Co¶ dla fotoamatorów 

Pogranicza

Wszystkim, którzy zaczynaj± swoja niesamowit± przygodê z fotografi± oraz tym, którzy wiedz± na czym to wszystko polega, ale chcieliby poznaæ warsztat mistrza z absolutnie czystym sumieniem polecam dwie ksi±¿ki:



Ekspozycja bez tajemnic - recenzja

Czas na¶wietlania bez tajemnic - recenzja

Wiedzia³em du¿o, a teraz wiem jeszcze wiêcej
Polecam


potwierdzam - te pozycje powinien mieæ ka¿dy fotoamator w swojej biblioteczce
A to polecam wszystkim "nikoniarzom"...



Nikon System tradycyjny i cyfrowy

Nowoczesne systemy fotograficzne s± tak rozbudowane, ¿e trudno siê w nich zorientowaæ bez przewodnika. Przydatna w tej roli bêdzie ksi±¿ka Marka Sutkowskiego "Nikon System tradycyjny i cyfrowy".

Ksi±¿ka "Nikon System tradycyjny i cyfrowy" to w za³o¿eniu kompendium przedstawiaj±ce przekrojowo fotograficzny system Nikona. Jako wprowadzenie mamy zatem historiê firmy w pigu³ce wraz z krótkim opisem najwa¿niejszych historycznie modeli aparatów tej firmy. Kolejne strony zajmuje prezentacja aktualnie u¿ywanych aparatów, akcesoriów oraz oprogramowania firmy Nikon, przeplatana opisami wykorzystywanych technologii. Ca³o¶æ zamyka seria przedruków testów aparatów zamieszczonych dotychczas w FOTO-KURIERZE.

Sam tytu³ "Nikon System tradycyjny i cyfrowy" jest nieco myl±cy w odniesieniu do tre¶ci. O ile wspó³czesne korpusy analogowe i cyfrowe zosta³y opisane do¶æ dok³adnie, podobnie jak lampy b³yskowe i akcesoria do makrofotografii, to rozdzia³ po¶wiêcony optyce ogranicza siê do obja¶nienia ró¿nic pomiêdzy odmianami bagnetu F oraz stosowanych wspó³cze¶nie oznaczeñ obiektywów. Poszczególnym modelom po¶wiêcono jedynie zbiorcz± tabelkê. Jak na nader istotny element systemu, obiektywy potraktowano nieco zbyt po macoszemu. £atwiej wybaczyæ równie powierzchowne potraktowanie aparatów kompaktowych, gdy¿ w tej dziedzinie oferta aparatów zmienia siê tak szybko, i¿ z konieczno¶ci ich opis mia³by jedynie kronikarskie znaczenie.

Du¿y zawód sprawia szata graficzna ksi±¿ki. Po pierwsze, zagêszczenie tre¶ci jest tak du¿e, i¿ utrudnia jej odbiór. Symboliczne marginesy, ilustracje "klej±ce siê" do ¿ywej paginy (sk±din±d nader brzydkiej)… Ra¿±co niski jest poziom wielu ilustracji. Cze¶æ fotografii ma wyra¼nie zielonkawy odcieñ, inne maj± dominantê czerwon± a wiêkszo¶æ zdjêæ korpusów jest tak ciemna, i¿ trudno rozpoznaæ ich szczegó³y. Jest to tym bardziej widoczne, i¿ takie "kwiatki" czêsto bezpo¶rednio s±siaduj± ze zdjêciami prawid³owo zreprodukowanymi lub starannie wykonanymi ilustracjami.

Osobi¶cie bez wiêkszego ¿alu po¿egna³bym siê z czê¶ci± zawieraj±c± przedruki archiwalnych testów z Foto-Kuriera (przenosz±c czê¶æ informacji do w³a¶ciwych opisów aparatów), a uzyskan± przestrzeñ przeznaczy³ na "rozlu¼nienie" pozosta³ej tre¶ci, co zdecydowanie poprawi³oby jej czytelno¶æ, a zatem i przydatno¶æ. Obecna postaæ tej ksi±¿ki jest stanowczo zbyt siermiê¿na jak na dzisiejsze standardy. Staranniejsza powinna te¿ byæ korekta jêzykowa i merytoryczna – mimo tego, i¿ jest to ju¿ drugie wydanie, wci±¿ zdarzaj± siê literówki, a z opisu modelu D70 na stronie 70 dowiemy siê, i¿ tryby pracy tego aparatu to pe³na automatyka oraz 6 programów tematycznych.



Jak na kompendium, tre¶æ tej ksi±¿ki ma zbyt chaotyczn± strukturê. Niektóre zagadnienia omawiane s± szczegó³owo, nawet do przesady (przewodnik po systemie to niekoniecznie miejsce na obja¶nianie zjawiska aberracji chromatycznej), inne za¶ nadmiernie skrótowo. Opisy poszczególnych aparatów znacznie ró¿ni± siê poziomem szczegó³owo¶ci. Dla przyk³adu – tabelka opisuj±ca D2x zajmuje niemal dwie strony, ta dotycz±ca D3 ma objêto¶æ pó³ szpalty. Na opis D70s po¶wiêcono cztery strony by przekazaæ informacjê, ¿e ró¿ni siê od D70 dwoma detalami… Podobnych niekonsekwencji jest wiêcej. Nienajszczê¶liwszym pomys³em jest, moim zdaniem, alfabetyczne uporz±dkowanie prezentowanych aparatów. U³atwia to co prawda odnalezienie konkretnego modelu, ale z tym zadaniem znakomicie poradzi³by sobie dobrze skonstruowany indeks (którego sk±din±d brak). Taka konstrukcja ksi±¿ki nie pozwala natomiast prze¶ledziæ ewolucji zastosowanych w aparatach rozwi±zañ konstrukcyjnych, gdy¿ wskutek stosowanego przez Nikona nazewnictwa aparatów poszczególne opisy s± nam serwowane na zmianê: starszy-nowszy. Nieco zaradzi³oby temu tabelaryczne choæby zestawienie chronologiczne poszczególnych modeli (tzw. timeline) – gdyby by³o. Przy obecnej konstrukcji ksi±¿ki ka¿dy kolejny opis aparatu jest nieco izolowan± ca³o¶ci±.

Oczywi¶cie potkniêcia zdarzyæ siê mog± ka¿demu, jednak wydawca FOTO-KURIERA nie jest nowicjuszem na rynku wydawniczym, zatem mo¿na by oczekiwaæ od niego wiêkszej staranno¶ci tym bardziej, i¿ ksi±¿ka do tanich nie nale¿y: kosztuje ponad 50 z³.

"Nikon System tradycyjny i cyfrowy" to ksi±¿ka z potrzebna na naszym rynku. Je¶li chcemy szybko zorientowaæ w technologiach stosowanych obecnie w sprzêcie Nikona, w ksi±¿ce tej znajdziemy odpowiednie informacje. Dla przyjemno¶ci, do poduszki, czytaæ siê tego jednak nie da. "Nikon System" Marcina Górko opublikowany przez tego samego wydawcê, chocia¿ czarno-bia³y, prezentowa³ siê jednak pod tym wzglêdem du¿o lepiej. A szkoda – gdyby te same informacje przekazane zosta³y w bardziej atrakcyjnej i przystêpnej formie, ksi±¿ka ta znalaz³aby wiêksz± liczbê odbiorców.
___________________________________

Tytu³: Nikon System tradycyjny i cyfrowy.
Autor: Marek Sutkowski
Wydawnictwo: ARW FOTO-KURIER
Format, oprawa: A5, miêkka
Liczba stron: 312
Data wydania: 2008
Cena: 55 z³
No to ja polece ksiazke, ktora dostalem niedawno w prezencie
Duzo ciekawych porad i wiele sie nauczylem nowosci, polecam bardzo




Tym, którzy dopiero zaczynaj± swoj± przygodê z lustrzank± cyfrow± polecam jeszcze jedn± ciekaw± pozycjê:



Merlin.pl

Lepsza jako¶æ obrazu, wiêksza rozdzielczo¶æ oraz system wymiennych obiektywów to tylko najwa¿niejsze zalety lustrzanek cyfrowych. Przewagê nad aparatami kompaktowymi zapewnia im równie¿ ca³a gama rozmaitych opcji i funkcji. Napisany przez Willa Cheunga poradnik pomo¿e zrozumieæ, jak one dzia³aj± i jak najlepiej je wykorzystaæ, aby efekty fotografowania by³y coraz ciekawsze. Jednak pierwszy kontakt z tak zaawansowanym technologicznie sprzêtem rodzi wiele pytañ. Autor wyja¶ni wszystkie problemowe zagadnienia i u³atwi u¿ytkownikowi cyfrowego aparatu kompaktowego przej¶cie do etapu fotografowania lustrzank±...

Tym, którzy dopiero zaczynaj± swoj± przygodê z lustrzank± cyfrow±
Niew±tpliwie chodzi o moj± skromn± osobê - ju¿ wiem co sobie za¿yczyæ na prezent

potwierdzam - te pozycje powinien mieæ ka¿dy fotoamator w swojej biblioteczce

Hmm, od tego w³a¶nie powinno siê zaczynaæ swoj± foto przygodê
To z prawdziw± przyjemno¶ci± polecam jeszcze jedn± pozycjê:



Za merlin.pl:


Doskona³a ksi±¿ka o o¶wietleniu w fotografii. Dowiesz siê z niej czym jest ¶wiat³o, o¶wietlenie i odbicie, oraz jak i co najwa¿niejsze - dlaczego je stosowaæ, aby osi±gn±æ zamierzone efekty. Na konkretnych przyk³adach autor wyja¶nia, jak fotografowaæ ró¿norodne materia³y (szk³o, metal), jakiego ¶wiat³a u¿yæ do portretu, jak radziæ sobie z przedmiotami bia³ymi na bia³ym tle i czarnymi na czarnym tle, oraz co powinno znale¼æ siê w podrêcznym ekwipunku fotografa.
Cholipka... takie fajne ksi±¿ki, cz³owiek nie wie, co wybraæ
A dzis przyslano mi druga czesc mojej ksiazeczki



Teraz mam obie
to ja polecam :

Szko³a fotografowania National Geographic. Fotografia czarno-bia³a

Richard Olsenius, wybitny fotograf National Geographic, pisze o widzeniu czerni i bieli, o wyborze odpowiedniego aparatu, o malowaniu ¶wiat³em, wyja¶nia, na czym polega ró¿nica miêdzy filmami czarno-bia³ymi a barwnymi, jak przebiega obróbka czarno-bia³ych zdjêæ, jak prawid³owo o¶wietlaæ fotografowany obiekt. Podpowiada wreszcie, jak rozwin±æ umiejêtno¶ci zwi±zane z tym rodzajem fotografowania, jak rozbudziæ w sobie ciekawo¶æ i wra¿liwo¶æ wizualn±.

empik.com


Je¶li o fotografii czarno-bia³ej, to:

Czarno-bia³a fotografia cyfrowa. Poradnik dla zaawansowanych

Za inbook.pl


Autor poradnika przedstawia wspó³czesne podej¶cie do monochromatycznej fotografii cyfrowej. Odwo³uje siê do najnowszych opcji programu Adobe Photoshop CS3, ³±cz±c fotografiê monochromatyczn± z cyfrowymi metodami obrazowania. Przedstawia sposoby konwersji zdjêæ do czerni i bieli oraz modyfikacji obrazów. Omawia proces ustawiania kontrastu.

Demonstruje efekty od obróbki tonalnej, na¶ladowania litografii, solaryzacji po symulacjê zdjêcia w podczerwieni czy rysunku kreskowego. Podpowiada, jak szybko rozwi±zywaæ czêste problemy. Dziêki zaprezentowanym metodom obróbki dowiecie siê, jak uzyskaæ najlepsze i najbardziej ekspresyjne czarno-bia³e interpretacje zrobionych fotografii. Poradnik skierowany jest zarówno do profesjonalistów, jak i amatorów d±¿±cych do udoskonalenia swojego warsztatu.



Widze, ze temat nam sie pieknie rozwija
Ze swojej strony jako milosnik natury proponuje dla fotoamatorow :



Krajobraz jest jednym z trudniejszych, ale tak¿e i najwdziêczniejszych tematów fotograficznych. Ze wzglêdu na kaprysy pogody wymaga cierpliwo¶ci i wytrwa³o¶ci. To pozornie ³atwa dziedzina, która kryje w sobie jednak wiele tajemnic. Jedn± z najlepszych metod poszerzania wiedzy w tej materii jest wykorzystywanie rad profesjonalistów. Ksi±¿ka Fotografia Krajobrazu oferuje tak± mo¿liwo¶æ.

Znajdziemy w niej omówienia zagadnieñ technicznych, jednak g³ówna jej czê¶æ skupia siê na relacji artysty z fotografowanym tematem. Autor wyznaje zasadê, ¿e im prostsze jest nasze podej¶cie - tym lepsze efekty osi±gamy. To niepopularne przekonanie, jak i ca³a ksi±¿ka zas³uguj± na uwagê wszystkich, którzy pragn± rozwijaæ swoje umiejêtno¶ci w dziedzinie fotografii krajobrazu, bez wzglêdu na stopieñ ich zaawansowania.

fotopolis.pl

Ksiazke dostalem w prezencie od Kaski, a dawno nie dostalem tak 100% trafionego prezentu
Polecam kolejn± now± pozycjê mistrza Bryana Petersona:

Zbli¿enia i makrofotografia bez tajemnic



Za ksiêgarni± "Galaktyka":

Do czytania ksi±¿ek Bryana Petersona w zasadzie nie trzeba zachêcaæ. Seria jego podrêczników fotograficznych ma ju¿ swoich wiernych odbiorców. My¶lê jednak, ¿e najnowsza pozycja – po¶wiêcona makrofotografii i fotografowaniu zbli¿eñ – jest ksi±¿k± szczególn±. Wraz z rozwojem techniki cyfrowej, ten w³a¶nie gatunek fotografii rozwija siê chyba najdynamiczniej. Kiedy¶ fotografowanie z bardzo bliska by³o dostêpne jedynie nielicznym – wyposa¿onym w specjalistyczny sprzêt i nieziemsk± cierpliwo¶æ. Teraz mikro¶wiat wokó³ nas jest na wyci±gniêcie rêki. U³atwienia technologiczne nie znacz± jednak zbyt wiele, je¶li nie id± za nimi ciekawe pomys³y.

Peterson w swojej nowej ksi±¿ce pokazuje przede wszystkim, jak patrzeæ na makrofotografiê w indywidualny i twórczy sposób. Nie jest to podrêcznik po¶wiêcony wy³±cznie zagadnieniom stricte technicznym. T³umacz±c zawi³o¶ci sprzêtowe, autor ca³y czas ma na uwadze kwestie poszukiwania ciekawych tematów i ich kreatywnego wykorzystania.

Jest to wiêc pozycja, z któr± warto siê zapoznaæ niezale¿nie od stopnia zaawansowania. Pocz±tkuj±cy znajd± w niej wyczerpuj±ce omówienie kwestii technicznych. Zaawansowani z pewno¶ci± doceni± rozwa¿ania dotycz±ce rozwijania w³asnego stylu. Nawet w przypadku makrofotografii trzeba bowiem pamiêtaæ, ¿e udane zdjêcia powstaj± jedynie z po³±czenia umiejêtno¶ci technicznych z artystyczn± wra¿liwo¶ci±.

Z czystym sumieniem mogê poleciæ now± ksi±¿kê Petersona tym, którzy choæ raz spróbowali fotografowaæ w trybie makro. A za³o¿ê siê, ¿e dotyczy to wszystkich posiadaczy cyfrówek.

Wojtek Tkaczyñski

Ksi±¿ka w sprzeda¿y od 22 pa¼dziernika.
Polecam kolejn± ksi±¿kê mistrza Petersona:

Bryan Peterson "Fotografia portretowa bez tajemnic"



Recenzja
Tak mnie podkrêcacie seri± Petersona, ¿e chyba to sobie skompletujê
Ostatnio zakupilam, a przed wakacjami jak znalazl Wiele ciekawych rzeczy - Serdecznie polecam

Mój ostatni nabytek, to: Lampy b³yskowe w praktyce


Jak tworzyæ doskona³e zdjêcia za pomoc± minimum sprzêtu o¶wietleniowego - niezale¿nie od miejsca i tematu

Fotografowie plenerowi wykorzystuj±cy tradycyjne lampy studyjne spêdzaj± wiêcej czasu na pakowaniu i przenoszeniu sprzêtu ni¿ na projektowaniu o¶wietlenia. Na szczê¶cie istnieje lepszy sposób. Kirk Tuck pokazuje, jak za pomoc± ma³ych, skomputeryzowanych, zasilanych akumulatorami lamp b³yskowych i lekkich akcesoriów dodatkowych osi±gn±æ wysok± jako¶æ o¶wietlenia oraz jak nie traciæ energii na przebieraniu w¶ród ogromnego zestawu ¶rodków, a w twórczy sposób koncentrowaæ siê na tworzeniu doskona³ych zdjêæ.



W ksi±¿ce znajdziesz m.in. odpowiedzi na nastêpuj±ce pytania:

* Co to jest minimalistyczne podej¶cie do o¶wietlenia i jakie p³yn± z niego korzy¶ci?
* W jaki sposób stworzyæ prost± aran¿acjê o¶wietleniow± za pomoc± jednego, dwóch i trzech ¼róde³ ¶wiat³a?
* Jak o¶wietlaæ zdjêcia portretowe, grupowe, martw± naturê, ruch, wnêtrza i inne?
* Jak odpowiednio wybraæ narzêdzia i u¿ywaæ ich do aran¿acji o¶wietlenia we wnêtrzach i na zewn±trz?
* W jaki sposób modyfikowaæ i uzupe³niaæ ¶wiat³o, by uzyskaæ po¿±dany kierunek, natê¿enie i plastyczno¶æ?
* Jaki rodzaj zasilania wybraæ do aparatów i sprzêtu o¶wietleniowego?
* Jak mieszaæ i ³±czyæ ¶wiat³o lamp b³yskowych ze ¶wiat³em zastanym, by otrzymaæ naturalny efekt?
* Jak rozmawiaæ z klientami i modelami, by osi±gn±æ najlepsze rezultaty fotograficzne?
* Jak za pomoc± kontroli temperatury barwowej zminimalizowaæ postprodukcjê?

Ponadto:

* Dok³adne schematy o¶wietleniowe do zdjêæ przedstawionych w ksi±¿ce.
* Czterna¶cie studiów przypadków z opisami sposobów fotografowania szerokiej gamy tematów, w ró¿nych warunkach.

fotoszop.pl

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl