Pogranicza
Mo¿e przyda siê komu¶ moja instrukcja regeneracji opornicy klimatyzacji /je¿a/.
Kilka s³ów wstêpu.
Poni¿szy opis nie jest recept± na naprawê 100% uszkodzonych opornic, ale liczê ¿e 80% da siê w ten sposób przywróciæ do ¿ycia. (zawsze mo¿na spróbowaæ bo i tak opornica uszkodzona jest spisana prêdzej czy pó¼niej na straty)
Ja swoj± naprawi³em w ten sposób i s³u¿y ona jakie¶ pó³ roku bez problemów.
Objawy u mnie by³y nastêpuj±ce:
-gdy klima pracowa³a by³o wszystko ok ale po jej wy³±czeniu wentylator nie dzia³a³, czasami dzia³a³ tylko chwilê (a nastêpnie siê wy³±cza³) a czasami nie chcia³ siê wogóle uruchomiæ .
Sprawdziæ czy to co ni¿ej opisane pomo¿e w waszym przypadku mo¿ecie bardzo ³atwo:
-gdy zdejmiecie os³onê pod kierownic± a wentylator nie dzia³a (pomimo ¿e jest w³±czony) poruszajcie wtyczk± od opornicy, je¿eli poruszycie a wentylator zacznie pracowaæ to postêpujcie jak ni¿ej.
Zdjêcia do opisu nie s± moje ale w chyba w pe³ni obrazuj± opis.
Monta¿ i demonta¿ opisany poni¿ej by³ robiony w modelu E36, sama regeneracja opornicy nie ró¿ni siê od modelu i jest uniwersalna.
Wiêc zaczynamy:
Potrzebne nam bêd±:
- 4 piwa
-wkrêtaki (najlepiej komplet w którym bêdzie nasadka torx)
-opalarka,(suszarka do w³osów), itp rzeczy które mog± podgrzaæ opornicê.
-ostre przedmioty typu nó¿, skalpel, ostry wkrêtak itp. (co kto uzna za
stosowne)
-pêseta (mo¿e ale nie musi byæ)
-lutownica (dobra precyzyjna lutownica) z ostrym grotem, tak aby mo¿na
by³o przelutowaæ co¶ na p³ytce drukowanej. i oczywi¶cie cyna.
-pistolet z klejem na gor±co.
Na pocz±tku piwko i dalej:
1) Odkrêcamy os³onê pod kierownic± (po jednym wkrêcie z prawej i lewej strony kierownicy oraz na dole os³ony (zaznaczone nr 1, 2 i 3))
2) Gdy mamy ju¿ zdjêt± os³onê demontujemy nawiew którym doprowadzone jest powietrze na nogi kierowcy (bêdzie ³atwiej wyj±æ opornicê), tj podwa¿amy plastikowe ko³ki (1 i 2) trzymaj±ce tunel a¿ do ich wyskoczenia z zaczepów i demontujemy tunel.
3) Na bocznej ¶ciance (troszeczkê w stronê przodu samochodu, powy¿ej wyj¶cia tunelu nawiewu na nogi) jest umieszczona opornica, nie widaæ jej poniewa¿ jest ona schowana w tunelu nawiewu, a widaæ tylko wtyk z wi±zk± przewodów dochodz±cych do niej i fragment opornicy.
Odpinamy wtyk i odkrêcamy dwa wkrêty torx (le¿±ce przeciwlegle w dwu rogach opornicy (poz.1 i 2)). wyci±gamy opornicê i to na razie tyle pracy w samochodzie.
Opornicê mamy w rêku.
4) Idziemy do domu otwieramy piwo, wypijamy i dalej:
5)Ze wzglêdu na to ¿e obudowa aluminiowa jest nierozbieralna i jakiekolwiek jej uszkodzenie powoduje nieodwracalne uszkodzenie ca³ej opornicy jedyn± stron± od której mo¿na siê dostaæ do ¶rodka to strona z gniazdem. Gniazdo jest zalane zielonym lakiem technicznym (lub czym¶ podobnym). Ca³y ten lak nale¿y usun±æ aby móc cokolwiek zrobiæ.
Lak w temperaturze pokojowej jest do¶æ twardy i trudno go oderwaæ, po podgrzaniu robi siê miêkki i ³atwiej mo¿na go usun±æ.
Ostrymi przedmiotami usuwamy lak, tak aby ods³oniæ p³ytkê.
I TERAZ WA¯NA UWAGA: !!!!!!!!
POD WARSTW¡ LAKU (NA CA£EJ POWIERZCHNI POD LAKIEM), OKO£O 4-5 MM OD KRAWÊDZI OBUDOWY ALUMINIOWEJ, ZNAJDUJE SIÊ P£YTKA ELEKTRONICZNA.
NALE¯Y BARDZO DELIKATNIE (POWOLI I UWA¯NIE) USUN¡Æ LAK, TAK ABY NIE USZKODZIÆ P£YTKI ANI PODZESPO£ÓW NA NIEJ LUTOWANYCH. (USZKODZENIE KTÓREGO¦ Z NICH LUB ZARYSOWANIE P£YTKI MO¯E SPOWODOWAÆ USZKODZENIE CA£EGO ELEMENTU)
6)Po usuniêciu laku gdy mamy ods³oniêt± p³ytkê przekrêcamy opornicê tak aby patrz±c na p³ytkê, ucho (znajduj±ce siê przy wtyczce) wlutowane w p³ytkê, by³o po prawej stronie, miêdzy uchem a ¶ciank± boczn± (aluminiow±) s± wlutowane 3 oporniki ( nie widaæ ich poniewa¿ s± z drugiej strony p³ytki a widaæ tylko ich nó¿ki.) Lutownic± przelutowujemy te nó¿ki (powinno byæ ich 6) tak aby luty by³y dobrze wykonane i gwarantowa³y prawid³owy przep³yw pr±du. Nó¿ki oporników ³atwo poznaæ bo s± najd³u¿sze i najgrubsze spo¶ród innych na p³ytce.
PONI¯EJ ZDJÊCIE P£YTKI PO USUNIÊCIU LAKU. STRZA£KAMI Z NUMERAMI 1, 2 I 3 OZNACZONE S¡ NÓ¯KI OPORNIKÓW. KA¯DY Z OPORNIKÓW MA TYLKO DWIE NÓ¯KI (ALE WARTO PRZELUTOWAÆ WSZYSTKIE ZAZNACZONE.)
UWAGA: (WYNIK£A W TRAKCIE ROZBIÓRKI KOLEJNYCH OPORNIC)
POSZCZEGÓLNE WERSJE OPORNIC MOG¡ SIÊ MINIMALNIE RÓ¯NIÆ OD SIEBIE. U MNIE WE WSZYSTKICH ZAZNACZONYCH MIEJSCACH (TJ 1,2 I 3) ZNAJDOWA£Y SIÊ TRZY OPORNIKI. NA PONI¯SZYM ZDJÊCIU BRAKUJE OPORNIKA ¦RODKOWEGO. NIE WIEM CZY TAK MA BYÆ W TEJ WERSJI CZY JEST TO WYNIK USZKODZENIA.
I gotowe.
Montujemy w samochodzie, sprawdzamy czy dzia³a i czy wszystko jest w porz±dku.
No i tu pozosta³e piwka jak dzia³a.
Najlepiej sprawdziæ je¿d¿±c kilka dni aby mieæ pewno¶æ ¿e wszystko jest w porz±dku.
7) Gdy upewnimy siê ¿e to co zrobili¶my jest dobre i pomog³o, demontujemy opornicê z samochodu i zabezpieczamy p³ytkê drukowan± klejem na gor±co nak³adaj±c klej w miejsce usuniêtego laku. Zabezpieczy to p³ytkê przed uszkodzeniami i pozwoli odizolowaæ przewody od ¼ród³a ciep³a.
Mo¿e kto¶ bêdzie mia³ inny ¶rodek do zabezpieczenia p³ytki (ni¿ klej), nale¿y tylko pamiêtaæ ¿e musi byæ to ¶rodek wytrzymuj±cy temperatury do oko³o 70 stopni celcjusza bo do takich temperatur nagrzewa siê opornica.
¯YCZÊ OWOCNEJ PRACY.
P.S.
JE¯ELI MACIE PYTANIA TO PISZCIE NA PW.
Czy opornica z manualn± klimatyzacj± znajduje siê te¿ w tym miejscu? Tak znajduje siê w tym miejscu ale wygl±da ju¿ inaczej.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pladminik.xlx.pl