Rosja: udany test nowego my¶liwca pi±tej generacji 

Pogranicza



PAK FA, rosyjsko-indyjski my¶liwiec przewagi powietrznej V generacji, który ma byæ odpowiedzi± na amerykañski F-22 Raptor, odby³ - po wielu prze³o¿onych terminach - lot próbny. Najnowszy Suchoj w powietrzu spêdzi³ 47 minut. Armia poinformowa³a o "wype³nieniu wszystkich misji testowanych, które zaplanowano".



- Po krótkim rozpêdzie na pasie startowym, my¶liwiec pi±tej generacji poderwa³ siê z betonki(powierzchni pasa) i zacz±³ siê energicznie wspinaæ - cytuje Interfax swoje ¼ród³o w Komsomolsk-on-Amur, korporacji zbrojeniowej która uczestniczy³a w budowie maszyny.

PAK FA, czyli Pierspiektiwnyj Awiacyonnyj Kompleks Frontowoj Awiacyi (Perspektywiczny Kompleks Lotniczy Lotnictwa Frontowego), to maszyna opracowywana od mniej wiêcej 15 lat. W za³o¿eniu ma byæ odpowiedzi± na amerykañski F-22 (nie, jak czasem siê uwa¿a, F-35): mo¿e unie¶æ do 16 rakiet, jego radar ma zasiêg oko³o 400 kilometrów, sam jest niemal niewykrywalny i niezwykle zwrotny w powietrzu.

Kolejne terminy pierwszego lotu testowego maszyny Suchoja, znanej te¿ jako T-50, by³y przek³adane. W ubieg³ym roku wicepremier Siergiej Iwanow zapowiada³ jego oblatanie jeszcze przed koñcem 2009 roku. Pó¼niej mowa by³a o "pocz±tku 2010 roku", a ostatecznie - o 27 stycznia. Lot zosta³ prze³o¿ony jeszcze o kolejny dzieñ z powodu warunków pogodowych.



Nie do koñca znany mediom i specjalistom na ¶wiecie samolot ma - wed³ug zapewnieñ producentów - byæ zdolny do startu i l±dowania na pasie nie d³u¿szym ni¿ 400 metrów, d³ugich lotów nadd¼wiêkowych, tankowania w powietrzu, jednoczesnej walki z celami naziemnymi i powietrznymi i wielu innych rzeczy. Ma on od 2015 roku sukcesywnie wypieraæ z rosyjskich si³ powietrznych Miga-29 i Su-27.

W projekcie uczestnicz± Indie, które maj± pó¼niej otrzymaæ ca³o¶æ technologie i same produkowaæ maszynê, jednak w pierwszych latach bêd± j± kupowaæ w Federacji. New Delhi ma zamówione w rosyjskich zak³adach 250 maszyn.

W opinii analityków wojskowych cytowanych przez dziennik "Wedomosti" Rosja tym samym wkroczy³a do miêdzynarodowego klubu, w którym oprócz Amerykanów nie ma nikogo. Chiny tak¿e pracuj± nad my¶liwcem pi±tej generacji, ale nie wiadomo kiedy przyniesie to efekty, a poza tym - jak pisz± eksperci w "Wedomosti" - T-50 bêdzie od chiñskiego samolotu lepszy. Niepodzielnym liderem w kategorii my¶liwców pozostaje F-35.



"To technologiczny skok dla Rosjan, ale pozostaj± zacofani"

- Ten samolot mo¿e byæ porównywany do amerykañskich F-22, czy F-35, ale w dzisiejszym lotnictwie liczy siê wyposa¿enie, a tego dla T-50 jeszcze nie zaprojektowano. Rosyjski przemys³ pod tym wzglêdem pozostaje zacofany - komentuje testowy lot rosyjskiego samolotu V generacji naczelny Nowej Techniki Wojskowej.

- Motyw oblotu tego samolotu pokazuje, jak rosyjski przemys³ by³ i jest zapó¼niony technicznie i finansowo w stosunku do tego, co jest na Zachodzie. To, ¿e ten samolot, który ma siê plasowaæ miêdzy F-22 a F-35 i ma byæ nastêpc± samolotów opracowanych w okresie sowieckim, wykonuje pierwszy lot 20 lat po upadku ZSRR pokazuje, ¿e w rosyjskiej obronno¶ci nie dzieje siê dobrze - mówi Andrzej Kiñski w Nowej Techniki.



Wczoraj w syberyjskim Komsomolsku nad Amurem Suchoj dokona³ pierwszego lotu prototypu najnowszego produktu rosyjskiej zbrojeniówki. PAK FA, lub T-50 jak siê go nazywa, to - jak podkre¶la Kiñski - pierwszy rosyjski samolot, "który nie opiera siê na bazie samolotów MiG-29, czy Su-27". - Mo¿na go porównywaæ z F-22 i F-35. Rosjanie zawsze byli dobrzy w napêdach, materia³ach, aerodynamice, ale odstawali trochê w wyposa¿eniu elektronicznym - mówi Kiñski podkre¶laj±c, ¿e to w³a¶nie wyposa¿enie jest kluczowe w dzisiejszym lotnictwie. A tego T-50 jeszcze nie ma skompletowanego.

- Wtedy, kiedy ten samolot - w 2015,16,17, czy 18 roku - bêdzie wchodzi³ do s³u¿by, bêdzie odpowiada³ dzisiejszym F-22, czy F-35. One jednak pod wzglêdem wyposa¿enia pójd± ju¿ do przodu - przewiduje ekspert z "NTW".

"MiG-ów-29 ju¿ nie da siê d³u¿ej sprzedawaæ"

- Pojawienie siê tego samolotu by³o konieczne ze wzglêdów handlowych. To, co Rosjanie sprzedaj± do krajów trzeciego ¶wiata pokazuje, ¿e pod wzglêdem elektroniki, czy uzbrojenia, s± zacofani. A produkcji na bazie MiG-29, czy Su-27 nie da siê ju¿ d³u¿ej sprzedawaæ - mówi Kiñski podkre¶laj±c, ¿e wszystkie dotychczasowe produkty rosyjskiej zbrojeniówki bazowa³y w jaki¶ sposób na tych dwóch konstrukcjach.

Dopiero, gdy przyszed³ Putin, przysz³y pieni±dze

Pytany o to, dlaczego Rosjanie, którzy nad samolotami V generacji pracuj± od ponad 20 lat, dopiero dzi¶ oblatali prototyp (drugi, inny model oblatano w drugiej po³owie lat 90-tych), Kiñski zaznacza, ¿e takie projekty s± horrendalnie drogie.

- Dopiero w epoce Putina, gdy pojawi³a siê odpowiednia sytuacja ekonomiczna, rozpocz±æ siê mog³y nowe programy. Tego typu projekty kosztuj± kilkana¶cie, je¶li nie kilkadziesi±t miliardów dolarów! - mówi ekspert od wojskowo¶ci. W³a¶nie z powodu finansowania Kiñski przewiduje, ¿e Rosjanom nie uda siê uzyskaæ standardów pracy nad projektami, które obowi±zuj± na Zachodzie.

gazeta.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl