Pogranicza
Jedn± z najwiêkszych wad wspó³czesnych baterii jest d³ugi czas ich ³adowania. To z kolei uniemo¿liwia upowszechnienie siê np. elektrycznych samochodów. Niewykluczone jednak, ¿e uczeni z Mississippi State University w³a¶nie znale¼li sposób na przezwyciê¿enie tego problemu.
Podczas ³adowania baterii pole elektryczne przesuwa jony w kierunku grafitowej elektrody. Jednak jony, by zostaæ zatrzymane i przechowane w elektrodzie musz± przenikn±æ barierê potencja³u.
Zespó³ pod kierunkiem Ibrahima Abou Hamada postanowi³ zbadaæ, jakie si³y dzia³aj± na jony w czasie, gdy siê one przesuwaj±. Stworzyli komputerowy model sk³adaj±cy siê ze 160 atomów wêgla u³o¿onych w 4 warstwy grafenu oraz 69 moleku³ wêglanu propylenu i 87 wêglanu etylenu, które by³y modelowym elektrolitem. Do ca³o¶ci dodano dwa jony heksafluorofosforanu i 10 jonów litu. Do takiej konstrukcji uczeni przy³o¿yli wirtualne pole elektryczne, by zobaczyæ, co siê bêdzie dzia³o.
Okaza³o siê, ¿e gdy pole elektryczne popycha jony litu w kierunku grafenu, przeszkod± dla nich jest bariera potencja³u. Dalsze badania wykaza³y, ¿e barierê tê mo¿na bardzo ³atwo pokonaæ. Wystarczy dodaæ oscyluj±ce pole elektryczne do pola, które ³aduje bateriê. Wówczas jony litu bardzo ³atwo przedostaj± siê do grafenu i wi±¿± siê z nim. To jednak nie wszystko. Uczeni zauwa¿yli, ¿e istnieje wyk³adnicza zale¿no¶æ pomiêdzy amplitud± dodatkowego pola elektrycznego a prêdko¶ci± przenikania jonów do grafenu. To oznacza, ¿e niewielka zmiana amplitudy powoduje gwa³towne przyspieszenie tego procesu.
Symulacja pokaza³a, ¿e mo¿liwe jest skonstruowanie urz±dzenia, które bêdzie bardzo szybko ³adowa³o baterie. Naukowcy nie wykluczaj±, ¿e mo¿e te¿ ono zwiêkszyæ gêsto¶æ urz±dzenia.
Przeprowadzenie fizycznych testów powinno byæ bardzo proste, mo¿emy zatem przypuszczaæ, ¿e ju¿ wkrótce siê one rozpoczn±. Niestety, nie oznacza to, ¿e nied³ugo zobaczymy na naszych drogach samochody elektryczne z akumulatorami, które bêdzie mo¿na b³yskawicznie na³adowaæ. Obecnie nie wiadomo bowiem, czy nowy sposób ³adowania baterii nie skróci ich ¿ywotno¶ci, ani jak d³ugo mog± one przechowywaæ tak dostarczony ³adunek.
kopalniawiedzy.pl
Jedn± z najwiêkszych wad wspó³czesnych baterii jest d³ugi czas ich ³adowania.. a akumulatorki robi± coraz gorszej jako¶ci, nawet te, kiedy¶ dobrych firm
a akumulatorki robi± coraz gorszej jako¶ci, nawet te, kiedy¶ dobrych firm Kupi³em do zabawki 4 aku GP, nie wytrzyma³y d³ugo , kupi³em Energizer, trochê d³u¿ej po¿y³y,ale coraz czê¶ciej trzeba je ³adowaæ - ech coraz wiêksze badziewie
Bo Kubu¶, do zabawek to siê kupuje baterie R6 dobrej firmy.
Bateria ma 1,5V zawsze, a akumulatorek R6 od 1,25 do 1,4 V, czego niektóre zabawki nie lubi± i po prostu "nie odpal±".
Bateria ma 1,5V zawsze, a akumulatorek R6 od 1,25 do 1,4 VKubu¶, pos³uchaj Jarka, bo prawdê Ci On rzecze...
Teraz ju¿ wiem
Baterie wytrzymaj± 300% d³u¿ej!
Wiêkszo¶æ z dostêpnych na rynku gad¿etów zasilana jest przez litowo-jonowe akumulatorki. Firmy prze¶cigaj± siê w tym, by ich sprzêty wyposa¿ane by³y w jak najlepsze baterie, jednak naukowcy ze Standford University uwa¿aj±, ¿e czasy znanych dzi¶ akumulatorków dobiegaj± koñca. Wed³ug specjalistów ju¿ wkrótce na rynek trafi± nowe, lepsze baterie, które pozwol± nam pracowaæ nawet 300% d³u¿ej.
Kluczem do sukcesu maj± byæ baterie litowo-siarkowe, które maj± byæ znacznie bezpieczniejsze i – potencjalnie – zdolne do pracy nawet cztery razy d³u¿ej ni¿ zwyk³e baterie. Ca³o¶æ wygl±da ca³kiem optymistycznie, jednak jak na razie wi±¿e siê z pewnym problemem – opracowane przez naukowców baterie nie nadaj± siê do komercyjnego wykorzystania. Wytrzymuj± jedynie 40-50 ³adowañ.
Nowy wynalazek odbija siê szerokim echem w bran¿y. “Wiele ciekawych rozwi±zañ nigdy nie trafia do komercyjnej produkcji”, mówi John Affinito z firmy Sion Power Corporation. “Jeszcze wiele przed nami, zanim podobne rozwi±zania trafi± do komercyjnie sprzedawanych urz±dzeñ”, dodaje. A szkoda.
Jak tak czytam o tych bateriach, to widaæ, ¿e naukowcy maj± tu jeszcze wiele do powiedzenia, bo marnie siê ta dziedzina jako¶ od lat rozwija, choæ mo¿e to i te¿ wina producentów, którzy chcieliby, ¿eby¶my zawsze nowe produkty kupowali
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl