Pogranicza
Ka¿dego dnia dowiadujemy siê o nowych sposobach oraz technologiach monitorowania i ¶ledzenia ludzi lub pojazdów. Nazwijmy to po imieniu. Podgl±danie sta³o siê nieod³±czn± czê¶ci± funkcjonowania du¿ych firm, korporacji i agencji. DARPA uczyni³a krok dalej i wie jak stale podgl±daæ konkretny pojazd nawet w miejskiej d¿ungli w¶ród drapaczy chmur i licznych zabudowañ przy wspó³towarzysz±cym zgie³ku i t³oku.
Na pewno mieli¶cie okazjê ogl±daæ filmy akcji, w których uciekaj±cy samochód ¶ledzony jest przez operatora pos³uguj±cego siê obrazem wideo przesy³anym z satelitów. Nawet taki specjalista od inwigilacji mia³ spore problemy, je¶li obserwowany obiekt znalaz³ siê po przeciwnej stronie budynku, gdzie “wzrok” satelity nie siêga³. Wszystkiemu winien jest k±t, pod którym rejestrowany jest obraz. Tego rodzaju luka w systemie zosta³a uszczelniona przez DARPA, której teraz nie straszne ¿adne budynki czy t³umy innych pojazdów krêc±ce siê dooko³a obserwowanego obiektu.
Agencja dopiero pracuje nad zbudowaniem systemu, oferuj±cego taki dodatek “service pack”. Konkretnie chodzi o specjalistyczny radar o roboczej nazwie Multipath Exploitation Radar (wielodro¿ny radar eksploatacyjny). Urz±dzenie jest w stanie monitorowaæ konkretny obiekt nawet je¶li zniknie on z pola widzenia za budynkiem.
W taki sposób LIDAR widzi miejskie zabudowania
Sprzêt wykorzystuje wie¿owce, domy czy blokowiska jako lustra do odbijania fal radiowych. Takie rozwi±zanie umo¿liwia monitorowanie interesuj±cego delikwenta ze wszystkich czterech stron wokó³ wybranej architektury. Wielodro¿ny radar eksploatacyjny do sprawnego funkcjonowania wykorzystuje system MER, który mówi±c w skrócie, s³u¿y do optymalnej lokalizacji docelowej. Mer z kolei oparto na urz±dzeniu o nazwie LIDAR. Ten z kolei jest po³±czeniem lasera i teleskopu. Wi±zki ¶wiat³a o konkretnej d³ugo¶ci fali wysy³ane s± przez odpowiednio dostosowany uk³ad optyczny w stronê badanego obiektu. ¦wiat³o po drodze rozprasza siê, co dok³adnie obserwuje teleskop. Ten przekazuje informacje o natê¿eniu rozproszonego ¶wiat³a do jednostki obliczeniowej, która dokonuje komputerowej symulacji po³o¿enia chocia¿by samochodu.
Kompilacja tych technologii daje mo¿liwo¶æ tworzenia niewielkiej mapy 3D w czasie rzeczywistym z uwzglêdnieniem poruszaj±cych siê obiektów.
Na tym nie koñczy siê funkcjonalno¶æ radaru. Sprzêt wykorzystuje radiowe pasmo Ku. Jest to fragment widma fal elektromagnetycznych nale¿±cych do promieniowania mikrofalowego w zakresie czêstotliwo¶ci od 10GHz do 18GHz. Dziêki temu system nie ma prawa pomyliæ na przyk³ad obserwowanego samochodu z dziesi±tkami innych pojazdów znajduj±cych siê wokó³ niego. To rozwi±zanie pozwala uchwyciæ nawet minimalne ró¿nice w budowie chocia¿by nadwozia miêdzy podobnymi lub identycznymi modelami. Dlatego pasmo Ku minimalizuje ryzyko b³êdnie zinterpretowanych informacji pochodz±cych ze zmierzenia natê¿enia rozproszonego ¶wiat³a.
Nale¿y siê Wam ma³e wyja¶nienie na koniec tego artyku³u. Zastanawiacie siê dlaczego napisa³em, ¿e DARPA bêdzie ¶ledziæ cywilne pojazdy? Przypomnijcie sobie jak by³o z pierwsz± infrastruktur± internetu, któr± by³a wojskowa sieæ Arpanet. Jej zadaniem by³o szybkie przesy³anie informacji na du¿e odleg³o¶ci. Arpanet ju¿ nie jest po³±czona z globaln± sieci±, a my odziedziczyli¶my jej spu¶ciznê w postaci internetu. Tak samo nowoczesny radar od DARPA mo¿e w byæ przysz³o¶ci wykorzystany przez wiêksz± ilo¶æ instytucji i to nie tylko wojskowych. Tym samym nasza prywatno¶æ w nied³ugim czasie mo¿e zostaæ kolejny raz mocno nadszarpniêta.
Tak samo nowoczesny radar od DARPA mo¿e w byæ przysz³o¶ci wykorzystany przez wiêksz± ilo¶æ instytucji i to nie tylko wojskowychLIDAR ju¿ jest nawet wykorzystywany. Np. do skanowania dna morskiego, przy przewidywaniu trzêsieñ ziemi, czy do wykonywania dok³adnych skanów dowolnej przestrzeni np. przy analizie pod budowê.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl