± od koronki na lewo i wa³ek wyszed³ . Ale w tym przypadku mo¿e byæ inaczej
To s± moje "widzimisie" nie znam tego werku, spróbowaæ zawsze mo¿na, poluzowaæ ¶rubkê o 1-1,5 obrotu i spróbowaæ wyci±gn±æ wa³ek, jak nie da rady to kolejne 0,5 obrotu i tak do skutku, jak wa³ek nie wyjdzie to znaczy ¿e to tylko ¶rubka od mostku.

Pozwólcie, ¿e siê podepnê pod temat. Mam pewien problem. W jaki sposób wyci±gn±æ wa³ek z takiego £ucza? Nie ma tu ¿adnego przycisku do wci¶niêcia przy wa³ku, a nie wiem za któr± ¶rubkê siê braæ...



na 99% jest tam taki niepozorny sztyft i to trochê na uboczu. wyd³ub to czarne i daj wiêksz± fotkê, bo tak z pamiêci to ciê¿ko podpowiedzieæ.
Wyd³uba³em plastik i próbowa³em co¶ znale¼æ, ale na razie nic z tego. ¦rubki rzeczywi¶cie s± od mostka - odkrêca³em. Wrzucam wiêksze fotki z góry i od strony wa³ka.




Przy ¶rubce od strony balansu poni¿ej linii mostka jest otwór a w nim co¶ w rodzaju d¼wigni, trzeba j± ma³ym wkrêtakiem przesun±æ w prawo w kierunku do wa³ka naci±gu, wtedy wa³ek powinien swobodnie wyj¶æ.

Zaznaczy³em to miejsce czerwon± strz³k±

http://img245.imageshack.us/i/dscn2916sj.jpg/

Przy ¶rubce od strony balansu poni¿ej linii mostka jest otwór a w nim co¶ w rodzaju d¼wigni, trzeba j± ma³ym wkrêtakiem przesun±æ w prawo w kierunku do wa³ka naci±gu, wtedy wa³ek powinien swobodnie wyj¶æ.

Zaznaczy³em to miejsce czerwon± strz³k±



dok³adnie têdy droga, a w nowszej wersji tego mechanizmu u³atwili ¿ycie i jest sztyft:


Dziêki serdeczne - w³a¶nie uda³o mi siê go wyci±gn±æ, a do tego poprawiæ wskazówkê minutow± i wszystko z³o¿yæ z powrotem. £uczyk ¶miga jak nale¿y.
Koledzy postanowi³em nauczyæ siê co nieco o mechanizmach i sk³adaniu i rozbieraniu zegarków

Czy w ka¿dym zsrr mechanizmie jest taki sztyft do wyci±gania wa³ka?

Kurde muszê za³atwiæ jakie¶ trupki do æwiczeñ i jazda
Z tym jest ró¿nie , mo¿e to byæ wkrêt który trzeba poluzowaæ o oko³o 1,5 obrotu, mo¿e to byæ sztyft lub d¼wignia, w zale¿no¶ci od konstrukcji zegarka.
Ale w wiêkszo¶ci jest taki "przycisk" który wyró¿nia siê z t³umu

A jaki jest dobry sposób na zdejmowanie wskazówek , je¶li siê nie ma do tego odpowiednich przyrz±dów ?
Nie ma takiego sposobu, zdejmowanie wskazówek bez przyrz±du zawsze wi±¿e siê z ryzykiem uszkodzenia tarczy i samych wskazówkek
Dlatego warto zaopatrzyæ sie w kartonik os³aniaj±cy
Nawet jak u¿yjesz czego¶ do os³ony to ryzyko jest i tak du¿e, zakup przyrz±du do demonta¿u wskazówek to na ebay kilkana¶cie z³otych, raptem tyle co troszkê lepszy pasek, warto zainwestowaæ. Ja nawet jak u¿ywam przyrz±du to os³aniam tarczê podk³adk± z papieru.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl