Pogranicza
1. W celu otrzymania wodoru mo¿na przeprowadziæ reakcjê:
[tex]Mg + 2HCl \rightarrow MgCl_2 + H_2[/tex]
Za pomoc± schematycznego rysunku przedstaw sposób wykonania tego do¶wiadczenia.
Jak to zrobiæ? Narysowaæ sytuacjê pocz±tkow±: próbówka, na dole plama symbolizuj±ca Mg, wy¿ej co¶ symbolizuj±cego jaki¶ gaz (HCl) i pod spodem x jako ¼ród³o ognia, a potem sytuacja koñcowa: druga próbówka, a w niej inna plama symbolizuj±ca MgCl2 i co¶ symbolizuj±cego inny gaz (H2)? Tak to ma wygl±daæ? Czy inaczej?
2. W uk³adzie zamkniêtym przeprowadzono reakcjê:
[tex]2H_2O_{2(c)} \rightarrow 2H_2O_{(c)} + O_{2(g)}[/tex]
Wyja¶nij, dlaczego zastosowanie katalizatora lub podwy¿szenie temperatury zwiêksza szybko¶æ tej reakcji.
Wiem tylko, ¿e te rzeczy zwiêkszaj± szybko¶æ, to mam w podrêczniku, ale dlaczego? Temperatura zwiêksza szybko¶æ ruchu cz±steczek, ale nie wiem czy to ma co¶ do ca³ej sprawy.
3. W roztworze wykryto nastêpuj±ce jony: [tex]Na^+[/tex], [tex]Cu^{2+}[/tex], [tex]Cl^-[/tex], [tex]SO^{2-}_4[/tex]. Napisz wzory soli, które mog³y byæ rozpuszczone w wodzie, podaj±c a) minimaln±, b) maksymaln± ich liczbê.
Liczbê czego? Soli? Minimalna to 4, a maksymalna - chyba ciê¿ko zliczyæ.
4. Wykorzystuj±c podane równania reakcji redoks:
[tex]Cu + 2Ag^+ \rightarrow Cu^{2+} + 2Ag[/tex]
[tex]Zn + Cu^{2+} \rightarrow Zn^{2+} + Cu[/tex]
[tex]3Ag + Au^{3+} \rightarrow 3Ag^+ Au[/tex]
[tex]Zn + 2H^+ \rightarrow Zn^{2+} + H_2[/tex]
[tex]H_2 + Cu^{2+} \rightarrow Cu + 2H^+[/tex]
uszereguj pierwiastki wed³ug malej±cej reaktywno¶ci.
Jak to ustaliæ?
1: w kolbie na dole rozcieñczony kwas, do niego dosypujemy opi³ki Mg, tak jest wygodniej i bezpieczniej
2: nie wiem :D
3: Na2SO4, NaCl, CuSO4, CuCl2. z ilo¶ci± to przecie¿ nie wiadomo, bo jak mamy to wiedzieæ skoro nie wiemy ile ich jest w roztworze. mo¿e masz jeszcze jakie¶ dane?
gdyby by³o po tyle samo tych jonów to my¶lê, ¿e najwiêcej by³o by jonów NaCl i CuSO4 (2 jony na cz±steczkê. [u Na2SO4 by³y by 3])
4: przez zmianê stopnia utlenienia. tak mi siê wydaje (dopiero co zaczynam redoksy na poziomie liceum wiêc moge siê myliæ)
bo w ogóle ciê¿ko to rozczytaæ [tex]2H_2O_{2(c)} \rightarrow 2H_2O_{(c)} + O_{2(g)}[/tex] ja tu widze tylko... nie, nic nie widze.
Po co kombinujesz z jakimi¶ dziwnymi znaczkami?
4.
1. Cu + 2Ag+ --> Cu2+ + 2Ag
2. Zn + Cu2+ --> Zn2+ + Cu
3. 3Ag + Au3+ --> 3Ag+ + Au
4. Zn + 2H+ --> Zn3+ + H2
5. H2 + Cu2+ --> Cu + 2H+
1. Mied¼ jest bardziej aktywna od srebra poniewa¿ wypiera go z roztworu
2. Cynk jest bardziej aktywny od miedzi /j.w./
3. Srebro jest bardziej aktywne od z³ota /j.w./
4. Cynk jest bardziej aktywny od wodoru
5. Wodór jest bardziej aktywny od miedzi
wiêc:
Cu>Ag
Zn>Cu
Ag>Au
Zn>H
H>Cu
wiêc
Zn>H>Cu>Ag>Au
w 3 chodzi o to ile soli musi byæ, ¿eby by³y obecne wszystkie wykryte jony czyli albo NaCl i CuSO4, albo Na2SO4 i CuCl2 czyli minimalnie dwie ró¿ne sole a maksymalnie 4- NaCl+Na2SO4+CuCl2+CuSO4
2
po godzinie patrzenia w to co napisa³e¶, wymyslilem ¿e chodzi o reakcje:
2H2O2-->2H2O + O2
nadtlenek wodoru rozk³ada siê od wszystkiego bo taka jego natura. Taki nietrwa³y z niego skurczybyk (chocia¿ mo¿e wiêkszy skurczybyk z wody która od bardzo wielu substancji a nawet ogrzania puszcza atomy tlenu i zostaje sama)
1
Je¶li polecenie jest takie jakie napisa³e¶, rysunek powinien byæ taki:
lub je¶li chodzi o otrzymanie i zebranie wodoru:
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl