Pogranicza
Komisja Europejska (KE) upomnia³a Polskê za odmowê rejestracji aut z kierownic± po prawej stronie produkowanych z my¶l± o ruchu lewostronnym, twierdz±c, ¿e jest to ³amanie unijnego prawodawstwa i ¿±daj±c zmiany przepisów.
KE jest zdania, ¿e Polska ³amie unijn± dyrektywê o homologacji typów uk³adów kierowniczych z 1970 r., dyrektywê ramow± o homologacji pojazdów silnikowych z 2007 r. a nade wszystko art. 28 unijnego traktatu gwarantuj±cy swobodê przep³ywu towarów na wspólnym unijnym rynku.
Do tego - uwa¿a KE - sprowadza siê polski wymóg, by przed rejestracj± pojazdu w Polsce prze³o¿yæ ko³o kierownicy na lew± stronê. Nie ma ku temu powodów, skoro - argumentuje KE - tego rodzaju samochody z powodzeniem s± rejestrowane i je¿d¿± w innych krajach UE, nie tylko Wielkiej Brytanii.
KE zajê³a siê spraw± na wniosek mieszkañca Kielc, który bezskutecznie próbowa³ zarejestrowaæ w Polsce samochód z kierownic± po prawej stronie. Po odmowie w³adz, poskar¿y³ siê do Brukseli. W odpowiedzi KE napisa³a mu o prowadzonym przeciwko Polsce postêpowaniu i "wezwaniu Polski do usuniêcia uchybienia". Je¶li KE uzna reakcjê polskich w³adz za niewystarczaj±c±, mo¿e skierowaæ sprawê do unijnego Trybuna³u Sprawiedliwo¶ci w Luksemburgu.
[PAP]
tak mi siê skojarzy³o...
Spotyka siê dwóch kumpli i jeden mówi do drugiego:
-Ty s³uchaj sprowadzi³em z Anglii zajebi**** motocykl....
Ten mu przerywa i mówi:
-Popier***** Cie ?! Nie wiesz ¿e tam maj± kierownicê po drugiej stronie?
No nie tak do koñca- mój osobisty wujek by³ w latach 60 ubieg³ego stulecia posiadaczem motocykla firmy MBK (mabeko) w którym oprócz tego ,¿e praktycznie pozbawiony by³ t³umików wydechu , to jeszcze wszystko by³o poprzestawiane na drug± stronê tj.
w miejscu hamulca rêcznego - sprzêg³o , w miejscu hamulca no¿nego -biegi.
I na odwrót oczywi¶cie.No ale z rejestracj± nie by³o wówczas problemu.
Moj kolega taksowkarz w latach 80-tych dostal z przydzialu Dacie 1300 wersja eksportowa z kierownica z prawej strony, bezproblemowo komuna zarejestrowala, a jezdzil bodaj do roku 1999 o ile sie nie myle
W latach 80 tzw.Radiotaksi otrzyma³o seriê fiatów z kierownic± po prawej stronie-odrzut z eksportu.
Fachowcy okleili je lusterkami dos³ownie z ka¿dej strony, by umo¿liwiæ kierowcom
" bezpieczne " wyprzedzanie, ale i tak klienci siedz±cy po lewej stronie kierowcy czasem prze¿ywali szok.
Na pewno nie jest to szczê¶liwe rozwi±zanie.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl