Manta chce odbudowaæ popularno¶æ legendarnej marki DIORA 

Pogranicza

W dniu 1 grudnia 2009 roku firma Manta Multimedia podpisa³a umowê z firm± DIORA, na wy³±czno¶æ dystrybucji produktów marki Diora, tzw. exclusive distribution bez ograniczenia obszaru dystrybucji.

Jednocze¶nie firma Manta bêdzie aktywnie uczestniczyæ we wszystkich projektach marketingowych firmy DIORA maj±cych na celu ponowne wprowadzenie uznanej marki na rynek oraz zapewniæ obs³ugê serwisow± w Polsce.

Pierwszy produkt firmy DIORA, objety now± umow±, zostanie wprowadzony na rynek ju¿ wci±gu paru najbli¿szych dni. Kolejne pojawi± siê w styczniu 2010 roku.

DIORA (poprzednio Zak³ady Radiowe DIORA) jest firm± z ponad 50-letni± tradycj± w produkcji elektronicznego sprzêtu powszechnego u¿ytku typu audio-video. W nieodleg³ej przesz³o¶ci by³a równie¿ du¿ym producentem radiostacji dla wojska. Firma rozpoczê³a dzia³alno¶æ dnia 8 listopada 1945 r.

Pocz±tki DIORY nierozerwalnie wi±¿± siê z nazwiskiem pioniera polskiej radiotechniki - Wilhelma Rotkiewicza. Pod jego kierownictwem uruchomiono zak³ad i zorganizowano produkcjê pierwszych - montowanych jeszcze ze z³omu radiowego - odbiorników o nazwie "Ludowy". W 1948 r. zrodzi³ siê pierwszy polski radioodbiornik - powszechnie znany "Pionier", sze¶cioobwodowa superheterodyna. W po³owie lat piêædziesi±tych klienci zaczêli poszukiwaæ odbiorników wy¿szej klasy. W odpowiedzi na to zainteresowanie w 1955 r. DIORA wprowadza na rynek odbiornik "¦l±sk".

By³ to pierwszy, opracowany w kraju odbiornik, w którym obrotowy prze³±cznik zakresów zast±piony zosta³ prze³±cznikiem klawiszowym. Pierwszym polskim odbiornikiem radiowym przystosowanym do odbioru sygna³ów w zakresie UKF by³o diorowskie "Podhale" z 1957 r. Pod koniec lat piêædziesi±tych dotar³a do DIORY nowa, rewolucyjna technika eliminuj±ca tradycyjny korpus radioodbiornika, tzw. chassis. Pierwszy odbiornik w technologii p³ytki drukowanej pojawi³ siê w 1960 r. By³ nim "Kos". W 1959 r. DIORA wesz³a na rynek odbiorników telewizyjnych. Podstaw± produkcji by³ 14-calowy odbiornik wyposa¿ony w kineskop o k±cie odchylania 70 stopni .

W 1972 r., gdy DIORA wprowadzi³a na rynek pierwszy w Polsce pe³no - stereofoniczny tranzystorowo - lampowy odbiornik "DSL-201". W latach ’70 i ’80 firma Diora nale¿a³a do Zjednoczenia Przemys³u Elektronicznego UNITRA. W tym czasie trwa³y ju¿ prace nad "wymarzonym radiem dla ka¿dego", Amator - stereo ujrza³ ¶wiat³o dzienne w czerwcu 1976 r. Na kilka lat sta³ siê on najpopularniejszym, standardowym radioodbiornikiem z grupy stereo. W zmienionych wersjach by³ produkowany jeszcze w roku 1985. DIORA opanowa³a produkcjê sprzêtu klasy Hi - Fi w pocz±tkach lat siedemdziesi±tych. Zaowocowa³o to wprowadzeniem na rynek w 1972 r. pierwszego polskiego radioodbiornika klasy Hi - Fi o nazwie "Meluzyna".

W tym samym czasie we wspó³pracy z japoñsk± firm± Tokyo - Sanyo Electric Co. Ltd konstruowano nowoczesny odbiornik stereofoniczny "Elizabeth". Koniec lat dziewiêædziesi±tych to pocz±tek koñca tej zas³u¿onej dla polskiej radiotechniki fabryki. Ze spó³ki wyodrêbniono kilka mniejszych spó³ek (Dionar, Diotech, Diora-serwis, Galwanizer, Diora ¦widnica), a sama spó³ka-matka og³osi³a upad³o¶æ. We wrze¶niu 2006r s±d gospodarczy wykre¶li³ DIORA S.A. z rejestru podmiotów gospodarczych. W 2004r. Marka DIORA zostaje sprzedana i zmienia w³a¶cicieli. Od tego czasu trwa³y poszukiwania inwestora bran¿owego lub finansowego oraz prace nad stworzeniem prototypu wzmacniacza lampowego.

PCLab

popieram


Ojej Zycze wszystkiego najlepszego Diorze
To byla dobra firma, do dzis wielu milosnikow audio chwali sobie sprzet tej marki
Nieslychanie ciekawe, co z tego wyjdzie
Ja tam trochê za m³ody jestem, aby dobrze pamiêtaæ wyroby Diory, ale powiem, ¿e u nas w pracy w biurze od zawsze jak pamiêtam jest radio ¦nie¿ka, przestrojone gra sobie spokojnie dalej
Heh...

Ja to siê bardzo ciesze z tej wiadomo¶ci, bo od lat uwa¿am [zreszt± jak wiem nie jestem w tej opinii osamotniony], ¿e Diora jak i ca³e zjednoczenie Unitra produkowa³y bardzo wysokiej klasy sprzêt Hi-Fi jak i popularny. Niestety lata kryzysu w PRL bardzo ujemnie wp³ynê³y na poda¿ podzespo³ów i coraz wiêcej bubli pojawia³o siê na rynku.
Wtajemniczeni wiedz± co to by³o za wyró¿nienie w 1980 roku posiadaæ zestaw np.
Kleopatra + gramofon Daniel + magnetofon Aria + zestawy g³o¶nikowe [ te po 3800 z³ - o Altusach siê jeszcze nikomu nie ¶ni³o] +s³uchawki Sn 60... tak, tak - wtedy to marzenie wielu audiofilów.

Diora, Fonica czy Kasprzak produkowa³y dobry sprzêt, który gra u wielu ludzi do dzi¶...
Tam wzmacniacz o mocy 100 W nie posiada³ 4 watowego transformatora [ci, którzy ³yknêli troszkê wiêcej fizyki wiedza, o co biega] jak tera¼niejsza chiñszczyzna. A uk³ady by³y doskonale dobrane i zestrojone, d¼wiêk czysty i plastyczny, nie z puszki...
Tonsil ju¿ w latach 80-tych testowa³ swoje zestawy g³o¶nikowe w jedynej w Europie profesjonalnej komorze bezechowej.

Jestem wielkim mi³o¶nikiem Unitry, choæ ze sprzêtu zosta³ mi tylko gramofon Bernard, wzmacniacz PW 8040 i s³uchawki Sd 501.
A wszystkim zainteresowanym polecam kilka stron:

http://unitra.eu.org
http://www.polskiehifi.pl

No i kibicujê Diorze


Faktycznie szkoda tej Diory... mo¿e teraz siê odrodzi
Byle nie na chiñskiej tandecie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adminik.xlx.pl